NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foobar
Är det ett stort problem att det inte går att frikoppla till tomgång när bilen rullar snabbare än 80 km/h??
Jag kan personligen inte dra mig till minnes något tillfälle när jag känt att det har varit nödvändigt.

Däremot är det bra att ni "ligger på" så att de tar fram en fix. Att motorn dör vid "frirull" i stadstrafik är faktiskt ett problem!

Jag undrar bara när denna mjukvara kommer att släppas "skarpt"? Kommer den isf. att ingå i "total CAN upgrade"?
Användarvisningsbild
av Severin
Om jag skulle behöva panikbromsa oavsett hastighet så skulle jag vilja kunna ha servo på både styrningen och bromsarna och ha en fungerande abs men det går ju inte om motorn lägger av så nog spelar det roll alltid
av Robbinb
jag vet inte hur det är på äldre V50 modeller men min styrservopump är elektrisk och funkar även när bilen dör, likaså bromsservon och ABS.. så jag märker inget när den dör förutom alla lampor fram i panelen då förstås :wink:
av Feedan
Robbinb skrev:jag vet inte hur det är på äldre V50 modeller men min styrservopump är elektrisk och funkar även när bilen dör, likaså bromsservon och ABS.. så jag märker inget när den dör förutom alla lampor fram i panelen då förstås :wink:
Styrservopumpen må vara elektrisk, men den fungerar inte med tändningen påslagen bara. I så fall är det för den stora mängd ström som krävs. Fungerar inte på min bil utan motorn i gång i alla fall.
Bromsservot är undertryck-baserat på flexifuel eftersom det är en "bensinmotor" och fungerar bara med motorn igång på tomgång eller en förbränning som skapar undertryck. En inbromsning kan du delvis göra, men börjar du reglera av och på utan motorn igång tappar du bromsservot helt.

Så visst finns det en poäng med att det kan vara en fara att motorn stannar. Men panikbromsa >80km/h kräver inte att man frikopplar direkt. Förstår dock poängen i argumentet.

Det finns inte mycket som kan påverka förbränningen och olika givare som också vet bilens hastighet. Yttre omständigheter? Volvo måste ju givetvis veta vad som orsakar det hela. Jag är ingen tekniker på Volvo personbilar men har hållt på med olika andra biltillverkare i premiumsegmentet. Läser man av flertalet mätvärden på motorn med en dator så ser man också förstås vilken givare som påverkar motorvarvtalet vid frikoppling.
Kanske är det luften som strömmar in i motorn av fartvindern? Gissningarna kan bli många. Men jag intresserar mig inte i att hålla på med felsökningen då min bil funkar bra i det avseendet och också har garanti.
av Robbinb
[quote="Feedan[/quote]

Min styrservo går inte heller igång när jag slår på tändningen, men den är fortfarande igång när bilen dör, detta är jag 110% säker på, tro mig, min bil har dött 100 gånger...

det du säger med bromsservo kan stämma för nu e de så att jag inte pumpar frenetiskt när bilen dör utan det har bara vart 1 kanske max 2 "tryck" på bromsen och nu när du säger det så kan jag nog minnas att det vart liite stummare andra gången...
av RCE
ThomasT skrev:Då har jag fått tillbaka bilen och hunnit köra lite. Det verkar faktiskt som om de har lyckats att åtgärda problemet!!!!

Jag lyckades endast få fram ett litet svaj någon gång innan den stabiliserade sig. MEN fixen gäller bara i hastigheter under 80km/h av någon anledning... Så kör man upp till 100km/h och börjar frirulla så svajjar tomgången galet mycket, när man sedan saktat ned till 80km/h så stabiliseras tomgången direkt. Undrar varför de inte kan fixa så det fungerar alltid? Nu frirullar man väl aldrig i så hög hastighet men ändå...

Detta är nu en testprogramvara som finns i min bil, som kommer implementeras i en riktig verson om vi/jag inte hitter några problem med den.

Tydligen så ger testprogramvaran en felkod som talar om att det inte är en riktig programvara. Så jag skulle inte åka till någon annan verkstad innan vi lagt in den riktiga versionen(när nu det blir...?).

Sååå..... då var det bara att börja på nästa problem.... att bilen tjuvstannar vid kallstart(på bensin) när det är kallt... som tur var så hade det hänt när den var inne på verkstaden så de själva fick se det...

Fina grejer de däringa Ford motorerna...

.
Låter lustigt att Volvo inte skulle kunna fixa problemet. Jag har själv en V50 1.8F MY09 och blandar E85/95 hej vilt och eftersom jag bor granne med macken så brukar jag inte ens bry mig om att köra någon anpassningssträcka. Har aldrig haft några problem med att bilen vägrar starta eller dålig tomgång, så något måste vara annorlunda i 09-orna?!
Användarvisningsbild
av ThomasT
RCE skrev:
ThomasT skrev:Då har jag fått tillbaka bilen och hunnit köra lite. Det verkar faktiskt som om de har lyckats att åtgärda problemet!!!!

Jag lyckades endast få fram ett litet svaj någon gång innan den stabiliserade sig. MEN fixen gäller bara i hastigheter under 80km/h av någon anledning... Så kör man upp till 100km/h och börjar frirulla så svajjar tomgången galet mycket, när man sedan saktat ned till 80km/h så stabiliseras tomgången direkt. Undrar varför de inte kan fixa så det fungerar alltid? Nu frirullar man väl aldrig i så hög hastighet men ändå...

Detta är nu en testprogramvara som finns i min bil, som kommer implementeras i en riktig verson om vi/jag inte hitter några problem med den.

Tydligen så ger testprogramvaran en felkod som talar om att det inte är en riktig programvara. Så jag skulle inte åka till någon annan verkstad innan vi lagt in den riktiga versionen(när nu det blir...?).

Sååå..... då var det bara att börja på nästa problem.... att bilen tjuvstannar vid kallstart(på bensin) när det är kallt... som tur var så hade det hänt när den var inne på verkstaden så de själva fick se det...

Fina grejer de däringa Ford motorerna...

.
Låter lustigt att Volvo inte skulle kunna fixa problemet. Jag har själv en V50 1.8F MY09 och blandar E85/95 hej vilt och eftersom jag bor granne med macken så brukar jag inte ens bry mig om att köra någon anpassningssträcka. Har aldrig haft några problem med att bilen vägrar starta eller dålig tomgång, så något måste vara annorlunda i 09-orna?!
Problemet finns på alla årsmodeller, och ca 10%(enl volvo i alla fall)av bilarna är drabbade.
Användarvisningsbild
av SvenB
Robbinb skrev:Nu har jag inte fått veta hur det går med min bil än. Men jag pratade med sambon igår om detta och var går gränsen för acceptabelt egentligen? Ska jag ha en helt ny bil som jag får betala lika mycket som alla andra för fast med min går det inte att rulla över 80 med? Nån måste ju kunna få ett prisavdrag för detta?
Skulle de inte återta din bil? Du skrev något om det i en annan tråd.
Användarvisningsbild
av SvenB
RCE skrev:
Jag har en My 10 och har inte heller haft några startproblem eller problem med att den tjyvstannar. Nu brukar jag inte ha för vana att koppla ur i över 80, men jag provade ett par gånger i går. Inga problem. Och skulle jag behöva panikbromsa, så inte kopplar jag ur innan bilen nästan står stilla. Däremot har jag haft problem med andra bilar att de då man panikbromsar så har motorn stannat straxt innan stillastående. De bilarna hade automatlådor.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]