Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johansson92
Hejsan har köpt en volvo 855 för ett tag sedan och vill nu ha ett lite råare ljud i den ganska trött på orginalljudet.
Min fråga är då om man behöver byta någon ljuddämpare på bilen till sportdämpare, eller om jag ska ta bort en ljuddämpare och sätta dit en japsdämpare. Kanske det blir stor skillnad med ett sportfilter ?
Jag vill ha ett dovt ljud bara det är godkänt av besiktningen. :)

Någon som har några tips eller kanske någon som har något på sin egen bil ? :lol:

Tacksam för alla svar

Tack på förhand Dennis
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Sitter bara en dämmpare på bilen, en enorm sak som sitter under baksätet kan man säga. Det går ju att kapa röret före och efter och sen sätta en annan dämpare längre bak för ett mer tilltalande ljus.
av Johansson92
Marlboroman skrev:Sitter bara en dämmpare på bilen, en enorm sak som sitter under baksätet kan man säga. Det går ju att kapa röret före och efter och sen sätta en annan dämpare längre bak för ett mer tilltalande ljus.
Okej så jag måste ta bort den och sedan sätta dit en annan dämpare ? ända lösningen för att få ett härligare ljud ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Originaldämparen måste bort, det är steg 1. Sen omman sätter en annan dämpare där sen satt, bara drar rör förbi där, eller drar rör förbi där originaldämparen satt och sen sätter en dämpare längst bak beror lite på vad man är uteefter för ljud och vilken dämpare man tänkt använda.
av Johansson92
Marlboroman skrev:Originaldämparen måste bort, det är steg 1. Sen omman sätter en annan dämpare där sen satt, bara drar rör förbi där, eller drar rör förbi där originaldämparen satt och sen sätter en dämpare längst bak beror lite på vad man är uteefter för ljud och vilken dämpare man tänkt använda.
Okej förstår dig till steg 1.
förstår ditt första alternativ med att jag sätter dit en annan dämpare tex. simons 2.5 tums sportdämp ? blir ljudet bättre då ? är det tilllåtet att ha sportdämpare på besiktningen istället för "vanlig" dämpare ?

eller drar rör förbi där originaldämparen satt och sen sätter en dämpare längst bak, är detta godkänt av bes ?
vad blir skillnaden på ljudet av dessa olika sätt ?
Kan bilen flippa ut av att jag har dämpare längst bak ? med tanke på avgastryck och sånt ? .
Tack för dina svar
:D
av Royalcruiser
Hej!

På min 855 T-5 har jag monterat en Simons 2,5" halvsats. Förra ägaren på bilen har monterat en 3" downpipe och sedan kladdat ihop ett system med bla originaldämparen och ett 3" rör från dämparen och bakåt avslutat med Volvos "DTM" slutrör. Detta lät inget vidare. Jag är mycket nöjd med Simons-systemet, det låter precis lagom i mitt tycke, och ljudnivån i bilen blir inte särskit påverkad, lite dovare vid acceleration. Rekommenderas.

Vad gäller besiktningen så är det inget problem, det skall bröla ordentligt innan dom börjar bråka.

/Kristian

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]