NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bosa skrev:Nu är jag rent spekulativ men rent spontant känns det som om det är en liten glitch i mjukvaran, det fungerar ju uppenbarligen efter omstart av bilen så funktionen i sig verkar fungera men triggas inte efter att du använt framrutedefrostern. Men som sagt jag vet inte utan spånar lite bara. :)
Nix jag tror också att det är något med funktionen efter upptinaren körts och bör enkelt kollas med en check av felkoder.

Jag tror inte på att du är kräsen.. oftast när det "känns" fel så är det fel. Bilen SKALL bli varm och go på Auto. Det fungerar ju uppenbart när man startar upp den!

/Christian
Jag har funderat över detta också. För det är nämligen samma i både S80N och C70N som jag kör.

Efter lite högst amatörmässiga tester så har jag fått fram att det blir varmare snabbare, plus betydligt mer behagligt i kupén om man har den på "auto" och t.ex 25 grader. Än om man ställer den på 25 och sedan maxar på fläkten "manuellt".
XC90_Executive skrev:Jag har funderat över detta också. För det är nämligen samma i både S80N och C70N som jag kör.

Efter lite högst amatörmässiga tester så har jag fått fram att det blir varmare snabbare, plus betydligt mer behagligt i kupén om man har den på "auto" och t.ex 25 grader. Än om man ställer den på 25 och sedan maxar på fläkten "manuellt".
Systemet är inställt på ett vis att den inte ska chockvärma utan att förändringen skall ske bekvämt. Det gäller både när man ska värma eller kyla. Det hela har kanske med vad man är van med, att göra. Systemet är trots allt väldigt bekvämt utformat och när man väl sitter där och huttrar vill man gärna ha fullt ös på värmefläkten. Men tänk då om det är sommar och det har varit lite småkyligt under natten.. då vill man inte ha fullt ös på värmen för att snabbt komma upp i rätt temp. Successivt might be THE word..

Eller så är det helt enkelt fel på hans system eftersom det verkar fungera vid omstart :roll: Men min erfarenhet av nyare volvos är att de aldrig tokrusar i fläkten om man själv inte vrider upp det manuellt.

/Christian
Användarvisningsbild
av Bosa
Men om jag fattat det rätt så är TS problem att den inte trycker på med fläkten ens efter 30 minuter men gör så om bilen startas om. Verkar inte rätt tycker jag, min V70N beter sig inte så iaf utan den skeppar på bra med fläkten när motorn börjar bli varm oavsett om jag köra Auto eller defrostern. :)
av jackoo
chrissofsweden skrev:
XC90_Executive skrev:Jag har funderat över detta också. För det är nämligen samma i både S80N och C70N som jag kör.

Systemet är inställt på ett vis att den inte ska chockvärma utan att förändringen skall ske bekvämt. Det gäller både när man ska värma eller kyla. Det hela har kanske med vad man är van med, att göra. Systemet är trots allt väldigt bekvämt utformat och när man väl sitter där och huttrar vill man gärna ha fullt ös på värmefläkten. Men tänk då om det är sommar och det har varit lite småkyligt under natten.. då vill man inte ha fullt ös på värmen för att snabbt komma upp i rätt temp. Successivt might be THE word..

Eller så är det helt enkelt fel på hans system eftersom det verkar fungera vid omstart :roll: Men min erfarenhet av nyare volvos är att de aldrig tokrusar i fläkten om man själv inte vrider upp det manuellt.

/Christian

jag tror det är som du säger, att de inte ska Chockvärma... Men ändå upplever ja det som "dålig" värme, ställaden på auto och 24-25grader kan ju vara nått eller köra manuellt. vintern är ju förhoppningsvis slut snart.
Ska även ta å läsa av felkoderna så får vi se!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]