Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#379237
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Intressant det här med skillnaden i kalibrering av systemen. Dels handlar det om hur "yvigt" bilen tillåts rulla, dvs. VOlvo mycket och BMW lite, sen handlar det också om hur försiktigt systemet är - Merca lär ha ett försiktigt kalibrerat system medan BMW ger mer känsla genom att gripa in senare (men sofistikerat). Summa summarum lär ju Volvo-föraren köra försiktigare eftersom man blir mer orolig när bilen dansar omkring på vägen. Bra eller dåligt? Bra för olycksstatistiken, troligen... /PH
Om jag förstår rätt menar du att Volvo:s system aktiveras sent , jag har nämligen funderat på om mitt funkar som det ska, eftersom det är mycket sällan som varningen överhuvudtaget lyser /blinkar.
Bilen plogar o slänger utan någon reaktion...men det kanske skall vara så ?
Exakt, man måste brassa på av bara satan innan DSTC vaknar upp, det känns som man har sladdat kors och tvärs över halva vägen innan DSTC vaknar och börjar "hala hem bilen"
av perhall
#379252
Då finns det ju en säkerhetsmässig fördel med Volvons system, man känner att det är halt. Men det känns mindre sofistikerat. Skräcken är ju att köra en BMW 530xd med dåliga vinterdäck... så bromsar man och det är haaaaaaaaaaaalt... /PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#379258
Denna tråd har kommit att endast handla om drivlinan. Men V70:n är ju mer vinterbil än bara drivlina. Bara en synpunkt från min sida :D
av perhall
#379262
Emiljonsson7 skrev:Denna tråd har kommit att endast handla om drivlinan. Men V70:n är ju mer vinterbil än bara drivlina. Bara en synpunkt från min sida :D
Du hittar nog inte en enda tråd, varken här eller på något annat forum, som exakt i sin helhet motsvarar rubriken. Människor är ju på forum för att socialisera och diskutera också... /PH
av Steff 99
#379279
Emiljonsson7 skrev:Denna tråd har kommit att endast handla om drivlinan. Men V70:n är ju mer vinterbil än bara drivlina. Bara en synpunkt från min sida :D
De fyra hjulen och hjälpsystemens förmåga att hjälpa föraren att hålla bilen på vägen är väl en ganska avgörande punkt när det gäller att vara en bra vinterbil.
#379338
Finns det antisladd-system som lurar så bra att man tror att man har fäste?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#379377
Ägde för några år sedan en Audi S4 av årsmodell 1992. Denna har -för dom som inte vet- permanent fyrhjulsdrift. på den bilen hade jag sprak nya vinterdäck, och jag kan säga att jag än idag, 8 år senare inte åkt i någon bil som har sånt jävulskt fäste, när man ska iväg, men sen, när man ska bromsa, då är det inte ett dugg kul längre!

Vad det gäller Volvons bra å dåliga sidor i vinterföre så skulle jag vilja lyfta fram några saker som jag tycker är bra i förhållande till tidigare upplevelser.

-Defrost av speglar och bakruta går riktigt fort!
-Jämn och bra värme i hela bilen.
-Immar inte igen i bakrutorna som man ser många andra bilar göra.
-Skön på riktigt dåligt underlag.
-Bra sätesvärme (grillad julskinka efter några hundra meter) :)

Sen finns det ju några minus också, men dom skiter jag i idag!
av perhall
#379498
StringerBell skrev:Finns det antisladd-system som lurar så bra att man tror att man har fäste?
Det låter ju ändå rimligt att Volvos system, som tillåter att bilen yvar omkring lite på vägen innan det griper in, gör föraren uppmärksam på att det är halt. Ja, det känns halare i Volvon. Kör man med gasen i botten i 40 km/h på en kurvig väg med mycket snö slirar Volvon omkring mycket mer än BMW:n... /PH
#379563
perhall skrev:
StringerBell skrev:Finns det antisladd-system som lurar så bra att man tror att man har fäste?
Det låter ju ändå rimligt att Volvos system, som tillåter att bilen yvar omkring lite på vägen innan det griper in, gör föraren uppmärksam på att det är halt. Ja, det känns halare i Volvon. Kör man med gasen i botten i 40 km/h på en kurvig väg med mycket snö slirar Volvon omkring mycket mer än BMW:n... /PH
Vilken inte kan vara fel, såvida inte Volvons system griper in på ett brutalt, oborstat sätt - som någon påstått. Jag kan inte påminna mig att Volvons antisladd har gripit in på något häftigt sätt, vilken kan bero på att jag själv känt underlaget och kört därefter (försiktigare).
av perhall
#381968
Dags att summera tråden:) Efter en 100-milatur tycker jag nog ändå att V70II är en grym vinterbil. Framför allt för långa sträckor. Idag var det minus 25 som kallast och bilen var helt imfri och lagom varm med låg fläkthastighet. Ligger grymt stadigt på motorvägen. Bra strålkastare. OK stereo (HP). Tycker att BMW:n (e60) är roligare och nästan lika komfortabel (den har dock RTF-däck...) på sommaren på motorväg, men på vintern är Volvon klart bekvämare./PH
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]