Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Larzan skrev:http://home.swipnet.se/~w-22665/vind.html
12v vindkraft 600w
Bra även på den mörka årstiden. :D
Det är faktiskt nån stugägare i området som testat vindkraftverk men de har gått över till solceller. Är för skyddat från vind allra helst där jag har stugan, enda stället som det kan komma vind på är på vägen upp till stugan och den vägen vill jag ha kvar. Annars så är nog vindkraft klockrent bara man bor rätt till. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja vist är det smidigt med saker som går på el, Men jag trodde att man försökte att andvända sånt som inte går på el, om man nu inte har två hål i väggen.
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:Ja vist är det smidigt med saker som går på el, Men jag trodde att man försökte att andvända sånt som inte går på el, om man nu inte har två hål i väggen.
Med solceller så har jag ju två hål i väggen...;)
Men varför ska jag köra med stearinljus och allmänt undvika eldrivna prylar när jag kan anpassa solcellsanläggningen för behovet? Jag ser uppenbarligen inte samma problem som du gör. :)

Men för att återgå till grundfrågan så verkar dessa ha vettiga batterier: http://www.batteriexpressen.se/

De kör lite kampanjer på iaf AGM-batterier dock så skiljer det inte mycket i pris mot Sunwind.
Användarvisningsbild
av CarMan
OK
då skulle jag göra så här, först rökna ut hur mycke Ah du behöver (även med dina framtida inkopplingar)
Sen köper du dubbelt så många Ah (då mår batterierna bra o håller mycke längre) AGM batterier är bra ! Men då du har många små förbrukare kan det finas bra GEL batterier också. (du har ju ingen gaftig laddning så du har inte nytta av AGM batteriets återuppladdningsförmånga)

Hur du sen ska räkna ut hur mycke Ah du behöver & hur mycke effekt du behöver på solcellerna beror ju på hur långa perioder du andvänder grejorna i stören & hur länge det står oandvänt imellan.

Räkna med att en solcell bara ger MAX 85% av det värde det står att den ska ge, sen får dö räkna med nått snitt på hur många soltimmar du har (fel vinkel & mulet ger ännu lägre än de 85%)

sen köper du diodlampor o annat som är strömsnålt.

Min tanke var att det blir durt med en perfekt solcells anläggning (en ej perfekt blir dyr i längden då den "tarslut" du får köpa nya batter ier & du råkar ut för att strömen sinar m.m.)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jo som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag redan räknat på behovet och med förutsättningarna rent geografiskt. Givetvis så skiljer effektiviteten på solcellspanelen beroende på årstid och väderlek, mitt i vintern är man långt ifrån 85% t ex. Även uträkningen för batteribanken skiljer sig åt från sommar till vinter eftersom kylan påverkar även batterierna men den där delen har jag redan tagit mig förbi, nu letar jag bra utrustning till vettiga pengar utan att vara dumsnål. Tillbringar för övrigt mycket tid i stugan just vintertid vilket påverkar en hel del. :)

Just gel-batterier har jag kikat på, de är dessutom i regel billigare än AGM så det är inte omöjligt att jag går på gel istället. Gel klarar ju djupurladdningar i regel ner till cirka 20% och de lämpar sig till solcell pga att de inte kan ta emot högre laddning, nu finns det iofs regulatorer där man kan ställa laddstyrkan vilket är en fördel för AGM iom att man kan dra nytta av AGM även för laddningen till viss del.
Ska jag beställa batterier så blir frakten på AGM billigare iom att de inte klassas som farligt gods eftersom syran är innesluten i glasfibermaterial så att de inte kan läcka, inte ens om dom skulle spricka. Fördelen med AGM är eventuell fraktkostnad och återladdningstiden (med rätt regulator så kan man få högre laddstyrka, gel är väl max 14,4 volt eller nåt sånt) samt att de inte kan frysa. Just att batteriet fryser är iofs en väldigt liten risk med tanke på att de våta batterierna jag haft klarat sig även fast batterierna står på vindsutrymmet där det på vintern blir kallt och sommaren varmt. Har ju idag vanliga våta batterier så i vilket fall som helst så blir det ett uppsving med Gel eller AGM. Men som sagt, om inte fraktkostnaderrna ställer till det så är gel ett billigare samt fullgott alternativ. :)

Köper jag från Sunwind t ex så hamnar jag på strax under 21k med väldigt låg rabatt för en 110 watts panel, 2 batterier och en regulator. Måste byta regulator pga att dagens paneler inte är kompatibel med de gamla regulatorerna. Med tanke på att nuvarande anläggning är 22 år så tycker jag inte det är så dyrt om man slår ut det på drifttiden samt att garantierna på panelerna är 20-25 år (effektstyrd garanti) idag men man vill ju samtidigt få mest för pengarna ändå. Solarlab.se och 24volt.eu har riktigt bra priser så det finns pengar att tjäna eftersom solceller gått ner ganska duktigt i pris det senaste året. :)

Även det där med energisnåla lampor ska genomföras, ska byta alla lampor som går att byta till diod och liknande. Idag är det vanliga 12 volts glödlampor som används.
Användarvisningsbild
av CarMan
I min båt kör jag med 5 st Varta Ultra Dynamic Speciel 85Ah styck, men dessa går inte att köpa längre
dessa klarar dupurladdning bättre än de vaniga Varta Ultra Dynamic 95Ah.

Jag har inga solceller, men har sneglat på dessa, men dom får inte plats http://www.blocket.se/stockholm/Ny_100W ... ?ca=12&w=1

Men denna får plats http://www.blocket.se/stockholm/Solcell ... ?ca=12&w=1
Fast jag tycker 50Watt är för lite, så detblir nog inget.
Jag har räknat ut att jag behöver minst 100Watt om det ska vara nån ide. (kylen drar ca 50Ah/dygn)
Just nu laddas batterierna av en 130A generator på ena motorn, men man kan ju åka ut på fredan o hem på söndan, då är det inte mycke kräm kvar (så mitt delämma är att jag inte hinner återladda på vägen hem)
Jag har spanat på gasolkyl, men det är mycket knepigare att få till detta i en båt (såna för husvagnar år inte tilllåtna i båtar)
Användarvisningsbild
av Bosa
En liten uppdatering angående batterier. Efter att ha sökt en hel del efter vettiga priser på batterier så visar det sig att Sunwind håller bäst pris än så länge. För ett 250Ah AGM så tar de 4950:- vilket dock kommer att höjas med 1000:- i mars, får bli beställning av 3 såna innan månaden är slut där jag ska ha 2 av dem. Då tjänar jag ju 2000:-. :D

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]