Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Våra två senaste V70 D5 (my -06, my -10) har angiven toppfart 225 km/h. Behöver alltså hastighetsklass V (=240 km/h) på däcken. Men båda har nylevererats med W-däck (270 km/h). Vad jag förstår så har W-däcken styvare slitbana men mjukare slitgummibeläggning - alltså antagligen stötigare gång och sämre slitstyrka. Dessutom är de aningen dyrare. Varför nylevererar Volvo bilen med överdimensionerade och dyrare däck som dessutom har komfort- och livslängdsnackdelar? Bilbranschen brukar ju räkna noga på sina kostnader.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Spekulerar bara lite

En egen teori är att Volvo har ett samarbete med Polestar och att de skall kunna leverera en bil som faktiskt klarar mer än 240 km/h vilket inte är omöjligt med de värsta Polestartrimmen. Min 2,5FT skall göra ca 235 original i och med att toppfatsspärren med automatik var borttagen från fabrik. Den har också 225/55 R17 W. Kanske är marginalen för liten till den tillåtna maxgränsen?

En annan teori kan vara att däck med den profilen kanske är högvolymare med just W-kodningen och därmed billiga för Volvo att köpa in än ett mer "udda" däckvarianter. Kan också ha med däckens klassning för maxvikt att göra etc.

Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Emiljonsson7 skrev:Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Inte alla! Mina vinterdäck har märkning W (270)! :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
:twisted: schyssta bananer Executive! Då kan resan till fjällen gå på halva tiden he he. Gissar att det är kontinentala friktionsdäck?
av Steff 99
Emiljonsson7 skrev:Spekulerar bara lite

En egen teori är att Volvo har ett samarbete med Polestar och att de skall kunna leverera en bil som faktiskt klarar mer än 240 km/h vilket inte är omöjligt med de värsta Polestartrimmen. Min 2,5FT skall göra ca 235 original i och med att toppfatsspärren med automatik var borttagen från fabrik. Den har också 225/55 R17 W. Kanske är marginalen för liten till den tillåtna maxgränsen?

En annan teori kan vara att däck med den profilen kanske är högvolymare med just W-kodningen och därmed billiga för Volvo att köpa in än ett mer "udda" däckvarianter. Kan också ha med däckens klassning för maxvikt att göra etc.

Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Det mest troliga är nog att priset vid inköp gäller, sedan så kan fabrikanten speca sina däck så att de blir så som man vill att de skall uppträda tillsammans med bilen.
BMW är ju ett kärt ämne att jämföra med, däck som är för BMW har en speciell märkning, en liten stjärna på däcksidan, man kan alltså köpa ett däck som har samma fabrikat storlek och hastighetsklass avsett för massmarkand och ett anpassat för BMW.
Användarvisningsbild
av poseidon
Skulle tippa på att Volvo får däcken väldigt billigt från exempelvis Continental, de hoppas sedan på att vanliga svenssons köper samma däck som de haft förut vilket ger fina pengar i kassan.

Jag har W däck till min V50 2.0d oxå.....
av AndS
Emiljonsson7 skrev:Spekulerar bara lite

Måste kolla med dig; din bil levererades med 225/55 17"? Orsaken att jag frågar är att 08-09:or levererats med 225/50 om man valt 17" och 98W (om jag minns rätt men den var typad med 94W). 225/50 var definitivt inga högvolymare utifrån priset vilket även Volvoverkstäderna bekräftade och de fick ge saftiga rabatter till missnöjda "egenbilägare" vid däcksbyten.
av perhall
Ett däck med högre hastighetskod har ju en massa fördelar också. Det är alltid så med däck att varje egenskap som prioriteras upp innebär att andra egenskaper blir sämre, och vice versa. På S80-00 med 140 hk och 210 i toppfartspärr (vilket bilen knappt orkade upp till) var W-däck standardmonterade. De håller, skulle jag tro, bättre om man kör hårt än H-däck men sämre om man kör lugnt. De bullrar lite mer och går lite hårdare - men ger i gengäld bättre väghållning och styrrespons. Inga stora skillnader men de märks... förstår inte varför Conti så ofta skulle rea ut "överdimensionerade" däck till Volvo... /PH
av lobbysleeper
Undviker att skapa en ny tråd när flera nu handlar om däck...

En V70 D5 AWD -08 registrerad med 245/40-18 97Y
Att då köra med vinterdäcken: 225/45-17 91T
Rätt eller fel? Godkänt eller farligt? osv...

Totalvikten är 2370kg på en sådan V70.

Är det minst 97 i lastindex som gäller? inga undantag.

91 täcker ju förvisso teoretiska totalvikten, men visst är det ändå för lågt? Vad skulle konstapeln/SBP säga som gör en kontroll och följer regelboken? (utöver risken för däckexplosion och fara för eget liv...)

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]