Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Själv var jag ute till landet igår med vår "nya" V70 2.0D, lite dåligt plogat och tillkört, trots bra dubbdäck körde jag fast lite lätt, fick backa och ta sats.... detta hände ju ALDRIG med min gamla Subaru, äns om jag stannade mitt i backen, så jmf med den är jag inte speciellt imponerad...

I övrigt upplever jag dock bilen som stabil, inget orolig i slask, men Subarun var ju vassare.... I allt annat slår Volvon dock Subarun med hästlängder, stolar, komfort, ljudnivå, bränsleförbrukning, omkörningsegenskaper (jmf med 2.5 bensin 4a på 173 hk), utrymmen, smarta lösningar....

När jag får råd skulle det mkt väl kunna bli en V70 D5 AWD MY10->
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredrikwt skrev:Själv var jag ute till landet igår med vår "nya" V70 2.0D, lite dåligt plogat och tillkört, trots bra dubbdäck körde jag fast lite lätt, fick backa och ta sats.... detta hände ju ALDRIG med min gamla Subaru, äns om jag stannade mitt i backen, så jmf med den är jag inte speciellt imponerad...
Men hallå....... hur kan du ens komma på tanken att jämföra FWD med 4WD ?:-/
av fredrikwt
Rubriken sa "grym vinterbil?" ungefär så, varför kan jag inte jämföra med det, (nästan) allt är relativt och det finns helt klart betydligt mkt bättre vinterbilar... En bra vinterbil må det vara, men inte grym.

Sen är AWD givet bättre, men det hindrar inte jämförelsen.
av Amli
Nja, jag tycker nog att jämförelsen haltar. Ska man jämföra Subarun med något så ska det vara med en V70 AWD. AWD tillför ju en HELT annan dimension när det gäller vinterväg lag.
I det här fallet säger det ju egentligen inte så mycket om Volvon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fredrikwt skrev:Rubriken sa "grym vinterbil?" ungefär så, varför kan jag inte jämföra med det, (nästan) allt är relativt och det finns helt klart betydligt mkt bättre vinterbilar... En bra vinterbil må det vara, men inte grym.
Det har du rätt i ....... I rest my case.....
av Amli
XC90_Executive skrev:Fast kan man säga att det bara är en bra vinterbil bara för att den inte klarar av 3dm nysnö på en kasst plogad väg? Där hade man kört fast oavsett bil (tvåhjulsdriven alltså).
Min poäng oxå. Tror inte att framkomligheten är sämre än någon annan FWD bil. Även V70 går att få med AWD och då hade det förmodligen inte varit några problem.
av perhall
Intressant det här med skillnaden i kalibrering av systemen. Dels handlar det om hur "yvigt" bilen tillåts rulla, dvs. VOlvo mycket och BMW lite, sen handlar det också om hur försiktigt systemet är - Merca lär ha ett försiktigt kalibrerat system medan BMW ger mer känsla genom att gripa in senare (men sofistikerat). Summa summarum lär ju Volvo-föraren köra försiktigare eftersom man blir mer orolig när bilen dansar omkring på vägen. Bra eller dåligt? Bra för olycksstatistiken, troligen... /PH
av Steff 99
perhall skrev:Intressant det här med skillnaden i kalibrering av systemen. Dels handlar det om hur "yvigt" bilen tillåts rulla, dvs. VOlvo mycket och BMW lite, sen handlar det också om hur försiktigt systemet är - Merca lär ha ett försiktigt kalibrerat system medan BMW ger mer känsla genom att gripa in senare (men sofistikerat). Summa summarum lär ju Volvo-föraren köra försiktigare eftersom man blir mer orolig när bilen dansar omkring på vägen. Bra eller dåligt? Bra för olycksstatistiken, troligen... /PH
Om jag förstår rätt menar du att Volvo:s system aktiveras sent , jag har nämligen funderat på om mitt funkar som det ska, eftersom det är mycket sällan som varningen överhuvudtaget lyser /blinkar.
Bilen plogar o slänger utan någon reaktion...men det kanske skall vara så ?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]