Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Honke skrev:
XC90_Executive skrev:Jag körde ifrån en BMW 550i igår. Han blev nog lite förbryllad också. Så det är nog samma tankar från dom som kör märken också. Nu var det iofsig inte vinterväglag, utan torrt och det var vid ett rödljus. Men ändå! :wink:

Men annars på vinterväglag går det att gasa på riktigt mycket också, om man har awd (har en bil med awd och en utan). Jag har blyfot och det är inget jag hymlar om! :wink:
Inget illa menat, men jag tror inte han i 550:n var särskilt förbryllad. Hans 550 är nästan 2 sekunder snabbare än din XC90 0-100km/h
Självklart att S80 är snabbare i vinterföre med AWD än en bakhjulsdriven BMW 550i , skulle det vara torrt o varmt så kommer XC90 Executive bara få läsa vad som står på bakluckan.
Har man åkt 550i så funderar man inte, det skiljer bara 0,5 sek mellan 550i och M5:an.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
Honke skrev:
XC90_Executive skrev:Jag körde ifrån en BMW 550i igår. Han blev nog lite förbryllad också. Så det är nog samma tankar från dom som kör märken också. Nu var det iofsig inte vinterväglag, utan torrt och det var vid ett rödljus. Men ändå! :wink:

Men annars på vinterväglag går det att gasa på riktigt mycket också, om man har awd (har en bil med awd och en utan). Jag har blyfot och det är inget jag hymlar om! :wink:
Inget illa menat, men jag tror inte han i 550:n var särskilt förbryllad. Hans 550 är nästan 2 sekunder snabbare än din XC90 0-100km/h
Självklart att S80 är snabbare i vinterföre med AWD än en bakhjulsdriven BMW 550i , skulle det vara torrt o varmt så kommer XC90 Executive bara få läsa vad som står på bakluckan.
Har man åkt 550i så funderar man inte, det skiljer bara 0,5 sek mellan 550i och M5:an.
XC90_Executives S80 kan nog ge M5an en match och spöar kanske den också.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är kul. Men ni kan säga vad ni vill. Förra sommaren var det en kompis till mig som hade en BMW 545i. Vi testade 5-6 gånger 0-100 och han kom efter varje gång. Anledning? ja han får inte ner någon kraft i backen i starten (även vid sommarväglag och 100% torrt). Vid start från 100+ är den bakhjulsdrivna bilen (lättare) och med fler hästar snabbare. Det är samma med 550i. Det är torrt på dom flesta vägarna här och även vid detta tillfället. :wink:

Läs här: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 061302.pdf
0-100, 550i - 6,1s. S80 V8 6,6s.

Eftersom den här tråden handlar om jämförelser mellan märken så slänger jag in den här (min bil).
[youtube]Bq1mT6xTt1Y[/youtube]
Användarvisningsbild
av Honke
Om man tittar på pappret så är 550i automat 1 sek snabbare än S80 V8 0-100km/h.
Senast redigerad av 1 Honke, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
Haha, jag såg tempen 0 grader vid din 0-100-körning. Ja, då lär väl en bakhjulsdriven BMW med kalla däck ha lite bekymmer med att hänga med...
Användarvisningsbild
av Honke
Steff 99 skrev:
Honke skrev:

det skiljer bara 0,5 sek mellan 550i och M5:an.
Nja närmare en sekund eller 0.8sekunder närmare bestämt.
av Amli
Det är onekligen bra dag 0-100 på S80 V8! Men jag skulle vilja påstå att det skulle bli avsevärt mycket tuffare 100-200. Då tar nog musklerna ut sin rätt på 550 och lämnar de flesta bakom sig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Det är onekligen bra dag 0-100 på S80 V8! Men jag skulle vilja påstå att det skulle bli avsevärt mycket tuffare 100-200. Då tar nog musklerna ut sin rätt på 550 och lämnar de flesta bakom sig.
Ja, men jag kör säkert i nerförsbacke, har rensat ut baksäte, kylen, dvd-spelaren osv, plus att jag förmodligen har trimmat den också! :roll: :wink:

För vissa är ju väldigt tveksamma till att den skulle vara så snabb som jag säger. Tycker att videon visar det rätt bra! :D

100-200 är 550i självklart snabbare. Den är både lättare och har mer hästar! Tror det skiljer 2-3 sekunder 0-200 till 550:ins fördel också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japsarna är ena djävlar på att bygga vassa bensinare. Det vet jag från min egen Supra, den går av bara den.

Yamaha tar ju själva ut 350 hk ur motorn i sina applikationer så den är nog japanerna har nog underspecat den i XC90_executives S80.
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har testat och jämfört framförallt Q5 och XC60 men även Subaru Outback 2.0d MY10.
Audin är den som är tveklöst stabilast på vägen, oavsett underlag. Dessto sämre underlag dessto tydligare blir det då de andra bilarna tappar greppet mycket tidigare än vad den gör. MEN det finns nackdelar också. Större gropar/gupp får Audin att tappa fästet helt. När det väl släpper är man helt över, det går precis rakt fram. Inga antisladd system eller andra system kan påverka situationen. Det går också att lura fram "dåligt" beteende från Audin genom snabba gasuppsläpp i kurvor. Då släpper den bak och går det lite fort hinner inte antissladd att rädda upp situationen.

Jag är dock INTE övertygad om att det är Quattro som är det enda svaret på frågan. Subarun har ett lika mekaniskt system men den är lynnigare och mycket svårare att köra. Jag tror det är saker som hjulvinklar, lastväxlingar, viktfördelning, hjulupphängningar och liknande som är förklaringen. Audi har som filosofi att bilarna ska bete sig precis som de gör. De bygger hela bilen utifrån det. Volvo har en annan filosofi och gör allt de kan för att bilen ska vara trygg och säker att köra.

Vad som är säkrast i det här fallet är dock inte självklart, man kan resonera för att Audin är säkrare eftersom den går stadigare och samtidigt kan man tycka att Volvon ger mer information om vägen och reagerar mer konsekvent.

Jag tycker man kan känna igen den här trenden sedan flera år tillbaka. Jag hade fullt upp med att hänga på polarens Passat FWD på en slingring vinterväg med vår V50 AWD. Volvon småsläppte i svängarna och det känndes inte tryggt. I Passaten märktes inget sådant utan den rullade stabilt på. Det slutade dock med att polaren gjorde en "turistparkering" med Passaten i ett dike.

Vi valde XC60 mest av ekonomiska och praktiska orsaker men tycker nog att Q5:an är stabilare på vägen, iaf på bra väg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]