Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatteC
Hej!

Har precis blivit en del av volvofamiljen vilket jag tycker var på tiden. Har köpt en svart begagnad xc70 och tycker det känns jäkligt bra. Har nu gått från skiter-i-vilket-bil (Opel -95) till tvångsmässigt-pedantisk-bil vad gäller skötsel in och utvändigt vilket får mig att ställa en hel del nya frågor. Jag bor på västkusten och kör en hel del i jobbet (nästan 100 mil/v) men är ändå besluten att ge min ögonsten bästa möjliga vård. Så vad har ni för skötselråd att ge? Kan jag tvätta bilen i maskintvätt? vilken är i s f bäst? Handtvätta? Hur ska man göra för att komma åt rostkänsliga delar av underredet? kallavfettning? Hur ofta? Tyvärr har jag ingen tillgång till garage utan det är utomhusparkering i stan som gäller. Något att tänka på i förhållande till det?

Tackar för era råd!

Matte
Användarvisningsbild
av Funk
Lämna in för en riktig lackskyddsbehandling och handtvätta enbart därefter.. alternativt en borstlös maskintvätt om du inte hinner eller kan tvätta för hand. Behandlingarna gör att det blir betydligt lättare att hålla rent och ofta räcker med enbart högtryck (med mild alkalisk avfettning) för att få bilen acceptabelt ren vintertid. Kallavfettning tycker jag att man bara kör någon gång om året, t.ex inför vårstädningen...

/Thomas
av MatteC
Tack Thomas!

Var kan jag hitta bra borstlösa maskintvättar? Några särskilda stationer som är bra? Hur viktigt är det att få bilen torr efter en tvätt nu när det är mellan fem minus och tre plus ute? Är det som att tanka bensin i d5'an eller klarar man sig lindrigare undan?
av johnl
Shell har ibland borstlösa tvättar med en båge som kör runt bilen och tvättar rent med högtryck. Det räcker definitivt för att spola bort det värsta på vintern. Blir såklart inte alls lika bra som handtvätt men är skonsamma än borsttvätt.

/John
Användarvisningsbild
av Funk
MatteC skrev:Tack Thomas!

Var kan jag hitta bra borstlösa maskintvättar? Några särskilda stationer som är bra? Hur viktigt är det att få bilen torr efter en tvätt nu när det är mellan fem minus och tre plus ute? Är det som att tanka bensin i d5'an eller klarar man sig lindrigare undan?
Bra tvättar kan jag tyvärr inte hjälp dig med, mer än att det lär finnas på både Statoil och Shell i närheten av mig. Jag har det så bra förspänt att jag tvättar på jobbet. Eller någon enstaka gång då och då i GDS-hall...
Men torkar du bara dörröppningarna och kanske smörjer lister med stift så skall det inte vara någon större fara. Men man bör ju inte tvätta en kall bil och ställa den direkt efteråt...

/Thomas
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]