Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Jag håller med dig till fullo Lennart. Detta är anledningen att jag har gått tillbaka till manuellåda istället. Alldeles för mycket trassel med dessa tomat lådor.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Lennart: Min bil har alla nya programvaror.

Jag tycker det är synd att de byggt lådorna sämre. För det går säkert att få dem bra med rätt mjukvara. Men det är ju mycket som skall klaffa och utsläppsregler etc.

Men nåt säger mig att de är byggda för jänkemarknaden.. :)

Ge oss en Euro-låda som växlar som den skall.

tacka vet jag AW71 :)

Funderar NÄSTAN på att köpa manuellt nästa gång bara för den sakens skull.
av haxpet
Hej

Jag har just bytt från en manuel (spaceball) till en automat (GT).

Och även om jag tyckte om att köra manuell, det blev lite mera race-feeling då. Så måste jag säga att det är otroligt bekvämt att köra automat.

Men har man en T5:a så märker man att bilen inte växlar lika mjukt vid alla varvtal. Om jag trycker ner gasen så mycket att bilen tycker att den ska byta växel vid ca 3000 så blir det ett ganska kraftigt ryck, medans om jag trycker lite hårdare så att den växlar mellan 3500 och 4000 så blir det mjukare.

Min gissning är att det hela beror på var nästa växel kommer in (vid vilket varvtal alltså) och vilket vridmoment som finns just där. Kör man lite långsammare och den får växla en bit under 3000 så märks det inte heller så mycket.

När man kommer till en korsning och släpper gasen så motorbromsar automatlådan tills den kommit ner under ett visst varvtal sen så bara frikopplar den, sen vet jag inte hur den beter sej, men när man trycker på gasen så kan man få ett litet ryck, kan ju bero på att den inte har rätt växel i när man trycker på gasen och den måste byta och får en kickdown eller liknande (va vet jag). Men så upplever jag att den beter sej.

Men oftast så är den mycket behaglig.
Användarvisningsbild
av CarMan
Lådan adapterar sig hela tiden & om man laddar ny mjukvara så tappar den all adaption & måste då lära om sig! detta kan ta några hundra mil beroende på körstil.

lådan mäter hala tiden hur en växling gå i & justerar oljatrycket på bandena för att få bra växlingar.
Växlingarna ska vara oliak beroende på körstil & det tar den också hänsyn till.

oljan i lådan måste upp i driftstem innan den bryrsig om att försöka adaptera växlingarna.
lådorna funkar bra, det är inge snack om saken, men dom är känsliga mot vilken olja man har i !!! sen var det lite barnsjukdommar i början, men så är det ju alltid.
Det vanligaste var ju b4 locket som dela på sig & det kostar ju inte många kronor att byta
av LJN
carman: Intressant uppgift!

"Det vanligaste var ju b4 locket som dela på sig & det kostar ju inte många kronor att byta"

Nu vill jag veta vad en Volvoverkstad ska ha för att åtgärda detta kända fel! Min närmaste Volvoåterförsäljare är Reijmes.
av haxpet
LJN skrev:carman: Intressant uppgift!

"Det vanligaste var ju b4 locket som dela på sig & det kostar ju inte många kronor att byta"

Nu vill jag veta vad en Volvoverkstad ska ha för att åtgärda detta kända fel! Min närmaste Volvoåterförsäljare är Reijmes.
Fråga :)
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:carman: Intressant uppgift!

helt meningslöst o byta detta lock om det inte är trasigt

vad det kostar får du väll ringa dit o kolla
av LJN
Carman: Jag fick intrycket att du visste vad det kostade när du skrev att det "kostar inte många kronor"

Men vi ska kanske inte ta dina inlägg på så stort allvar?
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:Carman: Jag fick intrycket att du visste vad det kostade när du skrev att det "kostar inte många kronor"

Men vi ska kanske inte ta dina inlägg på så stort allvar?
Det kostar olika mycke på olika ställen!
jag har bytt flera o vet att det inte tar så långtid att göra det = kostar inte så mycke.

Självklart behöver du inte ta mina inläg på så stort alvar, det är ju upp till dig! På internett vet man aldrig om det man läser är sant!

Angående krok, alla bilar har ju en vä[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]