Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halmstaden
Det torde dock inte vara något tvivel om vilket bränsle som bidrar med mest till statskassan heller..? Om tung trafik räknas in alltså.
I framtiden känns diesel "säkrare" än bensin eftersom tung trafik huvudsakligen kör det. Vilka drabbar höjda transportkostnader tror ni? Rätt, er själva och samhället.
On topic så tror jag också att det finns en rätt stor efterfrågan efter ex. vis 2.0T AWD eller 2.0D AWD, eller D3 eller vad tusan den ska kallas.
Användarvisningsbild
av sveax
halmstaden skrev:Det torde dock inte vara något tvivel om vilket bränsle som bidrar med mest till statskassan heller..? Om tung trafik räknas in alltså.
Det är jag inte säker på. Tänk på att den tunga (yrkestrafiken) återför skatten i sina företag. De drar av momsen till 100% och drar av drivmedelsskatten och produktpriset i bokföringen.
av RCE
Rätta mig om jag har fel men diesel är väl ett av de största bränslena i Europa. Frågan är bara hur det kommer utvecklas i Sverige om den röd/gröna röran vinner valet, MP är ju riktigt anti oavsett hur bra rening bilen besitter. De har bytt angreppsvinkel från bilutsläpp till framställning/hantering/transport. Bara en fundering, politiker har ju gjort rätt oväntade och sjuka saker förr.
av perhall
RCE skrev:Rätta mig om jag har fel men diesel är väl ett av de största bränslena i Europa. Frågan är bara hur det kommer utvecklas i Sverige om den röd/gröna röran vinner valet, MP är ju riktigt anti oavsett hur bra rening bilen besitter. De har bytt angreppsvinkel från bilutsläpp till framställning/hantering/transport. Bara en fundering, politiker har ju gjort rätt oväntade och sjuka saker förr.
Det tycker jag låter som en bra grej - att kolla på klimateffekter som helhet och inte bara bilutsläpp.

Kan tänka mig och har nog läst någonstans och funderat själv och kommit fram till att en Prius inte är så miljövänlig som en C30 1,6DRIVe - båda drar ganska lika, Priusen är mer klimatdålig att framställa och lämnar en massa batterier och skräp efter sig. Hållbarhet, säkerhet och komfort ganska lika? Hyfsat i alla fall.

Det verkar inte vara så inne på forumet att tänka på miljön men faktum är att jag gör det, men ofta misslyckas när det gäller hur jag lever:(
/PH
Användarvisningsbild
av poseidon
Jodå, jag tänker på miljön hela tiden men det är inte likställt med att älska etanol....
av perhall
poseidon skrev:Jodå, jag tänker på miljön hela tiden men det är inte likställt med att älska etanol....
Det är ett exempel på att MP:s mfls omorientering är rätt. Utsläpp = etanol suveränt. Total miljöpåverkan = etanol inte så bra längre (exakt vet vi ju inte riktigt...) /PH
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]