Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av B20
Jag har iallafall beställt en C30 nu och det blev motor 2,4i så nära en riktig Volvomotor man kan komma
även om det kanske finns andra tillverkare med i bilden på vissa komponenter så är den såvitt jag vet
utvecklad och tillverkas av Volvo i Sverige.Sen att automatlådan är en Aisin från Japan samt att bilen
tillverkas i belgien får man väl numera ta på köpet.Volvos 5 cyl har ju hängt med ett tag så de är bra
motorer,däremot har jag läst en hel del inlägg om problem med nyare 2,0d samt 1,6d bara gå in på
c30 forumet o kolla....oljeläckage mm efter några tusen mil så det där me peugeotkvalitet köper inte
jag iallafall :D men som sagt det är ju bara min lilla åsikt.

mattias
Användarvisningsbild
av vetten
Det har väl inte varit några större fel på Franska motorer någonsin om man bortser från Simca då som blev skit efter Cryslers intåg ( som alltid med jänkarskit) så vad bråkar ni om. Volvo har använt renaultblock i sina bilar massor av år utan att ni fattat det och det har inte felat på motorsidan så utan det som krånglat har som alltid och även idag varit elektronikfel som oftast inte ens är Franskt utan av Tysk tillverkning typ Bosch eller så :-O)
av *pettson*
Mjae.. skulle ju inte sticka ut hakan och säga att det inte är några större fel på franska motorer, våra *svenska* är inte heller felfria men dom har vad iallafall jag klassar som NORMALA fel. Har en bekant som jobbar som peugot tekniker, han har jobbat nu i ett par år som det, han har INGET GOTT att säga om dom och blir arbetsmarknaden bättre så säger han upp sej direkt till förmån för nåt annat märke. Och min egen erfarenhet är att teknikerna som konstruerar är ljusår framför deras egen support, det är bra med framtidsteknik, men det är värre när bara du som konstruktör förstår upplägget, dom som ska ta hand om din produkt får inget veta. Supporten har ofta ingen som helst aning om nånting, du kan likagärna få rådet att ringa en annan märkesverkstad för att fråga om råd när nåt som vanligt märkligt inträffat.
Menar visst är det genialt att en motor startar, går utmärkt dom första låt säga 2minuterna (från kall) sen stendör på 4 cylindrar på i stort sett en gång? För att sen vara kompressionslös? Ett mycket vanligt fel tydligen. Beror det på nåt normalt? Nej inte egentligen. Man har alltså haft i fel oljeviskositet på verkstan som haft bilen innan ( ofta leveransfel). Fel oljeviskositet pumpar upp tryckarna såpass att ventilerna inte kan stänga mera under vissa yttre (temp och varvtal) förutsättningar, bilen dör då direkt och går att starta igen efter ett tag när trycket släppt. Ett fel som volvo påstås ha på t.ex 850/ 70 serien, men som dom INTE har (där finns ett NORMALT, annat problem), eftersom deras tryckare inte kan översträckas genom konstruktörens 20 sekunder längre eftertanke. Åtgärd? Byta tryckare till en annan motormodells, som inte kan översträcka sej för att sen byta till ny korrekt olja, det ska lösa problemet för all framtid. Ett annat är att dieslarna har enorma problem med styrdonen. Inte normala elektriska fel, nej nej... diesel vandrar upp i ledningstammarna från microläckage i slangarna (kablagen är för nära) och hamnar så småningom i styrdonen av kappilärverkan. Bara byta styrdon, en del av dom har det skvalpat i efter drygt 2år. Det finns många likadana konstiga saker som går att nämna.

Men samtidigt är det som andra sagt.. Vad är en SVENSK motor? B230?..
Menar B6 serien är svensk/fransk, b5 serien är en b6 med en cylinder mindre.. b4 serien är en b5 med en cylinder mindre.. Nyare motorer är dom gamla som fått en uppfräschning. Har vi nån total nykonstruktion sen 90 tal alls? Alltså nån motor som inte grundar sej på en befintlig?
av jumu01
B20 skrev:Jag har iallafall beställt en C30 nu och det blev motor 2,4i

mattias
Jag skulle aldrig köpa en 2,4i motor oavsett hur svensk den skulle vara! :-)-)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]