Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pzycic
Nu är bilen bärgad för 9e gången till Volvo, det är 23e gången den är på verkstad.
Nu räcker det, ska ringa till min säljare imorn och lösa detta för sista gången. Fick idag en varning från jobbet för alla gånger jag kommit försent pga den där skrothögen. Kul.
Denna gången så när min sambo skulle starta bilen då startade inte bilen utan istället så visades följande felmeddelanden:
"SRS ur funktion, service snarast"
"Larm - Service erfodras"
"P-broms ur funktion, service erfodras"
Efter att dessa meddelanden visats en stund så dör bilen totalt och blir helt strömlös. Nyckeln gick inte att ta ur eller någonting. Fick sitta där i 1,5 timme innan assistansen lyckades hitta mig. Det var lagom kallt. tog ca 2 timmar när jag kom in i värmen igen tills jag kände mina tår.

Återigen: Volvo Assistans är grymt bra! Kommer aldrig att serva bilen någon annan stans än Volvo jag har kvar den servicen!

Imorn så skall jag ringa och prata med min säljare på Bra Bil och se vad dom säger denna gången.
Hejsan,
Har en Volvo V70 2,4D Summum -10
Har gått 193 mil
Fel som är, har varit
*Låg batteri nivå vid användning av värmare - fel programvara OK nu
*Säkerhetslåsningen till motorhuv tog i plasten och repade - OK nu
*Tankluckan går ej att stänga, får ta bort lampbytarluckan och trycka tillbaka låspinnen
*Radio stängdes av ibörjan bara att starta om, men nu är det inte säkert att den starta alls.
*klonkljud i framvagn???

??:-/ ??:-/ ??:-/
av XCThord
Tänkte fråga er som inte skrivit i tråden - är era bilar (så gott som) felfria eller?

Alla V70II kan ju inte vara behäftade med fel som man får intrycket av här i tråden. Man blir ju riktigt avskräckt!

Min XC60 MY09 är för övrigt rätt så felfri. Har varit inne en gång för bältesvarnarna bak och någon gång för mjukvaruuppdateringar m.m. Annars går den finfint.
Användarvisningsbild
av rejsbo
perhall skrev:
erc skrev:
rejsbo skrev:Jag var tillbaka till min Volvohandlare idag, pga att elektroniken beter sig konstigt.
Dom erbjöd mig en ny ECM, (tror jag det hette?) om jag betalade 2700 sek.
Jag vet inte om det är fler som råkat ut för samma problem?
Vad har ni fått betala, i så fall, eller har någon fått det på garantin?
Enl verkstadschefen så står Volvo för 70% av kostnaden, i mitt fall... ?:-/
Bilen är en -08 V70 D5, och har gått knappt 5400 mil.
Motorn byttes ut mot en ny, för 300 mil sedan.
Det är faktiskt upp till handlaren att bevisa att felet/felen INTE fanns vid leverans. Har du haft problem med elektroniken sedan bilen var ny, eller har felen precis börjat uppträda?
Det är väl bara inom en viss tidsperiod som handlaren ska bevisa att felet inte fanns vid leverans... om det är sex månader? Mer än två år, dvs. garantitiden, är det inte. Vet ej när denna D5 är uttagen.
Det här med bevisbördan är rätt svårt när det handlar om bilar... /PH
Jag var till min Volvoverkstad idag, som överenskommet.
ICM:en byttes ut mot en ny. Tydligen måste man ladda in ny mjukvara efter bytet.
Alla inställningar fanns kvar, såsom favoritkanaler, TP, News, mm. Det som inte fanns kvar var ljudinställningarna och klockan.
Det var väl inte hela världen, men varför låg inte dom inställningarna kvar?
För övrigt så kom en ny funktion med.
När parkeringsassistenten aktiveras, så visar radiodisplayen om det är fram eller bak som larmar. Det var ju bra.
Priset blev inte 2700 sek, utan 2300 sek. Det var ju åxxå positivt...
av Tobbev
Jag har haft 1 fel på min bil, dörrarna registrerades som öppna fast de var stängda. Fixades på direkten av Volvo.

Min bror har en V70 2.0F. Han har haft ett "fel" på 2000 mil, nämligen bränslepumpen som byttes på återkallelse. Annars har han haft exakt 0 fel.

Min kompis som har en exakt likadan bil som jag (fast manuell) har haft ett "fel". Kåpan som sitter över skruvarna som railsen är fastskruvade i taket med försvann. Han vet inte om han tappade den eller om någon har snott den.

Vi är alla tre skitnöjda med våra bilar.
av erc
Tobbev skrev:Min bror har en V70 2.0F. Han har haft ett "fel" på 2000 mil, nämligen bränslepumpen som byttes på återkallelse. Annars har han haft exakt 0 fel.
Inga spökande klämskydd på elhissarna? Inga varningsmeddelanden om strålkastarfel? Ingen gnisslande/knarrande bagagelucka? På riktigt?!
av Tobbev
erc skrev:
Tobbev skrev:Min bror har en V70 2.0F. Han har haft ett "fel" på 2000 mil, nämligen bränslepumpen som byttes på återkallelse. Annars har han haft exakt 0 fel.
Inga spökande klämskydd på elhissarna? Inga varningsmeddelanden om strålkastarfel? Ingen gnisslande/knarrande bagagelucka? På riktigt?!
Nej, inget vad han har märkt i alla fall, och han är rätt så petig med sånt där.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Vill också muntra upp ev köpare med att min XC 70 MY10 inte uppvisat något fel alls på den ca 600 vintermil den rullat i stockholmstrakten. Ja möjligen då ev "styva framdämpare´i kyla" som en annan tråd handlar om. Men inte ens det är jag säker på. Kommer man som jag från en Ford Focus MY 2002 så är det mesta bra mycket bättre - även dämparna!
RCE skrev:Hej!

Jag har varit inne & beställt en ny 2.0F till frugan då hon inte längre vill ha sin V50 av olika skäl. Problemen vi haft med den är egentligen bara lite listbyten runt fönster och att den inte går att tanka full (pumpen slår ifrån hela tiden).

Är det något ni vet att man ska vara uppmärksam på vad gäller nya V70 2.0F ?
Den är riktigt känslig då du blandar bensin och sedan etanol. Den går ryckigt och kan hacka i någon minut innan den går rent. Detta har med att givaren i tanken känner av blandningen medan det bränsle som finns i bränsleledningarna har en annan "mix". Då ställer den in tändningen fel. Vissa hävdar också att det är pga att etanol/bensin inte blandats tillräckligt i tanken. Jag bytte motormjukvara etc men det blev aldrig riktigt bra. Den var också känslig vid kallstarter på Etanol vintertid. Jag har inte alls samma problem på min 2,5FT som jag har nu. Har aldrig ens märkt ett ryck vid kallstarter så det är något med motorkonstruktion/mjukvara i 2,0F. Det var en MY08 jag hade.

I övrigt så skall det inte vara mycket kring själva motorn i sig. Det är de "vanliga/kända" V70II problemen isf som du hittar i många trådar här på forumet: Gnissel från bagageluckan (låset smörjs med specialfett), dörrhandtag som fryser, tanklock som kan frysa, dörrlås som kan frysa, en del har probmem med stötdämpare i kallt väder, etc, etc. Dock på det hela taget få riktigt allvarliga problem såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
av 164E
swemax skrev:
VolvoB20 skrev:
Lacke skrev:...det uppstått "gula fält" i ljusbilden (xenonljus, båda sidor), ...
Min är likadan...... färgen är helt annorludan på ljuskägglan här och där.

Syns extremt väl nu med allt vit nysnö.... lyser man upp snön så varierar färgen på ljusflödet från pissgult till kritvitt i ljuskäglan. Och det är inte någon hund som varit ute och lättat på trycket i snön :mrgreen: :mrgreen:
Har fått samma problem efter ~1500mil
Samma sak här, med 1200 mil på mätaren, gula fält syns ganska tydligt mot snön :???:

Har också haft en dåligt justerad vänster framdörr som hängde ganska ordentligt, justerades dock upp föredömligt snabbt av Upplands Motor. Bakluckan är också svår att stänga (dock om en av dörrarna är öppna så slår den igen på första försöket - övetryck i bilen?)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]