Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej..
Nu känner jag på mig att jag kommer nog uppröra många, men men.. Alla kan ju inte tycka likadant. Jag har vid flera olika trådar, bl.a mina egna lovordat min bil och sjutit upp den till himlen. Men.. Jag undrar nu med facit i hand om det verkligen är så. Jag har varit/är jätte nöjd med mina däck också, hakka r, har flera ggr skrivit att jag aldrig mera kommer köpa ngt annat, men...

Det som gör mig förbryllad är att vid flera tillfällen, (minst 7-8ggr) så har jag denna vinter blivit grymt förbi åkt av Audi A6:or, alltid likadana utseenden, A6, kombi och relativt ny. Då jag försöker hänga med så märker jag snabbt att jag inte har ngn chans till o manövrera bilen som dessa gör, jag blir grymt osäker och känner hur bilen tappar fäste och blir orolig då jag byter fil när det är moddigt, men dessa bilar och dess förare verkar klara av det galant. Jag har verkligen funderat över vad det kan bero på..

Det första som slår mig att förarna som satt bakom ratten som har fått mig att drägla över dessa bilar slår mig med häst längder. Men å andra sidan kan ju inte alla vara vinter rally förare som vet precis hur de ska byta fil samt öka farten. Personligen så tror jag att jag kör bättre än medel svensson. Lite impulsiv är jag till vardags, kör bil även utomlands och kan anpassa mig till det mesta. Min måttståck brukar vara "klarar man av trafiken i Istanbul, kan man köra bil överallt!"

Jag märker mest på motorvägen, då man kör lite över hundra blir min bil väldigt orolig vid filbyten, men inte dessa som blåser förbi! Verkar i.af inte som det.

Det andra jag tänkt på var däcken. De har kanske bättre däck, samt att de bilar som blåst förbi mig har ALLA varit quattro, men den sannolikheten tror jag inte heller är så stor.

Så det sista och slutliga tanken jag har är att tysken kanske är bättre än volvo på bygga vinter bilar. Bakhjulsdriven kanske är mera stabil och A6'an kanske är en bättre vinter bil än V70'n... (Nu menar jag bara väghållning)

Shit, ska fundera starkt på en vid nästa bil byte.

Var vänliga och bespara mig predikande svar om hur man bör bete sig i trafiken o.dyl.

trevlig helg...
mvh: Bitez...
av Bitez
xoxo skrev:Och så kan de hålla vindrutan ren!
hahaaaa... lästa faktiskt preciiiissssss om spolar problemen... :))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hello Bitez!

Audi A6:orna har alltid varit väldigt framtunga och därmed understyrda. Dels p.g.a. en motor som sitter ovanligt långt fram. Detta har de ofta fått kritik på i olika tester. Vet dock inte hur det är med den senaste karossen. Min bror har nu både en BMW 320d och en A6:a (den med LED-bakljusen). Audin är enligt honom som ett lok på motorvägen. Bättre än BMW:n rakt fram men den är framtung och så länge det går rakt fram så är den nog riktigt bra. Värre vid kurviga väger etc. Detta kan vara skälet att den går som ett lok rakt fram. Understyrningen bidrar ju till en "trygghet" jämfört med om den hade varit mer jämnbalanderad i styrningen. Det är just detta tävlingsförare gör vid regnblöta banor. Ställer in bilen så att den medvetet understyr för att den inte skall överraska föraren. P.g.a den tunga fronten har A6:an säkert bra grepp då den har mycket vikt på just framhjulen. Kanske mer än vad V70:n har. Eller så har den ett bättre antispinnsystem helt enkelt. Eller så är det 3-litersdieseln med triptroniclådan du hamnat bakom :-) Prova att speca En audi med motsvarande motor och samma utrustning som du har idag så kommer den att ligga mellan 50.000 och 100.000 högre i pris. Inte gratis....

Jag brukar säga att du får en A4 eller en 3-serie för ungefär samma pris som en V70 med motsvarande utrustning men då är ju A4:an och 3-serien i princip som en V50 i storleken......
av Bitez
jo jo... Innan jag köpte min V70 fick jag ett "erbjudande!" (????) av audi i danderyd... Lagerbil, 2009, "rull matad!" enligt säljaren, strippad enligt mig. Den hade i princip bara farthållare och regnsensor... kostade 25tkr mer än min ny beställda my10 summum med vä...ldigt mycket utrustning... Så visst, priset är ju betydligt högre... Men ändå :p
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bitez skrev:Hej..
Det som gör mig förbryllad är att vid flera tillfällen, (minst 7-8ggr) så har jag denna vinter blivit grymt förbi åkt av Audi A6:or, alltid likadana utseenden, A6, kombi och relativt ny. Då jag försöker hänga med så märker jag snabbt att jag inte har ngn chans till o manövrera bilen som dessa gör, jag blir grymt osäker och känner hur bilen tappar fäste och blir orolig då jag byter fil när det är moddigt, men dessa bilar och dess förare verkar klara av det galant. Jag har verkligen funderat över vad det kan bero på..
Skärp dig :mrgreen: Jag har kört 2000 mil med min My10 nu och har inte blitt omkörd ännu i vinter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: då kör jag ändå vinterdäck av centraleuropeisk modell utan dubbar.

Volvobilar känns lite slirviga ibland men det är bara att gasa på och gilla läget att det driftar lite i modden.
av Bitez
VolvoB20 skrev: Skärp dig :mrgreen: Jag har kört 2000 mil med min My10 nu och har inte blitt omkörd ännu i vinter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: då kör jag ändå vinterdäck av centraleuropeisk modell utan dubbar.

Volvobilar känns lite slirviga ibland men det är bara att gasa på och gilla läget att det driftar lite i modden.

Nu fick du mig att känna mig som en "chicken!" shit, gissa vem som blir nästa kamikazeeeeeeeee på Tyresövägen... grrrrrrrrrrrr :)
av bilgalen
Men vänta nu, VolvoB20 har ju XC70 och alltså 4wd. Fan vorde väl om inte han kan "stå på" på vintervägar :)

För övrigt så vet jag många Volvo ägare som säger samma sak som Bitez, fast då oftast att de blir omkörda av Saabar, framförallt 9-5.
av Bitez
jo, det har nog en enorm betydelse om bilen är fwd eller awd :( får väl smyga och suckta efter alla dessa förannade A6:or som blåser förbi :((( Men visst är det konstigt att det bara är A6:or... Som ett tecken på "...att du inte köpte den där!"...

skit också :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde ifrån en BMW 550i igår. Han blev nog lite förbryllad också. Så det är nog samma tankar från dom som kör märken också. Nu var det iofsig inte vinterväglag, utan torrt och det var vid ett rödljus. Men ändå! :wink:

Men annars på vinterväglag går det att gasa på riktigt mycket också, om man har awd (har en bil med awd och en utan). Jag har blyfot och det är inget jag hymlar om! :wink:
Senast redigerad av 2 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]

Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?