Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad menar du med öppnat reläet? Utan skalet asså bara chipet och kontakterna som ska i bilen?
Nu blev jag förvirrad... så som jag har förstått ska jag ha tändningen på och trycka in reläet på plats igen och höra ifall pumpen surrar?
av *pettson*
mortalsex skrev:Vad menar du med öppnat reläet? Utan skalet asså bara chipet och kontakterna som ska i bilen?
Nu blev jag förvirrad... så som jag har förstått ska jag ha tändningen på och trycka in reläet på plats igen och höra ifall pumpen surrar?
Sätt i reläet utan plastskydd. Slå på tändningen lyssna. Hörs inget så går du ur bilen, fortfarande med tändningen på. Tar ett finger och pressar in tungan på reläet. Då fungerar reläet som om det hade dragit.
Går då pumpen så har vi ett fel som gör att reläet inte drar. Då vet vi att pumpen är hel till att börja med.
Testade nyligen som du sa att sätta på tändningen först och då märker jag att varvtalsräknaren hoppar mellan 2000 och 0 rpm utan reläet men så fort jag tryckte ner den så lugna den sig.
Pumpen gav inga tecken och jag hör inget som kommer upp mot fuelrailen, pressade "kontaktblecket" eller "tungan" som du sa åt mig. Antar att du menade det lilla som sitter ovanför spolen som man kan se på en av bilderna jag har tagit. Pressar in den mot spolen märker att den tar lite mer än vad annars när reläet inte är inkopplat men fortfarande inget surrande eller bränsle. Ska blecket fästa sig mot spolen när jag pressar den mot den? För det gör den inte. Man kan bara pressa den mot spolen släpper jag så återgår den till det "vanliga" opressade läget.
Kan vi utesluta att det är pumpen nu som inte går igång? Eller kanske tändspolen som inte skicka impulser till reläet för att starta igång pumpen?
Isåfall så springer jag och köper ett pump-kit från mekonomen som går på 895kr.

Tack
Ok ja då får man väl köpa sig en ny pump. Är iallafall inte ledsen över beskedet eftersom pumpen har gjort ett bra jobb sedan -93. 17 år av tjänstgöring är väl sällsynt? :D
Har letat bland nätet men lyckas inte hitta bilder eller beskrivning av hur man ska komma åt pumpen.
skulle du kunna beskriva var ev. skruvar jag behöver lossa för att komma åt pumpen?
Har hört att vissa har en lucka i bagaget, vissa har under baksätet. Bagaget har jag kollat men det verkar inte finnas något, hur får jag bort baksätet då?

Tack :D
hoppas den återställer sig nu efter ny pump annars så blir det en "koma del 2".
av *pettson*
Det bästa tipset jag kan ge dej är att du ska inhandla en verkstadshandbok. Visst kan jag ge en beskrivning för den här gången, men det kommer säkert flera ggr då du kan behöva mera information. Och kunskap om sin bil är inte giftigt och obekvämt. Det är bara en del av vad man som förare/ hobbymek bör kunna. För min egen del har jag pulat ihop en *verkstadshandbok med det jag tycker är nyttigt. Detta då utöver dom program jag använder, min *handbok* är på 2460sidor..
Mm har funderat starkt på att inhandla mig en haynes för 850. Får väl ta och göra det då och byta pumpen så återkommer jag med resultat =). Din speciella handbok hade man starkt velat ha del av men antar att det är din egengjorda med en massa personlig dokumentation?

Tack
Har nu inhandlat mig en haynes 850 handbok och en scan-tech bränslepump som alternativ till bosch. Kostade mig 895kr istället för 1695kr. Har följt allt fram tills jag ska dra av "plastmuttern", syftar på att dom menar hela den stora plastklumpen som är fint kantade runtom. Det står att jag behöver ett verktyg som liknar en tång med stor käft. Alternativt verktyg för oljefilter ska fungera.
Ska jag inhandla mig en tång för oljefilter eller finns det något specialverktyg för just den stora "plastmuttern"? Står att den ska dras med 30Nm så jag inhandlade mig en momentnyckel med gradskiva.
Ska denna här kunna fungera till plastmuttern?
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82503
Eller fungerar denna lika bra?
http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82501

Något som stör mig är att boken har ett moment där jag ska koppla av allt bland det övre stötdämparfästet bredvid locket till pumpen. Måste jag koppla av d från dom kontakterna som finns där eller kan jag ta ut pumpen och koppla av därifrån och sätta på den nya?
Har ju kopplat av jordkabeln till batteriet så det går ju ingen ström genom kablarna ändå.

Tackar i förhand
Då har jag bytt pumpen och bilen startar fint :D, märker även att gasresponsen har förbättrats eller så är det den gamla pumpen som inte pumpade kraftigt nog innan den la av.
Satte på armaturen med samma packning smörjde med lite vaselin men den är väldigt svår att få in, är det meningen att man ska köpa en ny packning till den eller går det lika bra med den gamla om den ser bra ut?
Ledningarna sitter inte så bra så det läcker ut massa bensin men tror inte det har med packningen att göra, fick in den hårt innan jag skruvade på plastmuttern.
Ska montera om armaturen så att ledningarna sitter bra annars så verkar bilen fungera igen då. :D
Tack för alla tipsen och pettsson ett speciellt tack till dig. Rekommenderar starkt haynes verkstadsböcker =)

Något som jag tycker att jag har haft turen med
1. Pumpen la inte av på väg mot/i/påväg hem från osby, den la av efter jag hade parkerat fint och snyggt nära mitt hem. =)
2. Kom undan med 895kr för en ny pump istället för något annat krångligt som kamaxelgivare,tändspole, lufttempgivare och etc.
3. Tog mig 2 timmar sammanlagt tills jag satt nyckeln i för ett första startförsök med tanke på att det är första gången jag bytar en bränslepump.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw