Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Redlös
En AC-konvertering i sig är inte så fasligt dyr. Det handlar om att byta alla o-ringar samt oljan i kompressorn och gasen förstås. Om man kan byta o-ringarna och oljan själv är det inga stora pengar men att lämna bort den biten kan bli dyrt, eftersom varenda skarv i hela systemet får delas. Hursomhelst, ofta är det förångaren inne i kupen som läcker på gamla 850. Kan bli mer pengar att byta än vad bilen är värd. Men som sagt, lämna iväg för läcksökning så får du svart på vitt vad som är fel.
av *pettson*
Står det R134 så håll dej då till R134. Gasol har inget att göra i din anläggning överhuvudtaget.
av LarsBd
Det finns förmodligen anledningar till att man inte använder gasol från början men det skulle vara intressant att veta anledningen till att man inte ska använda det som kylmedel.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
LarsBd skrev:Det finns förmodligen anledningar till att man inte använder gasol från början men det skulle vara intressant att veta anledningen till att man inte ska använda det som kylmedel.
En vild gissning... Explosionsrisk? :-O)
av Johols06
LarsBd skrev:Det finns förmodligen anledningar till att man inte använder gasol från början men det skulle vara intressant att veta anledningen till att man inte ska använda det som kylmedel.
För att få ut motsvarande kyleffekt ur gasol måste trycket vara mycket högre i anläggningen och det håller inte en konstruktion byggd för R134A för.
av Lasse81
Johols06 skrev:
För att få ut motsvarande kyleffekt ur gasol måste trycket vara mycket högre i anläggningen och det håller inte en konstruktion byggd för R134A för.
Intressant!
1. Vad reglerar trycket i systemet?
2. Har du några siffror på den specifika ångbildningsvärmen som jag gissar är parametern man tittar på.
av Johols06
Lasse81 skrev:
Intressant!
1. Vad reglerar trycket i systemet?
2. Har du några siffror på den specifika ångbildningsvärmen som jag gissar är parametern man tittar på.
Inte för att jag är nån expert inom området men:
1.Trycket regleras av kompressorns kapacitet och expansionsventilens (eller stryprörets) utformning. Om detta skulle fallera så finns det övertrycksbrytare som stänger av systemet.
2. Kokpunkten för R12 eller R134A ligger på ca -25 grader C och dito för Gasol (propan) ligger på -42. Detta gör att trycket måste höjas avsevärt om du använder gasol för att få riktig funktion i kondensorn. Då kan man i och för sig blanda i butan som höjer kokpunkten. Jag kan dock inte tillräckligt mycket om detta för att förklara varför man inte gör så. Det skulle kunna ha att göra med mediats förmåga att ta med sig oljan runt i systemet men jag vet inte.
av LarsBd
Om man ska vara lite mer exakt är det inte svensk gasol (propan 95) som ska användas utan en annan blandning av propan/butan som kanske inte är speciellt lätt att få tag i. Enligt länken som jag hittade här på forumet rekomenderas.
50/50 % till 67/33 % Propan/Butan, räknat på vikten

http://www.hychill.com.au/pdf/hcm_e.pdf 50% säljer HC12 som är en 50/50 blandning av
50% Propane and 50% Isobutane (approx.)
den har då en kokpunkt på -29.8°C vilket förmodligen är tillräckligt nära R134a som anges till -26.6°C, om man kan hitta/blanda den gasen i Sverige. Alla fördelar med HC12 står listade på sidan 28 i pdf-filen och även några nackdelar.
Hmm hittade denna http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument frågan är om det motsvarar den Australiska HC12?
av Johols06
LarsBd skrev:Om man ska vara lite mer exakt är det inte svensk gasol (propan 95) som ska användas utan en annan blandning av propan/butan som kanske inte är speciellt lätt att få tag i. Enligt länken som jag hittade här på forumet rekomenderas.
50/50 % till 67/33 % Propan/Butan, räknat på vikten

http://www.hychill.com.au/pdf/hcm_e.pdf 50% säljer HC12 som är en 50/50 blandning av
50% Propane and 50% Isobutane (approx.)
den har då en kokpunkt på -29.8°C vilket förmodligen är tillräckligt nära R134a som anges till -26.6°C, om man kan hitta/blanda den gasen i Sverige. Alla fördelar med HC12 står listade på sidan 28 i pdf-filen och även några nackdelar.
Hmm hittade denna http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument frågan är om det motsvarar den Australiska HC12?
Intressant, inget jag sett innan. Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack för länken

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]