NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lasa7
Jag har en V50 1.8F, 2008, med 3800 mil på mätaren som vägrar starta.

Jag körde med bilen igår utan problem men idag är det kört.
- Startmotorn går runt
- Jag hör bensinpumpen surra till precis när jag slår på tändningen
- Jag har testat att koppla ur batteriet några minuter men utan effekt

Jag försökte kolla upp säkringarna men hade inte rätt grejer med mig ut. Kallt och mörkt är det också. Jag har E85 (säljs väl som E75 nu under vinter väl?) i tanken just nu. Bor i Stockholm och tempen visar runt -10 men det har aldrig varit problem att starta bilen i kall väderlek tidigare så det vore ologiskt om det var ett problem nu helt plötsligt.

Har ni några tips för att få igång skrället eller är det bara att lägga ner och ringa bärgare?

Tack

/Lasse
av lasa7
Ska se om jag kan hitta en lång skarvsladd och testa om jag värmer upp motorn innan med motorvärmaren. Kanske kan vara värt ett försök.

Jag har gratis Volvo assistans så det är väl bara att be dom komma och hämta vraket annars.
Är det någon som vet om man får hyrbil från Volvia om bilen blir stående pga av generalfel?

/Lasse
av lasa7
En liten uppdatering.
Jag ringde på bärgare och han fick igång bilen. Han lyfte på kåpan som täcker motorn och pillade med något. När jag frågade vad det var för trick sa han att det var hemligt och flinade lite. Jag frågade igen men han stod på sig.
Han var övertygad att det var etanolen som var var boven i dramat. Han rekommenderade att jag skulle ta bilen på en tur så att den hann bli ordentligt varm. Sagt och gjort, jag tog en sväng till Shell bredvid Globen och fyllde på bensin för att bli av med problemet etanol i kombination med många minusgrader. Bilen gick fortsatte att gå normalt ända tills jag kom hem igen. Nu går den kasst på tomgång och varvet går upp och ner. Varvar man upp den lite grann och sedan släpper gasen går varvet ner i botten och bilen dör. Den bluddrar och hostar mest hela tiden tycker jag på låga varv. Den går att köra dock så jag får ta mig till Bilia Södermalm imorgon så får dom hitta på något.

/Lasse
av lasa7
Ännu en uppdatering kommer här:

När jag skulle köra bilen till Bilia så gick den inte att starta trots att jag fyllt den med bensin kvällen innan. Det blev ett nytt samtal till Volvo Assistans, ytterligare några magic tricks av bärgningsbilsmannen och sedan rådet att köra bilen en timma. Sagt och gjort, min sambo tog en sväng på Nynäsvägen fram och tillbaka till västerhaninge. Under tiden hann den stanna i en bilkö, den gick dock att starta men med orolig tomgång samt att motorlampan lös. Nytt samtal till bergningsbilsmannen men han stod på sig. Fortsätt kör löd instruktionen. Färden gick vidare och när hon kom hem igen var allt frid och fröjd. Motorn gick fint även på tomgång. Case closed förhoppningsvis. Snart dags för 4000-mila service och då får dom gärna ta en titt på vad som ställer till dessa problem. Uppenbart är ju att det är någon typ bränslestyrning som inte vill switcha om mellan E85 och bensin. Jag har ju fått rådet tidigare att inte ställa bilen direkt efter byte av bränsle men jag tyckte att det borde räcka med 20 minuter körning efter bränslebyte men icke-sa-nicke.

Motorlampan lyser fortfarande men det är enligt bärgarn ett följdfel av det tidigare problemet. Detta ska rätta till sig om man tar bort sladden till batteriet enligt honom. Har inte hunnit fixa detta ännu så jag vet inte om han har rätt.

/Lasse
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Vad är det för idiot till bärgare då, blir vansinnig när jag hör om ett sånt svin! Vägrar berätta vad han gör för ingrepp + att han ger direktiv när motorlampan lyser som kan innebära allvarliga saker. Vem tror han att han är? :twisted:
Användarvisningsbild
av ThomasT
En fråga bara...

Testade ni med de startförfaranden som står i instruktionboken innan ni ringde bärgaren?

.
av Cee_Bee
Vi hade samma problem med vår V50 1.8F (-08) innan jul.
Vårt problem var en trasig spridare på cylinder 4, dessutom var det för mycket etanol i förhållande till bensin i tanken, så när man startade bilen blev den sur.

Fick fö rådet att när man byter mellan bensin och etanol skall man köra i 70km/h i ca 50 minuter, detta för att bilen skall kunna känna av bränsletyp på ett korrekt sätt.

Kör jag på etanol så har jag stora problem med bilen, se min tråd om eländet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=44700.

Just nu tankar jag bara bensin och har inga problem.
av lasa7
ThomasT skrev:En fråga bara...

Testade ni med de startförfaranden som står i instruktionboken innan ni ringde bärgaren?

.
Nej det gjorde vi inte. Står det några smarta grejer? Måste kolla in i så fall.

Motorlampan lyser fortfarande trots att jag gjort bilen strömlös under några timmar. Jag har 120 mil kvar till 4000-mila servicen så jag tror att jag passar på att göra den nu när det ändå är en massa strul.

/Lasse
Användarvisningsbild
av ThomasT
lasa7 skrev:
ThomasT skrev:En fråga bara...

.
Nej det gjorde vi inte. Står det några smarta grejer? Måste kolla in i så fall.

Motorlampan lyser fortfarande trots att jag gjort bilen strömlös under några timmar. Jag har 120 mil kvar till 4000-mila servicen så jag tror att jag passar på att göra den nu när det ändå är en massa strul.

/Lasse
Jag kommer inte ihåg i detalj men det står något om att ifall bilen är tjurig att starta så ska man testa med gasen nedtryckt i olika lägen.

.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]