NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Då har jag fått tillbaka bilen och hunnit köra lite. Det verkar faktiskt som om de har lyckats att åtgärda problemet!!!!

Jag lyckades endast få fram ett litet svaj någon gång innan den stabiliserade sig. MEN fixen gäller bara i hastigheter under 80km/h av någon anledning... Så kör man upp till 100km/h och börjar frirulla så svajjar tomgången galet mycket, när man sedan saktat ned till 80km/h så stabiliseras tomgången direkt. Undrar varför de inte kan fixa så det fungerar alltid? Nu frirullar man väl aldrig i så hög hastighet men ändå...

Detta är nu en testprogramvara som finns i min bil, som kommer implementeras i en riktig verson om vi/jag inte hitter några problem med den.

Tydligen så ger testprogramvaran en felkod som talar om att det inte är en riktig programvara. Så jag skulle inte åka till någon annan verkstad innan vi lagt in den riktiga versionen(när nu det blir...?).

Sååå..... då var det bara att börja på nästa problem.... att bilen tjuvstannar vid kallstart(på bensin) när det är kallt... som tur var så hade det hänt när den var inne på verkstaden så de själva fick se det...

Fina grejer de däringa Ford motorerna...

.
av Cee_Bee
Har dom sagt något om när dom ev skall kunna släppa programvaran i skarp version?
Kan du avslöja vilken verkstad som har programvaran?

Jag har nästan gett upp hoppet om en fungerande V50 1.8F som går att köra på etanol.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Cee_Bee skrev:Har dom sagt något om när dom ev skall kunna släppa programvaran i skarp version?
Kan du avslöja vilken verkstad som har programvaran?

Jag har nästan gett upp hoppet om en fungerande V50 1.8F som går att köra på etanol.
Jag vet inte när eller hur den kommer att släppas, borde inte dröja så länge.

Det är inte verkstaden som har programvaran, utan de kopplar upp sig mot Göteborg som gör uppladdningen via fjärranslutning.

.
av Robbinb
jag får min bil med test-programvaran på måndag, och thomasT har ju redan fått sin så då är det bara vi 2 som har den utanför testteamets bilar som kör den på ytterligare test så dom vet att den funkar.

och om dom funkar bra så lär väl programvaran finnas inom ett par veckor tycker man ju...
Användarvisningsbild
av SvenB
Robbinb skrev:jag får min bil med test-programvaran på måndag, och thomasT har ju redan fått sin så då är det bara vi 2 som har den utanför testteamets bilar som kör den på ytterligare test så dom vet att den funkar.

och om dom funkar bra så lär väl programvaran finnas inom ett par veckor tycker man ju...
Detta är märkligt. Hur förklarar Volvo att det finns massor 1,8F, bland annat min, som inte "dör". Nu har Volvo tagit fram en programvara som de snart lagt in i era två bilar. Är det med andra ord skillnad på era orginalprogram och majoritetens program? I så fall kunde de ju lagt in ett vanligt program som bevisligen finns.
Användarvisningsbild
av ThomasT
KKR skrev:
Robbinb skrev:jag får min bil med test-programvaran på måndag, och thomasT har ju redan fått sin så då är det bara vi 2 som har den utanför testteamets bilar som kör den på ytterligare test så dom vet att den funkar.

Detta är märkligt. Hur förklarar Volvo att det finns massor 1,8F, bland annat min, som inte "dör". Nu har Volvo tagit fram en programvara som de snart lagt in i era två bilar. Är det med andra ord skillnad på era orginalprogram och majoritetens program? I så fall kunde de ju lagt in ett vanligt program som bevisligen finns.
Det enda jag kan tänka mig är att tillverknings toleranserna på elektroniken gör så att vissa bilar inte lirar ordentligt.

.
av Robbinb
ThomasT skrev:
KKR skrev:

Det enda jag kan tänka mig är att tillverknings toleranserna på elektroniken gör så att vissa bilar inte lirar ordentligt.

.
Till mig sa dom ungefär samma fast dom sa att toleransnivåerna på det mekaniska gör att vissa bilar inte funkar 100% med programvaran.. detta är bara spekulationer då dom egentligen överhuvudtaget inte vet varför detta händer, dom står som frågetecken och det är därför jag egentligen är lite skeptisk mot programvaran, jag vill veta vad det är dom ändrar.. dom kanske döljer ett fel med att juxa med programvaran.. det vet vi ju inte.
av Robbinb
Nu har jag inte fått veta hur det går med min bil än. Men jag pratade med sambon igår om detta och var går gränsen för acceptabelt egentligen? Ska jag ha en helt ny bil som jag får betala lika mycket som alla andra för fast med min går det inte att rulla över 80 med? Nån måste ju kunna få ett prisavdrag för detta?
av Feedan
Robbinb skrev:Nu har jag inte fått veta hur det går med min bil än. Men jag pratade med sambon igår om detta och var går gränsen för acceptabelt egentligen? Ska jag ha en helt ny bil som jag får betala lika mycket som alla andra för fast med min går det inte att rulla över 80 med? Nån måste ju kunna få ett prisavdrag för detta?
Jag kan egentligen inte förstå varför tomgången ska vandra så mycket när man rullar med bilen, stabil som berget om man står still...
Egentligen finns det ju ingen anledning till att frikoppla till tomgång i den hastigheten - gör ni det bara för att ni vet att det kan vara problem. Eller finns det någon fördel i övrigt med det? Det drar ju bränsle mot att bara släppa på gasen. :)
av Robbinb
Feedan skrev:Jag kan egentligen inte förstå varför tomgången ska vandra så mycket när man rullar med bilen, stabil som berget om man står still...
Egentligen finns det ju ingen anledning till att frikoppla till tomgång i den hastigheten - gör ni det bara för att ni vet att det kan vara problem. Eller finns det någon fördel i övrigt med det? Det drar ju bränsle mot att bara släppa på gasen. :)
Jo du har till viss del rätt men då kan man ju undra, räknas det som ett fel att den dör över 80?? Isf måste du enligt lag säga detta när du ska sälja bilen... och om du ska köpa en beg bil och säljaren säger att den dör över 80, vad gör du då??? "-hej då jag köper en annan bil" säger man då..

Nu har jag iaf kört lite med min nya testprogramvara och det är precis som thomasT säger, den blir sjukt ostabil över ca 80km/h, men jag har iaf inte fått den att dö över 80 även om det har varit nära..

när man närmar sig 80 så blir den sjukt stabil, lägger sig lika säkert på tomgång som när man står stilla..

jag har inte som thomasT fått ett felmeddelande från bilen pga att den inte känner igen programvaran, men jag skulle iaf komma tillbaka och programmera om bilen när den riktiga SW släpps.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]