Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är lite intressant med värmarna. Vet inte om det finns en massa olika modeller etc. Men t.ex den jag har i S80 V8, den låter nästan inget alls och är grymt effektiv. Den i C70in (MY09 T5) låter betydligt mer.
av Mr T
Jag kan bara höra värmaren när motorn är avstängd, annars hörs den absolut ingenting. S80 2,4d -07. Jag har fö värmarens Autoläge avstängt, om det är kallt när jag startar så startar jag värmaren manuellt och låter den gå tills det är varmt i bilen, sen stänger jag av den. Har aldrig märkt att det blivit kallt under färd trots frekventa temperaturer på -20 till -30.

Och lite tråkigt att det verkar som att det kommit ett antal saker som är sämre på MY10 än tidigare MY'ar, farthållare bara ställbar i 5km/h-intervall, låg sprutbild på vindrutespolarna, knas i framfjädring etc.

Har det börjats snåla in på materielet?

En bilmodell ska ju bli bättre med åren...

//Mr T
Mr T skrev:farthållare bara ställbar i 5km/h-intervall
OT, men det är fel. Du kan precis som i äldre bilar med ACC öka 1 km/h om du vill också. Då trycker man på knappen längst upp till vänster på ratten när man har farthållaren igång. "Resume-knappen".
Användarvisningsbild
av FSandstrom
XC90_Executive skrev:
Mr T skrev:farthållare bara ställbar i 5km/h-intervall
OT, men det är fel. Du kan precis som i äldre bilar med ACC öka 1 km/h om du vill också. Då trycker man på knappen längst upp till vänster på ratten när man har farthållaren igång. "Resume-knappen".
Detta förstod jag inget av, jag kör upp i rätt hastighet och sedan trycker jag på + på ratten så kan jag få 103 km/h (förutsatt att farthållaren är på, dvs)... Vill jag sedan öka/minska 1km/h så trycker jag på + eller -. Resume är väl den med snurrade pilen som man använder när man har en hastighet lagrad som man vill tillbaka till, typ "(103)" på displayen? Vi pratade V70 My10?
av Mr T
XC90_Executive skrev:OT, men det är fel. Du kan precis som i äldre bilar med ACC öka 1 km/h om du vill också. Då trycker man på knappen längst upp till vänster på ratten när man har farthållaren igång. "Resume-knappen".
Fortfarande OT, men TS har ju fått svaret på sin fråga så :)
Har bestämt för mig att jag läste detta i en tidigare tråd som jag nu inte hittar, rätta mig om jag har fel.

Och det som du beskriver ovan är ju att det går att öka 1km/h, men går det att från början ställa in helt valfri hastighet? Är det skillnad på aktiv och "classic"-farthållare?

//Mr T
Mr T skrev:Och det som du beskriver ovan är ju att det går att öka 1km/h, men går det att från början ställa in helt valfri hastighet? Är det skillnad på aktiv och "classic"-farthållare?

Ja, det går att ställa in valfri hastighet från början. Det beror ju bara på när du trycker igång den! :wink:

På den vanliga farthållen är det precis "som vanligt". Den ökar/minskar 1km/h. Den aktiva farhållaren kan du ställa in mer på. Eftersom den anpassar sig till trafiken framför kan man ställa in vilket avstånd (i tid) man vill att den ska ligga på. Sen kan jag ha farthållaren inställd på 200km/h, det har ingen betydelse, så länge det ligger någon framför som kör långsammare. Går jag ut i vänsterfilen och det är fritt ökar den upp till min inställda hastighet. Trycker man på +/- så ökar/minskar den i 5km/h-steg. Men vill man bara öka i 1km/h-steg så trycker man på "resume"-knappen när farthållaren redan är aktiverad.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?