Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
AndS skrev:Men på 2,4D V70II -08 var det 205/60 för 16", vilket jag också har som vinterdäck på just Naosfälgar.
Har man nu ändrat på -10;orna utifrån att man fått så mycket kritik för de dyra 225/50 17" däcken som man valt på de tidigare årgångarna. Vilken dimension gäller då för 17", för då harmoniserar inte hastighetsmätarkalibrering om man har 225/55-16" jämfört med 225/50-17".
Ja, på 2,5T också men D5, 3,2 och T6 skulle prompt ha 225-55-16. Men visst funkar 205-60-16 utmärkt.
BMW tycks ha gjort liknande. De vägrade 205-60-16 på e60 i början men nu får man det som v-däck på 525i.
PH
av perjak
sorsj skrev:Det är Pirelli P7 225/55 16 95W. 205/60 16 är enligt Volvo ett utmärkt dimensionsval för vinterdäck även på D5 - har nästan exakt samma rulldiameter som 225/55 16 och är lite smalare, vilket är bra på vintern. Hastighetsklassen på Hakkapeliitta 5 är T, vilket mycket riktigt är 190 km/h.
Tack för att du tog dig tid att rota runt i garaget! Nu återstår att hitta en prisvärd leverantör, men det är ju ingen brådska direkt. Vintern ser ju ut att hålla i sig. :evil:
Användarvisningsbild
av oilburner
Før at det ska vara laglig så måste hastighets klassingen vara minst den samma som det som står i registrerings paperna som original dekk dimension. Vinterdekk ar undantaget från denna regel dock.
Nar det gjelder dimensionen annars så er det max +/- 5 % på original dekkets rull omkrets. Du kan kolla detta på denna linken http://www.dekkalkulator.com/no/ der du legger inn original dekk och så det dekk du funderar på så ser du hur mycke omkretsen aviker från originalet.
av perhall
Att välja 205-60 istf 225-55 är ju bara smart på vintern och jag skulle inte tveka till en D5 - men Volvo vägrade tidigare. Bra att de har ändrat sig... /PH
av erc
oilburner skrev:Før at det ska vara laglig så måste hastighets klassingen vara minst den samma som det som står i registrerings paperna som original dekk dimension. Vinterdekk ar undantaget från denna regel dock.
Nar det gjelder dimensionen annars så er det max +/- 5 % på original dekkets rull omkrets. Du kan kolla detta på denna linken http://www.dekkalkulator.com/no/ der du legger inn original dekk och så det dekk du funderar på så ser du hur mycke omkretsen aviker från originalet.
NEJ! Hastighetsklassen på sommardäcken måste överensstämma, eller överstiga, bilens maxhastighet. Min V70 2.0F har en maxfart (enligt registret) på 200km/h. Levererades med W-däck (270km/h) - vilket också framgår i registret. Jag kan utan några som helst problem sko bilen med H-däck (dvs 210km/h).
Användarvisningsbild
av oilburner
NEJ! Hastighetsklassen på sommardäcken måste överensstämma, eller överstiga, bilens maxhastighet. Min V70 2.0F har en maxfart (enligt registret) på 200km/h. Levererades med W-däck (270km/h) - vilket också framgår i registret. Jag kan utan några som helst problem sko bilen med H-däck (dvs 210km/h).[/quote]

Du har sakert rett i detta då det ju ar topphastighet som er avgjørande men hur kan man se hvilka dekk bilen måste ha vid en polis kontroll for eks. Det står ju inte i reg pappera hvilken toppfart bilen har??

Volvo endrar ju också toppfart sparren i vissa modeller nar man endrar til andra dack vid bestallning men hur ser man detta i bilend avhandlingar i efterhand??
av AndS
oilburner skrev:NEJ! Hastighetsklassen på sommardäcken måste överensstämma, eller överstiga, bilens maxhastighet. Min V70 2.0F har en maxfart (enligt registret) på 200km/h. Levererades med W-däck (270km/h) - vilket också framgår i registret. Jag kan utan några som helst problem sko bilen med H-däck (dvs 210km/h).

Du har sakert rett i detta då det ju ar topphastighet som er avgjørande men hur kan man se hvilka dekk bilen måste ha vid en polis kontroll for eks. Det står ju inte i reg pappera hvilken toppfart bilen har??

Volvo endrar ju också toppfart sparren i vissa modeller nar man endrar til andra dack vid bestallning men hur ser man detta i bilend avhandlingar i efterhand??[/quote]

Jo, det står i registerhandlingarna för den; "Max hastighet, km/h: 210,0" (hämtat från en 2,4D).
Om du sedan har fått "någon" att plocka bort hastighetsspärren är du ansvarig för att registreringsbesiktiga bilen, rent teoretiskt. Men här gissar jag på att man aldrig kontrollerat om hastighetsspärren är borttagen varken vid besiktning eller poliskontroll..
av perhall
erc skrev:
oilburner skrev:Før at det ska vara laglig så måste hastighets klassingen vara minst den samma som det som står i registrerings paperna som original dekk dimension. Vinterdekk ar undantaget från denna regel dock.
NEJ! Hastighetsklassen på sommardäcken måste överensstämma, eller överstiga, bilens maxhastighet. Min V70 2.0F har en maxfart (enligt registret) på 200km/h. Levererades med W-däck (270km/h) - vilket också framgår i registret. Jag kan utan några som helst problem sko bilen med H-däck (dvs 210km/h).
Oväntat nog så har bilfabrikanter ibland slarvat med detta. Merca W211 E320 CDI hade en toppfart på 242 men V-däck (240)... undra hur det gick igenom hos TÜV... /PH
av Mikenässjö
Tjena. Har en liten fredagsfrån gällande alla däck som finns. Vilket däck är det minst slitage på i en högerkurva?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mikenässjö skrev: fre 09 aug 2019, 14:07 Tjena. Har en liten fredagsfrån gällande alla däck som finns. Vilket däck är det minst slitage på i en högerkurva?
Reservdäcket.
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]