Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Biddarn
Tjena. Ja har en vit 745a som är rätt dålig i lacken. Gräddvit som ser illa ut vad ja tycker iallafall. Har funderat lite på om man ska rolla bilen mattsvart?

Men nu undrar ja såklart om det krävs massa behandling först? Måste ja slipa hela bilen osv?

Vad köper ja mattsvart som håller?

Vad kostar färgen och hur mycket behöver jag?

Skulle vara kul att veta. Har sökt lite men inte funnit det ja letat efter.

MVH Adam
Användarvisningsbild
av hixen
Hej!
Fixa rosten, annars är den lika fort där igen (med tex rost remover, sen slipa)
Göra den ren innan så det inte finns fett/silikon rester kvar, för då "bubblar" sig färgen, sen hur mkt den kan gå åt.. 4 liter, runt där nånstans. Färgen kan du köpa hos en färghandlare, sen om du vill ha billack eller plåtfärg det är upp till dig, billack rekommenderas om du vill ha bättre resultat men det genererar mer underarbete än tex plåtfärg som är tjockare och fyller mer men har ett sämre skydd.
Pris: plåtfärg ca 150kr liter, billack, allt från 200-till hur mkt som helst, beror helt, kanske någon annan kan svara på är inte så insatt i just det.

Har gjort det på en Nissan micra en gång, blir ju inte jättevackert, men sen ju mer glans du har i färgen desstu lättare att göra ren, tex mattsvart blir rätt "sliten" fort.

Hoppas det gav dig svar, annars bara fråga igen.
Ronnie
av Biddarn
Tack så mycket :) Aa ja har ju lite rost runt ena skräm blinkersen. Ska ja fixa rosten och sen tvätta av den nogrant då? Sen börja rolla. En 745a är ju inte den vackraste bilen så de gör nog inget om den blir matt osv :D Är ju ändå en lekbil :)
Användarvisningsbild
av hixen
Exakt gör så, och om du vill gardera dig ytterligare så ta en slimaskin och slipa av hela karossen så den nya färgen fäster bättre som jag skrev innan. Detta gör en otrolig skillnad för fästningen, så jag rekommenderar dig att göra så =)
Ronnie

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]