Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag testat med en Windows Mobile 6.1, en Samsung för att vara mer exakt, och det funkar. Det jag noterade när jag testade var att när jag tryckt på "Yes" för att starta samtalet så kom först texten "Ringer:" upp och det dröjde en liten stund (0,5 sek) innan numret dök upp och samtalet kopplades. På min gamla SE så finns inte den fördröjningen och på min nya HD2 så är den fördröjningen total. En kvalificerad gissning är att det är något som skiter sig i handskakningen mellan headsetet och mobilen precis när samtalet ska kopplas upp. Eftersom handskakningen funkar bra på äldre mobiler så gissar jag att Windows Mobile 6.5 handskakar fel med headsetet.

Nu återstår bara att få HTC att förstå det hela.
olsin skrev:Nu har jag testat med en Windows Mobile 6.1, en Samsung för att vara mer exakt, och det funkar. Det jag noterade när jag testade var att när jag tryckt på "Yes" för att starta samtalet så kom först texten "Ringer:" upp och det dröjde en liten stund (0,5 sek) innan numret dök upp och samtalet kopplades. På min gamla SE så finns inte den fördröjningen och på min nya HD2 så är den fördröjningen total. En kvalificerad gissning är att det är något som skiter sig i handskakningen mellan headsetet och mobilen precis när samtalet ska kopplas upp. Eftersom handskakningen funkar bra på äldre mobiler så gissar jag att Windows Mobile 6.5 handskakar fel med headsetet.

Nu återstår bara att få HTC att förstå det hela.
Är det någon som kollat upp vem som levererar denna BT lösning till Volvo? Det kan ju hända att man lyckas bättre om man tar direktkontakt med tillverkaren? Om det vore någon av de stora drakarna (SE, Nokia...) så brukar man ju skryta lite med detta, så det är ju inte osannolikt att Volvo tagit in någon sk**tprodukt som bara uppfyller BT-specen ordagrannt, dvs inte har anpassningar för olika "dialekter" av protokollet, vilket inte alls är ovanligt i mobilvärlden.
Jag har löst halva problemet, dvs jag kan ringa och ta emot samtal dock så synkroniseras inte telefonboken.

Lösningen är lite registerförändringar i telefonen: http://forum.xda-developers.com/showpos ... stcount=62

Så här långt så ligger alltså felet i telefonens konfiguration. Jag ska jaga vidare och se om jag hittar någon lösning på telefonbokssynken också.
Jag har haft en halvhyfsad funktion med min SE Xperia X1, Windows Mobile 6.1. Jag var nog bland dom första i Sverige med efterföljaren X2 och Windows Mobile 6.5, och jag kan inte säga annat än att det var min genom tiderna sämsta telefon, långsam och buggig samt extrem seg vad gäller uppkopplingen mot bilen med åtskilliga låsningar av telefonen vid inkommande samtal. Jag fick uppgradering till senaste versionen av blåtand i o m service nyligen, men det hjälpte inte.

Jag tappade tålamodet i förra veckan och bytte X2'an till en iPhone 3GS 32GB och helt plötsligt fungerar allt som man tar för givet att det skall fungera, vad det gäller att telefonen kopplar upp sig mot bilen och att jag skiftar till mitt blåtands-headset när jag lämnar bilen, ingen fördröjning när man svarar eller lägger på med rattknapparna, inga låsningar inget krångel, det bara fungerar....

Sen att telefonen i övrigt är helt fantastisk gör inte saken sämre, nirvana....

Jag är medveten om att min information inte löser några befintliga problem, men om någon är i val och kval vid nyköp av telefon så försök att testa en iPhone om möjlighet finns, jag har i alla fall blivit "frälst".
olsin skrev:Jag har löst halva problemet, dvs jag kan ringa och ta emot samtal dock så synkroniseras inte telefonboken.

Lösningen är lite registerförändringar i telefonen: http://forum.xda-developers.com/showpos ... stcount=62

Så här långt så ligger alltså felet i telefonens konfiguration. Jag ska jaga vidare och se om jag hittar någon lösning på telefonbokssynken också.
Jag har hittat en bug i denna lösning. När jag ringer till någon så får jag inte ljudet i högtalarna förrän ett par sekunder efter att den jag ringer till svarat. Jag hör alltså inte tuten i väntan på svar, vilket medför att jag inte är säker på att samtalet kopplats.
Liten uppdatering...

Jag har felanmält det hela till HTC. Jag har fått köra en loggning av kommunikationen mellan telefonen och bilen och skickat in filer till dem. De har fått loggfiler på dels ursprungsfelet och även på den lilla bugg som jag upptäckte i går.

Vi får väl se vad som händer.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]