Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av seter
Fick under förra veckan ett "hooande" ljud från motorn som bara hördes vid låga varvtal. Ljudet följer varvtalet. Nu låter det bara mer och mer. Lämnade in bilen idag. Jag tror att det är multiremmens spännrulle som låter.. Trodde först att det var automatlådan, men jag får höra vad dom säger på verkstan. Bilen en V70 2,4D har rullat 60mil.
någon som har varit med om liknande problem?? ?:-/
Användarvisningsbild
av Falk
seter skrev:Fick under förra veckan ett "hooande" ljud från motorn som bara hördes vid låga varvtal. Ljudet följer varvtalet. Nu låter det bara mer och mer. Lämnade in bilen idag. Jag tror att det är multiremmens spännrulle som låter.. Trodde först att det var automatlådan, men jag får höra vad dom säger på verkstan. Bilen en V70 2,4D har rullat 60mil.
någon som har varit med om liknande problem?? ?:-/
Det där ljudet har min bil också presterat vid några enstaka tillfällen för en tid sedan... Ungefär vid 1300rpm hördes det som mest.
Perfekt som du beskriver det, ett "hooande" ljud.

Har dock inte hört ljudet den senaste tiden. Håller öronen vidöppna. :o
Du är säker på att det inte är värmaren du hör? Den går ju lite då och då och följer varvtalet lustigt nog. (Beror väl på att laddströmmen varierar med varvtalet)

Jag hör den tydligt i min MY10

Henry
Användarvisningsbild
av seter
Det är tydligen värmaren jag hör. Men den låter mycket högre nu än från början. Det har tydligen bytts några värmare p.g.a. för hög ljudnivå. Fick även en förklaring ang. framdämparna.
av JHg
seter skrev: Fick även en förklaring ang. framdämparna.
BERÄTTA!!!
av Vålvå
Jag fick min bytt efter första vintern.
Den lät som "något gick tungt" och det följde motorvarvet.
Jag kan likna det med ljudet som blir när man vrider fullt rattutslag och servopumpen låter ansträngd.Typ!
Användarvisningsbild
av Falk
JHg skrev:
seter skrev: Fick även en förklaring ang. framdämparna.
BERÄTTA!!!
Jag TROR inte att det är officiellt klargjort ännu vad som är orsaken och hur det kan åtgärdas. Bäst är nog att vänta på besked från Volvohåll så att det inte sprids en massa felaktiga uppgifter...
Användarvisningsbild
av 164E
Henry_Fågeljazz skrev:Intressant att några värmare bytts. Tycker att min nya MY10 låter mer än den tidigare MY08.

Någon som vet mer om högljudda värmare?

Henry
Jag har en knäpptyst (nåja :wink: ) värmare som jag ett tag funderade på om den var OK (av just den anledningen), men varmt blir det och den verkar fungera utmärkt. Jag hör den knappast om motorn är igång. Verkar med andra ord vara stor skillnad mellan olika värmare (har en som är monterad i en bil tillverkad i september 2009)

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]