Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo650
Hej undrar om någon kan komma med lite tipps om att göra service själv på s80 2,5t -07.
Har gjort service på äldre s80 förrut.
6000 mils service nu dax för.
Jag köper allt orginal på volvo som ingår i service.
Nu på 6000mils ingår förrutom olja, filter,även tändstift luftfilter motor+ kupefilter .
De har även nämnt att mjukvara ska uppdateras + att någon värmesköld ska monteras (kostnadsfritt).
Mina frågor
Finns reparationshandbok att köpa.?
Gör jag service själv blir inte mjukvaran + värmesköld åtgärdad någon åsikt om det?
Passar filterverktyg från gamla s80/v70?
Oljeplugg vilket verktyg behövs?
Tackar för svar
Användarvisningsbild
av Krollspell
Varför snåla in på servicen när du har en så pass ny bil? Kan inte skilja mycket när du ändå ska köpa alla originaldelar? Sen har du ett plus med en originalstämpel i serviceboken den dag du byter in den alt. säljer bilen privat.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Sen kan det ju faktiskt vara så att de har uppdateringar eller småfix till din bil som de inte säger något om..
Jag har servat och lagat alla mina tidigare bilar själv.
Enda gången jag lämnat in en bil var för en fyrhjulsinställning..

Men med nya bilen kommer jag att utföra alla servicar på volvo. Reparationer däremot, så som bromsar å sånt kommer jag fortfarande göra själv.

Så om jag var du skulle jag lämna in den..
Användarvisningsbild
av Gurra82
De pengarna du sparar på att inte serva bilen på Volvo kan du åka taxi och hämta bensin om du är så glömsk att du glömmer att tanka. Kan ta ett exempel: har en Renault årsmodell 2003 som jag skulle serva och byta kamrem på. För detta jobb skulle volvo ha hela 11500 kr för, gjorde detta på autoverkstaden för 6700, för de pengarna som jag sparar kan jag ringa ut en bärgare på min traditionella försäkring ett antal gånger.
av Lövet
Fast det är skillnad på en Renault 2003 och en Volvo S80 2.5T 2007 när det gäller stämpelns värde när det är dags att sälja. Jag skulle själv aldrig köpa en hemmaservad bil i den prisklassen. Varför chansa? Det finns hur många bilar som helst som fått rätt service i de årsmodellerna.

Tänk en gång extra innan du börjar serva själv. Du tjänar ju också bara in arbetskostnaden vilken på en service inte är så hög.
av volvofantast
Om den är och du servar den på volvo så har du motorgaranti till minst 10000 mil och är den köpt av dig på hos en volvo handlare så har du ännu längre motorgaranti så länge du gör servicen hos en volvohandlare
av volvo650
Tackar för dessa synpunker, det blir nog volvo, men tyckte det var lite dyrt + att garantin har gått ut nu. så jag tänkte göra själv ,men nu åker jag nog in med den. När jag servade gamla s80/v70 var jag noga med att kolla alla punkter som volvo gjorde + att köpa alla delar där, jag menar man kan vara mycket seriös och rädd om bilen som jag är, och klara mycket själv, men jag håller med även om resonemanget i svar jag fått.
av Lövet
Du kan säkert göra servicen själv, men som köpare är det omöjligt att veta om du kan det. Det finns fler personer som tror de kan serva själva än vad som faktiskt kan det i verkligheten.
av perhall
Du kan ju kolla om det finns någon billigare Volvo-verkstad i närområdet! Skobes 4500 mot Bilia 6500 för 6000-service var de priser jag fick! 4500 kan inte vara mycket över en kompetent liten verkstad.
HÅller med om Renault -03, det är nog inte många såna som har full Bilia-s-bok längre... /PH

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]