Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBlom
Tja!

Min tomgång sjunker till ca 500-600 varv när jag bromsar in tex vid rödljus, och jag får ett skak i ratten precis innan bilen stannar..sen lägger sig tomgången på stabila 800-900 varv.

Va kan detta bero på?

(Kör V70N Auotomat)
Användarvisningsbild
av greeeken
Gasspjället som behöver rengöras
Tanka in senaste programvaran hos volvo så ska det rulla på ytterligare ett tag.
I många fall är det byte av gasspjället som måste göras
av Fred
På min bil var det inte gasspjället då fenomenet fanns kvar direkt efter ett sprillans nytt spjäll monterats...

Jag har skrivit på flera ställen på forumet om hur jag lyckats få problemet att försvinna momentant genom att göra bilen strömlös så det redogör jag inte för här igen. :P

Dock ska sägas att min bil ju är en BiFuel så den beter sig kanske lite annorlunda jämfört med andra "vanliga" bilar.
Användarvisningsbild
av Severin
Fast det finns även skrivet i forumet att samma sak gäller för 2.4t med sprillans spjäll så jag tror att i många fall att felet är nå annat än spjället.

Kan tycka att det skrivs för snabbt många ggr att det är spjället med tanke på dess historia

Även jag har detta fenomen och har varit i kontakt med volvoverkstad som menar att det kan bero på många olika saker och dom vill att man ev felsöker bilen för 700:- alt laddar in ny programvara för 700:- och redan där 1400:- fattigare utan att veta om det hjälper ens.

Eller ett nytt spjäll för 8000 ev godwill på 50% men iaf så är det minst 4000:- utan att veta om det hjälper.

Lmm har varit på tal och den i runda slängor ligger på 3000:- och man vet inte ens om det hjälper.

Jag kommer nog att låta det vara och om det skulle vara spjället så läre det visa sig genom att bilen går så pass illa att det kommer att hjälpa men att byta spjäll med dippningen får jag nog stå ut med
av Fred
Vevhusventilationen är nog inte orsaken i min bil. Den är servad prickfritt och enligt uppgift slaggar inte gasbilarna igen iom att oljan inte smutsas ned i närheten av hur motorer som går på andra bränslen gör.

Dessutom kan jag momentant bli av med problemet genom att göra bilen strömlös vilket talar för att det har mer med motorstyrning att göra. DBlom och draxxx, har ni lagt märke till hur era bilar beter sig när de varit strömlösa?

Någon har nämnt VVT-ventilen så den har jag rengjort och bänktestat. Kunde inte hitta några fel men det behöver ju inte betyda att den fungerar precis som den ska. 1100 spänn tror jag den kostar och det tycker jag inte att det är värt att testa utan att veta att det kommer avhjälpa problemen.
Användarvisningsbild
av Severin
Läste inatt att MY10 även har detta fel som har rullat några enstaka mil så där kan inte vevhuset satts så återigen så tror jag felet sitter i nånting annat
Användarvisningsbild
av greeeken
Severin skrev:Fast det finns även skrivet i forumet att samma sak gäller för 2.4t med sprillans spjäll så jag tror att i många fall att felet är nå annat än spjället.

Kan tycka att det skrivs för snabbt många ggr att det är spjället med tanke på dess historia

Även jag har detta fenomen och har varit i kontakt med volvoverkstad som menar att det kan bero på många olika saker och dom vill att man ev felsöker bilen för 700:- alt laddar in ny programvara för 700:- och redan där 1400:- fattigare utan att veta om det hjälper ens.

Eller ett nytt spjäll för 8000 ev godwill på 50% men iaf så är det minst 4000:- utan att veta om det hjälper.

Lmm har varit på tal och den i runda slängor ligger på 3000:- och man vet inte ens om det hjälper.

Jag kommer nog att låta det vara och om det skulle vara spjället så läre det visa sig genom att bilen går så pass illa att det kommer att hjälpa men att byta spjäll med dippningen får jag nog stå ut med

Man går INTE in till volvo o säger . Hej ja vill ha ny mjukvara till spjället för att jag läst om det på volvo foru,
Självklart SKA du felsöka. ÄR du för snål för att göra det ja då gör man det inte. Men att veta vad problemet är utan felsök är svårt o att börja byta/ ladda om mjukvaror hit o dit då blir man fattig på köpet.
Det är i många fall spjället som är kasst så är det. Att sen bar abyta rakt av o ha samma problem är ju rent självklart om du inte laddar i ny mjukvara.
Att sen byta spjäll o det int fungerar , ja varför ska du betala för det när det INTE fungerar? Vem lägger ut pengar för en reparation som inte fungerar?????????
Oftast så köper man ett spjäll på skroten för 1800kr till o från.

När ja hade detta fenomen så var det ett par oringar som int evar riktigt täta vilket resulterade att varvtalet dippade.Bytte dom 5 st o det blev bättre. Rengjorde spjället o nu är det problemfritt , men då rengör jag det 2 ggr per år oxå.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]