Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Nu hände det idag, fick inte i någon växel, efter många om och men så fick jag i tvåan och kunde köra hem.
Efter lite lirkande fick jag i ettan och backen också. Men trean fyran och femman gick inte!

Fel på vajrar? växelvajer bussningar kassa? något på växelspakshuset?

Någon som upplevt samma eller har någon lösning på detta?
Senast redigerad av 1 PDK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
kopplar bilen ur som den ska? finns det tillräckling med vätska i bromsbehållaren?(samma behållare som koppling)
Lossa luftfilterboxen och kolla om virarna rör sig där ute kan ju vara en början...
av Arnold
PDK skrev:ingen?
Det skulle ju kunna vara att vajrarna måste justeras in. Har läst att det historiskt sett gått åt många växellådor för att synkroniseringen pajat pga att vajrarna varit ojusterade. Tror att detta i första hand gällde 850:ins första årsmodeller.
av *pettson*
Arnold skrev:
Det skulle ju kunna vara att vajrarna måste justeras in. Har läst att det historiskt sett gått åt många växellådor för att synkroniseringen pajat pga att vajrarna varit ojusterade. Tror att detta i första hand gällde 850:ins första årsmodeller.
Vajrarna har ingen justering och har aldrig haft. Dom första modellerna hade problem med sina synkringar ändå. Ett problem som fanns även på mitsubishi galant och senare i hyundai. Det är så att volvo bytte till sej mitsubishis växellåda mot ett patent, man förfinade lådan lite grand och vips var det en *volvolåda*. Men i sin iver att göra lådan till *världens kortaste* så glömde man alltså åtgärda dom svaga synkringarna. Drabbade bilar kallades in på verkstad och problemen åtgärdades genom växellådsbyte. Mitsubishi däremot gick att nödschimsa så att dom slutade skorra om man tog det lite lugnt. Men även dom fick byta lådor alltså.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Olja i lådan? Ta loss vänster framhjul så hittar du nivåpluggen.
Känns kopplingen som en koppling? Inte för mycket frigång?
Annars får du ta en titt på vajrarna. Slit bort luftburken så du ser dem på lådan. Sätt nån i bilen så rycker i spaken när du tittar hur det rör sig.
av PDK
Finns vätska i behållaren, färsk sådan, då jag luftade bromsarna passade jag på o lufta kopplingen, så ingen luft i systemet. Vajrarna rör på sig utan problem, lika med växelförarna på lådan.

Vet att det inte går att justera in vajrarna på denna bil, har fått veta det av pettsson tidigare.

Olja har jag i lådan, bytte i somras, tryckte i Red Line 75-90. Inga läckage...

Men nu har jag en fundering, fick i växlarna imorses, då den stått ett tag ute, kallt som attan.
Inga problem alls!!! Men sen när jag hade kommit en fem mil på vägen då började småstrulet, hem igen o väl hemma, tio mil totalt, då fungerade det inte! Kan värmen spela roll här?
av Arnold
*pettson* skrev:
Arnold skrev:
Vajrarna har ingen justering och har aldrig haft. Dom första modellerna hade problem med sina synkringar ändå. Ett problem som fanns även på mitsubishi galant och senare i hyundai. Det är så att volvo bytte till sej mitsubishis växellåda mot ett patent, man förfinade lådan lite grand och vips var det en *volvolåda*. Men i sin iver att göra lådan till *världens kortaste* så glömde man alltså åtgärda dom svaga synkringarna. Drabbade bilar kallades in på verkstad och problemen åtgärdades genom växellådsbyte. Mitsubishi däremot gick att nödschimsa så att dom slutade skorra om man tog det lite lugnt. Men även dom fick byta lådor alltså.
Satt på bibliotektet i förra veckan och läste Teknikens Världs begagnade bilguide. Där stod det det där om justering av vajrarna. Eller åtminstonde tolkade jag texten på det sättet. Det stod också att Volvo bytt fler växellådor än dom någonsin vågar erkänna. För flera årsedan läste jag också att Volvo bytte växellådor i lönndom. Men det är självklart att du har rätt i det du säger om vajrarna. Jag håller med ÅRRet, det är kul och intressant med historik och specialkunskap. Så det tackar vi för.
av PDK
Det hela började med att ettan och backen inte gick i, men idag när jag rotade runt o kollade allt möjligt så såg jag på självaste dämpelement till växelvajrarna. DEN VAR LÖS! Ska sitta fast med två bultar och det fanns bara en på plats så hela grejen satt löst! Nu sitter den som berget och växlarna går i.Jag undrar fortfarande varför det fungerat till och från? Men jag får tacka för tips o funderingar!

:-)-)
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]