Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder så undrar ja om det finns nån pdf fil eller liknande till volvo s70 2,5 se. Kör japaner i vanliga fall och där finns det en del sidor där man kan få ner en bok med allt som rör bilen, så som mått mellan axlar, ramar även elscheman , fel sökning och likande.
Mvh Chris
av *pettson*
turbo_karlsson skrev:Som topic lyder så undrar ja om det finns nån pdf fil eller liknande till volvo s70 2,5 se. Kör japaner i vanliga fall och där finns det en del sidor där man kan få ner en bok med allt som rör bilen, så som mått mellan axlar, ramar även elscheman , fel sökning och likande.
Mvh Chris
Annars går det ju att köpa sej en haynes eller liknande som är det närmaste du kommer med en universal handbok. Mera specifika böcker finns att handla. Ämne för ämne.
Word Pettson. Har sj sökt men man måste faktiskt betala för vissa saker. Har en Haynes i min ägo. Känns inte aktuellt att lägga x antal timmar på att skanna o lägga ut den. Ett par hundra så har du en vettig bok och slipper släpa ner datorn i garaget. En bok behöver aldrig startas om, bara att börja bläddra från sida ett. Strömsnål är den oxå! Ett par watt bara från läslampan... :wink:
ÄRRet skrev:Word Pettson. Har sj sökt men man måste faktiskt betala för vissa saker. Har en Haynes i min ägo. Känns inte aktuellt att lägga x antal timmar på att skanna o lägga ut den. Ett par hundra så har du en vettig bok och slipper släpa ner datorn i garaget. En bok behöver aldrig startas om, bara att börja bläddra från sida ett. Strömsnål är den oxå! Ett par watt bara från läslampan... :wink:
Har redan en Haynes bok men den gav inget riktigt svar på det ja sökte, självklart man kan lägga ner en massa pengar på att köpa böcker om hitan och ditan men jag skall ju inte ha kvar bilen utan håller på att göra i ordning, så då e det ju ltie onödigt att köpa på sig massa böcker om en bil man förmodligen inte kommer köpa igen . Så därför undrade ja om det fanns nått material tillgängligt , men får tacka för svar.

Mvh Chris
*pettson* skrev:Är du inte intresserad av bilen mera än så, kanske du bör lämna in den istället för åtgärd? På så sätt slipper du både slösa hårddiskutrymme tid och pengar i onödan?
Jag gör det pga av att jag har ett brinnande intresse för bilar, och för att det ger en del nyttiga kunskaper att greja med olika bilar. Att lämna in känns helt mot mina principer, löste problemet idag men ja ställde en enkel fråga om det fanns någon internet version av verkstadshandboken då man ofta kan hitta det på andra märken just för att kunna göra rätt så man slipper råka ut för tex. ett motor ras för en liten skit sak som man kanske kunde gjort annorlunda.
av *pettson*
Jag är glad att du löste problemet.
Nu blev jag däremot nyfiken på vilka märken som har en internethandbok man kan ladda ned som tillverkaren eller ett förlag lagt ut, antingen till fri nedladdning eller för en skitsumma? Framförallt vad det är för verkstadshandbok som innehåller mest hela bilen?
Tar vi Renault så får du antingen inhandla drygt 14 böcker på ungefär 2600 sidor PER MODELL eller inhandla dialogys. Dialogys säljs naturligtvis inte..
Toyota har ungeför samma system som Renault. Böcker i massor ELLER program, som inte säljs.
Volvo har sitt VIDA eller så specar du vilken bilmodell och vilket ämne så kan du köpa en ämneshandbok. Vida säljs inte.. Vadis säljs inte heller... lagligt.
WIS för saab säljs inte.. men handböckena går att köpa hos saab, ämnesvis som hos volvo..
TIS för opel säljs inte.. Men handböckerna fungerar som hos saab.
BMW tis säljs inte.. handböcker går att inhandla.. om inte återförsäljaren surar och tycker att han inte vill sälja..
Ford TIS tech säljs inte.. handböcker går att inhandla ämnesvis..
Autodata går att prenumerera på om man tjatar tillräckligt då utgivningsföretaget är högst ovilligt. Kostar drygt 5000kr/år för basinformationen.
Alternativen är Haynes eller motsvarande ihopdragna böcker.
Känns det klarare vart större delen av informationen finns på laglig väg?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw