Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har problem med mitt centrallås, det fungerar inte. Vrir man om nyckeln i passagerar eller förardörr så händer inget mer än att den dörren låses av manuell kraft, inga låsmotorer går eller triggas igång på någon dörr eller bagagelucka.

Någon som har tips om detta?
Tack på förhand!

Mvh Mattias
Senast redigerad av 2 Snelhest, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av sjoling
Det är standard att kolla säkringen, fast till 99 % ät det aldrig den, tyvärr :P
Annars vet jag fatiskt inte. det kanske är något kabalbrott ngn stans och det är ju inte så kul.
av Snelhest
Reläet klickar, tog loss dörrsidan men kom inte åt låsmotorn eller något. Mätte lite på kablaget och såg att det reagerade på 2st sladdar 3/12V när reläet för låsen slog till.

Försökte ta ut handtaget, fick ur låscylindern men monterade tillbaks den fel och kan inte låsa bilen eller få ur den igen.. några tips? man kan vri åt båda hållen utan att den tar i något.

Hur fungerar låssystemet? varför slår inte de andra motorerna till heller?

Vilken soppa..

Edit: Börjar misstänka att centrallåsmotorerna packat ihop, hur byter man en sådan?
Alla motorerna packar knappast ihop samtidigt.
Du ska kunna låsa/låsa upp samtliga dörrar, alltså aktivera c-låset, oavsett om du låser upp via
förardörren, passagerardörren eller bakluckan.
Det går att gräva ut själva c-låsmotorerna men man måste demontera dörrklädsel och plocka ur
låsmekanismen. Lite svårt att beskriva enkelt här, Skaffa en bok typ Haynes, där står hur man gör. Triggar inte c-låset från någon dörr har du antagligen säkringsfel eller fel i styrdonet.
Har en Haynes bok, Engelsk men där står inte beskrivet hur jag plockar loss centrallåsmotorerna. Men sitter det ihop med låskistan?

Grejen är den att reläet ger signal, så jag tänkte testa med att byta en centrallåsmotor och se vad som händer, och framförallt funktionstesta en av de som sitter i.

Mvh Tompa
C-låsmotorn med microbrytare sitter i ett svart plasthölje som en del av hela låsmekanismen. (Eller om micrbrytarna satt utanför, jag minns inte exakt, får kolla på dom gamla ute i garaget isåfall) Det ger sig när du börjar dra i det.
Jag har bytt 2 motorer på min bil, bakluckan och tanklocket.
Motorerna var lite luriga. När man pillat ut dom kunde man köra dom med spänningsaggregat utan
problem men när jag satte tillbaks dom gick dom en bara en tid sen strulade det igen. Slutade med att jag bytte ut dom. Jag tror att det bränner i rotorn eftersom dom stannar på samma ställe alltid. Till slut blir det dålig kontakt på just det stället och motorn får svårt att starta. Det är bara en simpel dc-motor som driver en snäckväxel.
Har samma på min, c-lås o larm la av ef viss tids krånglande...
Har bytt motor men det är inte det så nu tror jag starkt på styrdonet. Var sitter den o någon som vet vad den kallas? Mitt relä är helt, testat i annan bil o det funka fint där.
Kanske kan tillägga att det klickar i bakdörren när ja låser/låser upp m nyckeln i passagerardörren fram men inte när jag gör det på förardörren. Förardörrens hela låsmekanism är den som jag bytte för jag trodde det var det motorn brunnit. Jag har bara hört att det är ganska vanligt att motorerna bränns en ef en om en av de brinner/går sönder.
Oktan: Stort tack ska du ha för PDF´en!
Började felsökningen men la av ganska snart då det förklarades att det var Central Locking Unit som var trasig eftersom ingen motor går på något sätt, spänningen över säkringarna var som den skulle.

Cornelia: Jag har också hört talas om folk som fått byta allihopa, hoppas dock inte att fallet är så.

Så.. Denna "Central Locking Unit", vart finns den? Hittar inget på den någonstans.

Tack på förhand
Mvh Tompa
Snelhest skrev:Oktan: Stort tack ska du ha för PDF´en!
Började felsökningen men la av ganska snart då det förklarades att det var Central Locking Unit som var trasig eftersom ingen motor går på något sätt, spänningen över säkringarna var som den skulle.

Cornelia: Jag har också hört talas om folk som fått byta allihopa, hoppas dock inte att fallet är så.

Så.. Denna "Central Locking Unit", vart finns den? Hittar inget på den någonstans.

Tack på förhand
Mvh Tompa

Själva styrenheten (den som tar emot signalerna) sitter (om jag minns rätt) på passagerarsidan fram på den högra väggen framför dörren rätt högt upp. Ser ut som en fyrkantig låda och kopplad med en 5-polig kontakt men med endast 4 kablar i färgerna

1- Svart
2- Tom
3- Grön/Gul
4- Gul/Violett
5- Röd

Sen har du dessutom 1 stort relä som sitter på motsvarande sätt fast på förar sidan som styr centrallåsen också. Detta är märkt med sifrorna 205,206. Glöm inte kolla dom också.

jaga vidare.../Oktan

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]