Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:DeIntressant att så många tycker en 520 är så bra på halt underlag. Jag provade en 530 bensin häromdagen med fina dubbdäck, jag höll på att inte komma loss från en plan yta.
Äpplen och päron igen enligt mig. FWD mot RWD. Rwd har inte en chans mot fwd i att starat på halt underlag. Ännu mer fel blir det med en rwd 529 mot en XC awd.

Jämför tex AWD mot xDrive, eller quattro så är förutsättningarna mer lika.
av RCE
Steff 99 skrev:
RCE skrev:
VolvoB20 skrev: Såg nya priset för en BMW

525d: 394.000 kr för 204 hk

Ska sedan 4wd, läder, exenon, drag osv på så drar det ju iväg av bara helvete om man viktar mot D5an 205hk,

Angående audi. Valde mellan XC70 D5 och A6 allroad då de har likande dragvikt och motorstyrka men allroaden drar ju också ivä 150-200 tusen mer än volvo så den är ju helt offline prismässigt.

Nä det enda som är i samma prisklass är Passaten med 4wd.
Jo på en BMW drar det snabbt iväg och det gör det väl iofs på Audi också men där känns det i alla fall som om man får en riktigt trygg och bra bil för pengarna. Min har varit i stort sätt felfri :)

Vad gäller Passat så har jag haft två bekanta som tyvärr fått riktiga måndags ex. så därav skulle jag fega ur på en sådan... även om jag vet innerst inne att det är en bra bil. Kort sagt får man mycket för pengarna när man köper Volvo och tillbehören är inte värst dyra.
Kvalitetsmässigt är inte steget långt mellan VW Passat och Audi A4, till största delen är det också samma försäljningställe o verkstad och dessa har väl inte älskats av kunderna precis.
Options till Audi slår t.o.m. MB och BMW prismässigt, så där kan man tala om en överprisad om "brandad" VW.
Är då Volvo en "branded" Ford?
Det är klart att Audi/VW delar precis som Volvo/Ford, sen till vilken grad beror på modellen. Jag tror personligen att steget mellan Passat och min A6:a är större än va du vill få det att låta annars borde ju resultaten i Teknikens värld nr 15 / 2007 (Test av -08 modeller, V70 / BMW5 /Audi A6 / Passat variant) vara betydligt mer likvärdiga.
av Linqid
Arese skrev:Vi har vår tredje V70II på order just nu. Briljant familjebil för lugn, avslappnad körning - även på vintern.

Som många är inne på är det lite orättvist att jämföra med BMW som såklart är dyrare men också avsevärt bättre - främst i drivlina och körkänsla. "Vill-ha känslan" är ju mycket högre i en BMW. Om man är beredd att betala för detta beror väl främst på hur mycket stålar man har att spendera....

Man får vad man betalar för!

Mvh
Arese
Blir den 2,5FT nummer tre eller blir det dieselsnurra denna gången?
av Arese
Blir en diesel denna gång. Min fru byter jobb och börjar pendla 25 mil om dan - då får det bli diesel även om man loosar lite prestanda och komfort...

Mvh
Arese
Arese skrev:Blir en diesel denna gång. Min fru byter jobb och börjar pendla 25 mil om dan - då får det bli diesel även om man loosar lite prestanda och komfort...
Komfort lär man behöva med så många mil bakom ratten? Men dieselvibrationer är ju bara bra för en trött kropp! :)
av Steff 99
StringerBell skrev:
Arese skrev:Blir en diesel denna gång. Min fru byter jobb och börjar pendla 25 mil om dan - då får det bli diesel även om man loosar lite prestanda och komfort...
Komfort lär man behöva med så många mil bakom ratten? Men dieselvibrationer är ju bara bra för en trött kropp! :)
Det var väl ändå många år sedan en diesel vibrerade...skillnaden idag mellan en bensinare och modern diesel är inte märkbar och absolut inte i landsvägfart.
av Linqid
bilgalen skrev:När man kallstartar en hyrbils C30 2.0d så kan jag iaf intyga att det vibrerar nåt sannslöst. Skulle gissa på att den står och skakar än... :lol:
Jo, men att det bullrar lite vid start och de första minuterna kan man leva med. När man väl rullat iväg och kommit upp i fart är det absolut inget jag tänker på när jag kör våran 9-3 TTiD.
av Arese
Jag måste säga att det fortfarande är en klar skillnad även i landsvägsfart avseende buller och, på höga varv, vibrationer mellan diesel- och bensin/etanolfemmorna. Jag trodde nog att den nya generationen dieselspisar skulle gå mjukare/tystare.

Undrar hur den nya D3-motorn kommer att funka när det gäller gångkultur med sin mindre volym?

Mvh
Arese
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]

Ökad komfort med 17”

Japp, bra poäng. Körde en och samma rund[…]