NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glitch
Nu är jag inte expert i frågan gällande Volvo/Ford etanolmotorerna men på Renaults etanolmotorer så uppstår inte startproblemen när man tankar etanol utan när man tankar bensin respektive går från etanol till bensin. De som tankar etanol hela tiden har inte haft några problem medan de som gått över till bensin under vintern fått startproblem.

Etanolen är ju dessutom utspädd med en högre halt bensin under vintern för att råda bot på startproblemen.
av RCE
Jag fick en uppgradering av mjukvaran på min första service som var nu i slutet på januari, V50 1.8F MY09. Kan dock berätta att inget av ovan nämnda fel åtgärdades. Färddatorn är fortfarande oexakt och startsekvensen är lite strulig ibland. Det ända som hände med vår bil var att bensinmätaren verkar leva sitt eget lilla liv nu, från att ha fungerat klockrent. Men men...i mars så får de tillbaka bilen & jag plockar ut en ny V70 MY10 istället.

Vad gäller eventuella problem med att bilen ej velat starta på 1-2 försöket trots att den är varmkörd så torde det helt klart vara ett mjukvarefel.... Ibland har det tagit 3 försök och ganska mkt gas för att få igång den. På senare tid har det visat sig att om man istället vrider till baka nyckeln & tar ut den och sedan stoppar i den igen, så har den startat direkt. Förr kunde man få skit i förgasaren, nu för tiden ligger den mesta skiten i koden. Med tanke på det så vore kanske en affär med kineserna inte helt dumt :lol:
Användarvisningsbild
av ThomasT
RCE skrev:Jag fick en uppgradering av mjukvaran på min första service som var nu i slutet på januari, V50 1.8F MY09. Kan dock berätta att inget av ovan nämnda fel åtgärdades. Färddatorn är fortfarande oexakt och startsekvensen är lite strulig ibland. Det ända som hände med vår bil var att bensinmätaren verkar leva sitt eget lilla liv nu, från att ha fungerat klockrent. Men men...i mars så får de tillbaka bilen & jag plockar ut en ny V70 MY10 istället.

Vad gäller eventuella problem med att bilen ej velat starta på 1-2 försöket trots att den är varmkörd så torde det helt klart vara ett mjukvarefel.... Ibland har det tagit 3 försök och ganska mkt gas för att få igång den. På senare tid har det visat sig att om man istället vrider till baka nyckeln & tar ut den och sedan stoppar i den igen, så har den startat direkt. Förr kunde man få skit i förgasaren, nu för tiden ligger den mesta skiten i koden. Med tanke på det så vore kanske en affär med kineserna inte helt dumt :lol:
Det finns en massa olika programvaror... motorn har en egen likaså huvudinstrumentet.

Så det beror på vad de uppgraderade....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]