Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Kolla om de är kass genom att bryta med tex en kofot. Så gör de på bilprovningen, jag fick nedslag på mina bussningar sist. Då var glappet kanske (med ögonmått mätt) <5mm Någon annan mätning gjorde inte killen.. Fast jag vet inte hur bra han va egentligen, fick nedslag på halvljuset, åkte och kolla upp, hittade inga fel, åkte tillbaka till bilprovningen utan att ha gjort något åt halvljusen o fick det godkänt...

ps. pratar om de främre bussningarna
Användarvisningsbild
av iaken
Har jag fattat det rätt om jag uppfatta det att bussningarna jag beskriver heter bärarmsbussningar? Jag kan inget om bilar för fasen :)

Finns det något fördel att använda Polyuretan. Räcker det med att bara byta de främre och få tillbaka stabiliteten i bilen och slippa att den spårar så som den gör. Har beställt nya fälgar och vill ha detta fixat innan jag sätter på dem.
Användarvisningsbild
av VS60
iaken skrev:Har jag fattat det rätt om jag uppfatta det att bussningarna jag beskriver heter bärarmsbussningar? Jag kan inget om bilar för fasen :)

Finns det något fördel att använda Polyuretan. Räcker det med att bara byta de främre och få tillbaka stabiliteten i bilen och slippa att den spårar så som den gör. Har beställt nya fälgar och vill ha detta fixat innan jag sätter på dem.
Har också Nordfrost 3 på min S 60, och upplever samma sak. Att bilen gungar, släpper back, och ostabilitet special när man åker i högre fart 110 – 130 km/h.

Om du ska byta bärarmsbussningar, måste du göra fyrhjulinställningar tror jag.

Jag tycker att du ska testa först hur blir det med nya hjul.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
av nevyn
iaken skrev:Har jag fattat det rätt om jag uppfatta det att bussningarna jag beskriver heter bärarmsbussningar? Jag kan inget om bilar för fasen :)

Länkarm eller bärarm, vilket som... Finns säkert nåt som är rätt o nåt som är fel men båda är gångbara.

Byter man bör man nog byta de bakre också, det gjorde jag i alla fall. Tyckte inte det var lönt att plocka ner allt för att bara byta de främre, de bakre hade också sprickor.

Bilen spårar mindre med fräscha bussningar, men det kan ju vara fel hjulinställning, och glapp i styrleder/spindelleder osv också, men bussningarna gör rätt mycket.

Man måste ha en hydraulpress för att byta bussningarna, ifall du tänkte göra det själv.

Vad volvo eller nån annan verkstad tar för det vet jag inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycket inte att du ska byta dessa bustningar, om dom inte är spruckna!
Dom ska vara mjuka & det är inte det som gör bilen svajig eller spårkänslig.
av nevyn
Spårkänslig kan den väl ändå bli om bussningarna är slitna, men svajig har du ju rätt i att den inte bör bli.

På bilden (som inte är så jättebra att döma utifrån) ser hans bussningar sämre ut än mina som inte gick igenom besiktningen... Men min besgubbe hade kanske en dålig dag.
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Spårkänslig kan den väl ändå bli om bussningarna är slitna, men svajig har du ju rätt i att den inte bör bli.

På bilden (som inte är så jättebra att döma utifrån) ser hans bussningar sämre ut än mina som inte gick igenom besiktningen... Men min besgubbe hade kanske en dålig dag.
Du har bra ögån du, själv kan jag inte ens gissa då bustningarna knapt är med på bild!
Står framvagn rätt blir inte bilen orolig!
spårkänslig på det viset att den drar aningen på det hållet vägen lutar komer bilen alltid vara, men den ska intehoppa fram o tillbaka på vägen.

Som jag sa, har bustningarna inte släppt i vulkningen eller på annat sätt sprukit, så är dom bra!
Användarvisningsbild
av iaken
Jäpp. Hade inne bilen idag för fördiagnostik. De är mjuka sa han. men behöver inte bytas. Sedan visade det sig att de byter inte bara bussningarna på min typ av bil, 2.4T, utan de byter hela länkarmarna. Totalt med arbete skulle det gå på 4803kr :) Men iom att jag inte behöver åtgärda det än så avaktar jag.
av Pebben
Hade Gislaved Nordfrost 3 på en BMW 330 och sen på Volvon. Det kan tilläggas att BMWns chassi är bra mycket bättre än Volvons för visst är däcken mjuka men i BMWn känns det som att hela bilen "kanar" lite i sidled. Medans i Volvo blir bakvagnen orolig och det känns om man svänger fram o tillbaka som att man har en släpkärra efter bilen eller nåt. I Sport och Advanced läget däremot känns det betydligt bättre men fortfarande inte alls lika bra som BMWn.
Bytte till dubbfria Hankook. Grymt bra, stabila och bättre grepp än i Nordfrosten. Då är dock de 1 säsong gamla så om båda hade varit nya hade säkert Nordfrosten varit bättre men det visar ju vad åldern betyder.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:Hade Gislaved Nordfrost 3 på en BMW 330 och sen på Volvon. Det kan tilläggas att BMWns chassi är bra mycket bättre än Volvons för visst är däcken mjuka men i BMWn känns det som att hela bilen "kanar" lite i sidled. Medans i Volvo blir bakvagnen orolig och det känns om man svänger fram o tillbaka som att man har en släpkärra efter bilen eller nåt. I Sport och Advanced läget däremot känns det betydligt bättre men fortfarande inte alls lika bra som BMWn.
Bytte till dubbfria Hankook. Grymt bra, stabila och bättre grepp än i Nordfrosten. Då är dock de 1 säsong gamla så om båda hade varit nya hade säkert Nordfrosten varit bättre men det visar ju vad åldern betyder.
hadde du exakt samma däck dimensjon på dessa bilar? iannat fall är jämförelsen helt ointresan!!!

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]