Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
VolvoB20 skrev: Jag fick ju tex +200 hk, + 2 ton dragvikt, 4wd, helläder, USB/MP3/högeffekt/sub, xenon,metallic, alu vinter,drag etc i min XC. Samma BMW drog iväg 150-200 tusen mera, visst var BMWn bättre men 150-200 tusen bättre NO WAY....

Den enda bilen som var i närheten var Passat med 4wd.
Exakt!

Har flera gånger sneglat på BMW men det har alltid fallit på att motsvarande BMW landar skyhögt över Volvon även efter prut.
Om man lite snabbt konfigurerar upp en V70 D5 AWD och en 525XD touring så att det motsvarar summumnivå så landar BMW minst 100 lök över och det är utan automat & skinn.
så det lär väl bli typ +150 eller mer på en färdigutrustad bil.
För mig som kör tjänstepulka blir det dessutom ganska ointressant vilken rabatt man kan få då förmånsvärdet inte nämnvärt påverkas av detta

BMW är nog en "finare" bil men inte så mycket finare, förr kanske, men inte nuförtiden.

Dessutom har jag upplevt att BMW säljarna(Edit: inte alla men många) gärna blir lite tråkiga i attityden när man börjar fråga vad saker kostar.
För att sedan göra skrattfesten total kan man alltid konfigurera upp en Mercedes E-klass kombi med motsvarande...
Användarvisningsbild
av Falk
Nu har tråden halkat iväg en bit från sitt ursprungtopic. :roll: :P
När jag tittade efter ny tjänstebil i somras var två av huvudkandidaterna V70II 2.4D och BMW520d touring. (Har förmånen att rätt fritt själv bestämma vad jag ska åka, samtidigt som jag av naturliga skäl vill hålla lite i pengarna.)
Jag håller med om att BMW'n, som är en trevlig vagn, blir ett bra mycket dyrare alternativ. Hur jag än vred och vände på offerterna så blev inte bara priset på bilen utan även totalbilden för kostnaden över tre år klart lägre för Volvon.
Jag valde Volvon för att den fyller mina behov helt ok och trots allt är rätt mycket bang for the buck. Fick bra tariff på leasingen och lever med ett städat förmånsvärde...
(Skulle jag däremot handla bil privat, en några år gammal bil med liknande spec skulle jag nog i högre grad överväga Bimmern.)

Och för att fortsätta på trådens ursprungsämne... Som vinterbil tycker jag Volvon börjar bli helt ok nu när det går att öppna och stänga tanklocksluckan, när vi fått ordning på vindrutespolningen och vi är framvagnsproblemet på spåren... Lite dumt med det djupa torkardiket, fast det lider ju fler bilar av.
Körmässigt fungerar den på vintervägen riktigt bra, bättre än V70N. Värme och ventilation är helt ok.
Jag ser inga direkt stora svagheter. 8)
(Ska väl vara att det är svårt att montera min Packline tillräckligt långt fram... Om jag glömmer nyckeln i Packlinelåset så kan bakluckan ta i nyckeln när man öppnar den... Fast det är ju inte bilens fel...)
av RCE
Alltsedan e30:n har BMW haft bra grundbalans i bilarna (e28 var ju närmast livsfarlig och e21 ännu värre...), det håller jag med om.

Det sägs att e65 har kass grundbalans och funkar urdåligt utan ESP - detta har jag dock bara läst mig till i tyska auto motor & sport. Dock inte en bil som jag tilltalas av i övrigt heller...

Varför är det så mycket BMW-människor här? Har knappt sett till en endaste Audi- och framför allt Merca-, Lexus- och Jaguar-ägare. Är det vanligt att man byter från BMW till Volvo eller...? /PH
Då har du en Audi-ägare här!

Vi bor i Skåne och detta är väl första gången på bra många år som vi fått uppleva en riktig vinter. Så som vi kör våra bilar under vintertid så är dock skillnaderna knappt märkbara. Det jag kan säga är att fruns V50 haft en tendens att köra fast lättare när det inte varit skottat. Vad gäller V70 så lär vi få göra den jämförelsen nästa vinter om det blir någon snö.

Sen för att reta upp lite BMW-ägare kan jag väl säga att jag personligen tycker att just BMW är en överprisad bil som underpresterar jämfört med V70II och Audi.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
RCE skrev:Sen för att reta upp lite BMW-ägare kan jag väl säga att jag personligen tycker att just BMW är en överprisad bil som underpresterar jämfört med V70II och Audi.
Såg nya priset för en BMW

525d: 394.000 kr för 204 hk

Ska sedan 4wd, läder, exenon, drag osv på så drar det ju iväg av bara helvete om man viktar mot D5an 205hk,

Angående audi. Valde mellan XC70 D5 och A6 allroad då de har likande dragvikt och motorstyrka men allroaden drar ju också ivä 150-200 tusen mer än volvo så den är ju helt offline prismässigt.

Nä det enda som är i samma prisklass är Passaten med 4wd.
Användarvisningsbild
av kave
De som tycker v70II har för seg antispinn och antisladd bör överväga en v70n istället. På min bil upplever jag aldrig att hjulen slirar med dstc aktiverat. Det bara blinkar lite i instrumenten.
Intressant att så många tycker en 520 är så bra på halt underlag. Jag provade en 530 bensin häromdagen med fina dubbdäck, jag höll på att inte komma loss från en plan yta.
Har man barn och vill ha det säkraste för pengarna ligger 5serien sämst till av alla stora bilar man kan köpa för närvarande. Kanske får nya femman högre betyg i ncap efter ett par obligatoriska bmw omkrockprov.
Om jag kunde få en bil med bmws automat, komfortstolar, motor och volvos bagageutr, krocksäkerhet, inbyggda bilbarnstolar för volvopengar skulle jag köpa den direkt.
av RCE
VolvoB20 skrev: Såg nya priset för en BMW

Ska sedan 4wd, läder, exenon, drag osv på så drar det ju iväg av bara helvete om man viktar mot D5an 205hk,

Angående audi. Valde mellan XC70 D5 och A6 allroad då de har likande dragvikt och motorstyrka men allroaden drar ju också ivä 150-200 tusen mer än volvo så den är ju helt offline prismässigt.

Jo på en BMW drar det snabbt iväg och det gör det väl iofs på Audi också men där känns det i alla fall som om man får en riktigt trygg och bra bil för pengarna. Min har varit i stort sätt felfri :)

Vad gäller Passat så har jag haft två bekanta som tyvärr fått riktiga måndags ex. så därav skulle jag fega ur på en sådan... även om jag vet innerst inne att det är en bra bil. Kort sagt får man mycket för pengarna när man köper Volvo och tillbehören är inte värst dyra.
av Arese
Vi har vår tredje V70II på order just nu. Briljant familjebil för lugn, avslappnad körning - även på vintern.

Som många är inne på är det lite orättvist att jämföra med BMW som såklart är dyrare men också avsevärt bättre - främst i drivlina och körkänsla. "Vill-ha känslan" är ju mycket högre i en BMW. Om man är beredd att betala för detta beror väl främst på hur mycket stålar man har att spendera....

Man får vad man betalar för!

Mvh
Arese
av Amli

Nya 5-serie verkar bli nära nog en lyxbil av det lilla jag läst om den. Den kommer nog distansera sig märkbart från V70II. Dessutom kan man nästan jämföra D5 med 520d då nya 520d med sina 184hk kommer bli både snabbare och snålare än D5.
av Steff 99
RCE skrev:

Jo på en BMW drar det snabbt iväg och det gör det väl iofs på Audi också men där känns det i alla fall som om man får en riktigt trygg och bra bil för pengarna. Min har varit i stort sätt felfri :)

Vad gäller Passat så har jag haft två bekanta som tyvärr fått riktiga måndags ex. så därav skulle jag fega ur på en sådan... även om jag vet innerst inne att det är en bra bil. Kort sagt får man mycket för pengarna när man köper Volvo och tillbehören är inte värst dyra.
Kvalitetsmässigt är inte steget långt mellan VW Passat och Audi A4, till största delen är det också samma försäljningställe o verkstad och dessa har väl inte älskats av kunderna precis.
Options till Audi slår t.o.m. MB och BMW prismässigt, så där kan man tala om en överprisad om "brandad" VW.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance