NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Inget vinande alls, har dock en -05 manuell och vet inte om det är m66 på dom också? Hur som helst, tufft med lite stcc ljud ju 8) Saknas bara en ordentlig pysventil så blir du kung på stan :wink: .. Borde ju vara lådan som är "kass" men blir intressant å se vad dom säger på Bilia, blir ju dyrt för dom att byta igen :shock:
Så låter min 1,8F -10... trodde detta ljudet var normalt, eller det kanske det är för den har bara gått 600 mil och jag har hört det sen dag 1... låter lite som när man motorbromsar på 1an på min lille polo...
Fellow;
Det du hör i din bil är turbon som skapar övertryck, helt normalt.
Du måste skilja på turbo vinande och en vinande växellåda.
Mitt ljud upptrader i tvåan vid jämn gas och kommer från växellådan. Turbo vinande hör du oftast vid kallväderlek med acceleration genom växlarna, vinandet brukar starta vid ca. 1800v/min.

RobinB;
1,8F och T5 skiljer sig radikalt, annan motor samt växellåda.
Turbovin innifrån kupén ger jag inte mycket för att någon här skulle höra, iallafall inte sålänge man kör original. Skulle det vara turbovin så borde det höras långt under 2000rpm eftersom turbon laddar i princip från tomgångsvarv.
Jag har också ett visst vinande i min s40 T5 runt 2-2.500rpm, men jag tror det kommer från generatorremmen. Ska se om jag kan få det på film någon dag.
Fellow skrev:Jag har nog fan ett vinande vid gaspådrag runt 2500rpm men jag får inte fram det ljudet stillastående och varvar. Vore intressant o veta vad det är? Låter som något visslar i min bil:P
Jag har exakt samma problem med min 855 t5r -95. tog bort multiremmen eller vad den heter, men det vart ingen skillnad. har du löst ditt ljud? det börjar vid 2000 och slutar runt 2500 typ. inget ljud alls när man gasar stillastående
Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]