Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Ni är tyvärr ute och cyklar båda två.

Ju kallare lufte är desto mindre fukt han luften innehålla. Varm luft kan alltså hålla mer fukt. På vintern är RF hög och det är inte ovanligt att den ligger på över 90% under långa perioder. På sommaren är RF lägre, ofta runt 70%. Men eftersom den varmare lufte kan hålla mer fukt än den kalla så är den absoluta luftfuktigheten betydligt större på sommaren än vintern. Sök på "mollierdiagram" eller "hx-diagram" på google så ser ni förhållanderna.

Ett exempel. RF = 50% vid båda tillfällerna. Ingen hänsyn till fukttillskott.

+20 grader innehåller 7,2 g vattenånga / kg torr luft
-20 grader innehåller 0,5 g vattenånga / kg torr luft
Fisch skrev:Ni är tyvärr ute och cyklar båda två.

Ju kallare lufte är desto mindre fukt han luften innehålla. Varm luft kan alltså hålla mer fukt. På vintern är RF hög och det är inte ovanligt att den ligger på över 90% under långa perioder. På sommaren är RF lägre, ofta runt 70%. Men eftersom den varmare lufte kan hålla mer fukt än den kalla så är den absoluta luftfuktigheten betydligt större på sommaren än vintern. Sök på "mollierdiagram" eller "hx-diagram" på google så ser ni förhållanderna.

"Luftfuktighet är ett mått på mängden eller andelen vattenånga som finns i gasform. Luftfuktigheten kan anges antingen som absolut luftfuktighet, då den faktiska mängden vattenånga anges, eller som relativ luftfuktighet, då andelen vattenånga anges i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur, den så kallade mättnadsånghalten"

att det var så visste jag inte, men det jag ÄR UTE EFTER är att på vintern är luften torr, sen kan man kalla det relativt eller absolut de struntar jag i. hur man än mäter eller kallar det så är den förbannade luften TORR.. har jag fel kanske?????
Sparkz skrev:Jag kan inte minnas att jag har hört/läst om nån brand på en mack öht, det är nog inget som är vanligt.
Och värmare är ju vanligast på dieslar.
Det händer lite då och då, men är nog extremt ovanligt som tur är. Men många är ju räddda för mackarna pga av alla skyltar och rykten. Man får ju inte ha motorn igång (folk tror det beror på eldrisken) och man får inte tala i mobiltelefon och man får inte röka eller har eld vid pumparna.

Men att ha igång värmaren, ladda bilbatterier etc verkar vara ok. Min spontanta känsla är ju att sådana saker "borde" vara bra mycket farligare än tex tala i mobiltelefon. Så om man valt att sätta ut mobiltelefonförbud så kan man ju fundera över varför man inte också valt att ha värmarförbud, ladda bilbatteriförbud osv...

Här ett axplock av några länkar med bränder på svenska bensinmackar:

http://www.dn.se/sthlm/bil-exploderade- ... -1.1036008

http://sydsvenskan.se/lund/article59213 ... -Lund.html

http://mvt.se/nyheter/motala/1.640161-b ... bensinmack

http://www.malmo.com/swedish/newsaboutm ... rtat=18075

http://www.folkbladet.nu/?p=165373
Driver64 skrev:Den första länken handlade inte om en brand utan det var en stackare som med en hemmagjord gasadapter blåste sönder gasoltanken i sin bil när han försökte tanka den med komprimerad fordonsgas.
Ja, usch...vilket öde! Man kan ju tycka att den explosionen borde ha fått fler saker att brinna eller explodera på macken. Men antar att säkerheten trots allt är väldigt hög på mackarna idag. Det är väl just-in-case dessa varningsskyltar finns. Man har ju sett filmer från utlande med brinnande bilar som kör in i bensinstationer också, utan att det händer något mycket mer än så.
Användarvisningsbild
av len
len skrev:
Robbinb skrev:jag jobbar med ATEX och EX produkter oc......
Nå, pratar vi vetenskap så bör det vara rätt. Nu när det är kallt är luftfuktigheten HÖGRE. just nu kanske 95% vid - 7 grader medan kanske knappt 30 % inne. Detta då kall luft inte kan hålla vatten lika bra som varm luft.
det jag skrev, är att jobbar man med ATEX så är man tekniker, Då reagerar jag på sakfelet. Man liter ju kanske mer på en som skriver sig vara teknisk kunnig. Men inget personlig, Smile säger jag .Sedan skev jag att varm luft kan innehålla mer vatten, vilket är rätt, eller hur. Dock är den relativa fuktigheten ca 95 % just nu.

Vidare är brännaren i tillsatsvärmaren inte öppen utan en sluten bränslekammare som tar in luft och avgaserna går genom gnistsläckare i avgasröret, precis som en bilmotor.
Som påpekas är statisk elektricitet värre bekymmer. Dessa uppkommer även i själva tankningen av en reservdunk av stål som kanske är den "farligaste" biten vid en bensinpump :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Fisch
Robbinb skrev:

"Luftfuktighet är ett mått på mängden eller andelen vattenånga som finns i gasform. Luftfuktigheten kan anges antingen som absolut luftfuktighet, då den faktiska mängden vattenånga anges, eller som relativ luftfuktighet, då andelen vattenånga anges i förhållande till den maximalt möjliga mängden vattenånga vid aktuell temperatur, den så kallade mättnadsånghalten"

att det var så visste jag inte, men det jag ÄR UTE EFTER är att på vintern är luften torr, sen kan man kalla det relativt eller absolut de struntar jag i. hur man än mäter eller kallar det så är den förbannade luften TORR.. har jag fel kanske?????
Jo det har du tyvärr.

Kan du inte acceptera vetenskapen så kanke du ska satsa på teologin så du får alla svar.
Fisch skrev:
Robbinb skrev:

Jo det har du tyvärr.

Kan du inte acceptera vetenskapen så kanke du ska satsa på teologin så du får alla svar.

haha, så du menar att det är mycket fukt i kall luft??

haha, ok, tro de då..
Användarvisningsbild
av Fisch
Alltså, luften innehåller procentuellt mer fukt på vintern än på sommaren. Ingenting sagt om hur mycket fukt i det specifika fallet! Den relativa fuktigheten är fortfarande högre. Om jag har fel, menar du att det är som mest med dimma under sommarhalvåret? Nja, det är betydligt vanligare nu och delar av vår och höst.

Att tycka att luften inte är fuktig när mättnadshalten ligger på gränsen till fullt (100%) får stå för dig. Själv anser jag att luften är fuktig ju närmare RF 100% vi kommer, det kan trots allt regna då inte sant?

Svaret på ditt påstående är alltså; Ja, i förhållande till fuktinnehållet i luft vid en specifik temperatur så innehåller kall vinterluft mer fukt än varm sommarluft i normalfallet. Ånghalten däremot är mycket högre i den varma sommarluften än den kalla vinterluften.

"haha", satsa på teologin du eftersom vetenskapen inte kan ge dig svaren.

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]