NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver er hjälp att kolla om era växellådor viner i 2;an vid 2200-2400V/min. Antingen viner lådan och kass eller så är det jag som har fått ljudet på hjärnan och får väl byta huvud då kanske :D .
Endast de med 6 växlad manuell M66 låda.

Bakgrund, när min V50 T5 hade rullat 7300km så började lådan att via i 2;an vid ovanstående varvtal, bilen togs in för test av växellådsoljan vilket visade metall spån i oljan.
Växellåda samt koppling (annat skäl) byttes. Lådan blev tyst och smidig och allt var frid och fröjd. Bilen har nu rullat ca 2000km med den nya lådan då även denna börjat att vina och 2;an är trög att få i.

Youtube klipp, lyssna vid 0:47 och framåt då ni hör det typisk lagerljudet. Och nej det är inte Turbon som viner.

Viner även era lådor ?
2,an är trög, jag har inte kollat oljan. Bilen är -09 så garanti finns, jag vill bara ha lite input från er övriga innan jag kör till verkstan och klagar igen.
XC90_Executive skrev:MY09 C70N T6 6MT, ca 1000mil och inget vinande.

Jag har aldrig hört det ljudet på någon T5 6MT.
Just greate !! Varför just jag, S80N som var en verkstadsbil som blev inlöst och ersatt med denna V50 T5... kanske så att någon däruppe inte vill att jag ska köra Volvo ?:-/

Tack för input, keep it coming.
XC90_Executive skrev:Jag var ute idag vid lunchtid och testade lite. Det går faktiskt att höra lite, lite vinande ljud. Men det låter inte alls lika mycket som din JK24T.

[youtube]5L7drMIG-Ec[/youtube]
Tack för hjälpen. Jag har lyssnat många gånger på din video nu och där finns en viss antydan till vinande.

Har hittat en till:

Får väl dra till verkstan och höra :lol: vad dom har att säga.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]