Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen tvättade jag igår kväll o försökte torka så gott de gick! Idag när jag skulle köra ungarna till dagis så öppnade jag bakdörren som vanlig men när jag skulle stänga så gick det ej,den slog imot bara! fick tips av grannen att värma låsmekanismen på dörren me en hårtork...funka de bra,det släppte o jag kunde stänga dörren!! Men nu går den ej att öppna utifrån eller innefrån efter detta...skedde typ direkt efter att jag fått igen den :cry: :cry: Va fasiken har hänt & va fasiken ska jag/ kan jag göra??????????
( V40 00:a )
Låter ju helt enkelt som att låsmekanismen frusit efter att du tvättat bilen. Om du har tillgång till ett varmgarage så löser det nog problemet. Om det nu inte är så otur att något gått sönder då du försökt stänga dörren då låsmekaniskmen var frusen och dörren slog emot.
Men som sagt, det är säkert bara att låsmekanismen frusit. Har själv haft problem med att vissa dörrar inte låser upp, men då har varmgarage löst det hela. Låsen verkar vara ganska känsliga för fukt+kyla.
Hade samma fel på vänster bakdörr för ett par veckor sen och det lösta jag genom att ställa bilen i varmgarage ett dygn och sen smörja upp lås och mekanism inkl. handtag med riktig låsolja.
Hej! jag har en V40 cross Country från 2013, det började med höger bakdörr och sedan även vänster. båda dörrarna är nu låsta det går inte att öppna varken inifrån eller utifrån. Av en god vän fick jag veta att Volvo känner till det här problemet och har en Quality Bulletin QB 89525, även en policy settlement ( 1 - 48 months 100% Parts and Labour) ( 49 - 60 months 50% Parts and Labour) min bil är från 2013 och därmed gäller inget. kostnad för byte är 6000kr troligen för en dörr. Jag trodde också att det var ev. kyla men jag bor i Göteborg och det har inte varit någon vinter i år och dessutom har jag bilen i varm garage varje natt. MVH Claire.

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]