Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
erc skrev:Konstaterar att inget E85-alternativ finns med i motorlistan.
Förmodligen nöjer man sig med de E 85-bilar som produceras (S 80, V 50 och V 70) för tillfället. Vi får väl se vad V 60 får för motorer. Även miljödieseln dröjer ju. Man satsar nog inte på miljömarknaden i början med V 60.
av Freddi
bilgalen skrev:
Verkligheten har väl hunnit ikapp?

Det är väl så att Volvo har vikt sig för masshysterin och mediadrevet att etanol är dumt att köra med? Idag tror ju gemene man att världssvälten beror på att vi i Sverige kör på etanol (argumentet att etanolgrödor odlas på bekostnad av spannmålsproduktion... Vaddå...? Skulle all världssvält upphöra om vi slutade att köra på etanol och inleddes världssvälten i samma veva som Saab lanserade sina Biopowermodeller...?)
av JHg
Freddi skrev:Skulle all världssvält upphöra om vi slutade att köra på etanol och inleddes världssvälten i samma veva som Saab lanserade sina Biopowermodeller...?)
Och se hur det gick för SAAB... :mrgreen:
av MattiasD
Motorn som går under namnet T4 verkar riktigt intressant. Nu får vi hoppas på en anpassning mot både Etanol och Biogas. Jag tror anpassningar kommer efter hand. Nu är grunden lagd och med små modifieringar går E85 att användas. Gas kräver förstås mer arbete.
av MattiasD
bilgalen skrev:
Verkligheten har väl hunnit ikapp?
Nu finns det ingen anledning att inte etanolanpassa en ottomotor. Att inte kunna köra på alternativa bränslen känns inte modernt. I dessa nya motorer har Volvo också alla chanser att rätta till problem som förknippas med Flexifuel som t ex kallstarter.
av Freddi
JHg skrev:
Freddi skrev:Skulle all världssvält upphöra om vi slutade att köra på etanol och inleddes världssvälten i samma veva som Saab lanserade sina Biopowermodeller...?)
Och se hur det gick för SAAB... :mrgreen:

Att politikerna bestämde sig för att tullbefria etanolbilar kom som en skänk från ovan för Saab. På så vis kunde man sälja ut en åldersdigen trist modell (9-5) tack vare att våra politiker skapade en ny marknad. Hade detta inte hänt hade Saab gått i konken långt tidigare än vad vi ser idag... Det var ren "bonna-tur" för Saab att de fick oväntad försäljningshjälp i Stockholm utan att behöva göra något själva...
av Amli
Vore så skönt om inte även denna tråd, som faktiskt för en gång skull är intressant, skulle förstöras av detta EVIGA etanol tjat!!!

Detta är ju den officiella presentationen som släpps över hela världen. Volvo har ju fattat, som alla andra tillverkare i världen, att etanol inte är framtiden. Det kommer med all sannolikhet komma en någon etanol för svenska marknaden, men är dom smarta så fokuserar dom på annat. Eldrivna V70II och C30 är bra exempel.

Jag kan omöjligt tänka mig att det läggs några resurser på etanol motorer hos Volvo. Och det med all rätt.

Det ska i vilket fall som helst bli oerhört intressant att köra nya S60! Den verkar vara MYCKET lovande :-)-)
av MattiasD
Amli skrev:Vore så skönt om inte även denna tråd, som faktiskt för en gång skull är intressant, skulle förstöras av detta EVIGA etanol tjat!!!

Detta är ju den officiella presentationen som släpps över hela världen. Volvo har ju fattat, som alla andra tillverkare i världen, att etanol inte är framtiden. Det kommer med all sannolikhet komma en någon etanol för svenska marknaden, men är dom smarta så fokuserar dom på annat. Eldrivna V70II och C30 är bra exempel.

Jag kan omöjligt tänka mig att det läggs några resurser på etanol motorer hos Volvo. Och det med all rätt.

Det ska i vilket fall som helst bli oerhört intressant att köra nya S60! Den verkar vara MYCKET lovande :-)-)
Det är av högsta intresse om nya ottomotorer kan köras på alternativa bränslen. Eldrivna fordon ligger långt fram i tiden. Inom överskådlig framtid kommer vi att använda explosionsmotorn och då ska den köras på förnyelsebara bränslen. Det är helt självklart och jag kan inte förstå detta motstånd.

Nu togs etanol upp i tråden i en tramskommentar som behövde bemötas. Någon seriös bränsledebatt verkar detta forum inte vara moget för än.
av bilgalen
MattiasD skrev:. Inom överskådlig framtid kommer vi att använda explosionsmotorn och då ska den köras på förnyelsebara bränslen. Det är helt självklart och jag kan inte förstå detta motstånd.
Är det verkligen "vi andra" som är trångsynta? Det är ju bara Sverige och Brasilien (i princip) som anammat etanol. Hela Europa och Usa verkar ju helt iskalla inför detta faktum att etanolen är rätt väg att gå.

I det här fallet tror jag verkligen inte att Sverige är inne på rätt spår!
av Linqid
Åh, etanoldebatt igen. Underbart.

Verkar som ett gäng trevliga modeller, dock förstår jag inte varför man frångått tidigare motorbeteckningar!

Att döpa en 4-cyl motor till T5 förstör ju hela historiken kring namnet T5. Bättre att döpa 240-hästaren till T4, och att ha 203-hästaren som 2,0T (vilket man tack och lov valt). 180- och 150-hästaren hade med fördel kunnat heta 1,6Ti resp. 1,6T, som man gör/gjorde med gamla 2,4-bensinaren.

Samma sak med dieselfemmorna, vilket snille kom på D3?!

Snacka om att röra till ett sedan länge inarbetat namnkoncept.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]