rejsbo skrev:Kanhända att de förstärker helljuset, men har man en bil med ljus lack, då måste det ju blända på huven...?
Du har helt rätt. Jag kör mycket långtrad, så jag vet.
Extraljus ska sitta på utsidan, inte inne i kupen.
Och vilket pris sen.... bortkastade pengar, tycker jag..
Blanda inte ihop det du tycker och tror med det du faktiskt VET.
Har du öht. provat Rayzer? Dum fråga...
rejsbo skrev:Kanhända att de förstärker helljuset, men har man en bil med ljus lack, då måste det ju blända på huven...?
...säger allt.
VolvoB20 skrev:
En riktig mardröm i dimma eller snö efersom man vill sitta så långt ifrån lamporna som möjligt för att inte blämdas av refelxerna i damm/snö. Idelalet är ju lastbil där man kan sitta 2 meter ifrån ljuskällan om man bara tänder lamporna på kofångaren.
Detta måste ju var helkass om det inte är helt klar luft.
Jag vet inte vad ni har för extraljus.
Men jag får problem med reflexer när jag använder mina vanliga helljus, i dimma och vid snöfall.
För mig låter det lite som att klaga på att en Ferrari har dåliga vinteregenskaper...
bengte skrev:Fast hur snyggt är det med 12 V-sladden dinglande framför en? Jag skrev till Rayzer och frågade om det inte fanns någon lösning som innebar att man tog ström från konsollen med kupelampor och taklucka. Men man behagade inte besvara frågan, vilket innebär att jag, som var en seriös spekulant, nu inte är intresserad längre.
Sladden går att dra under kanten på innertaket och ner bakom och under interiör panelen på högra a-stolpen.
Det finns ingen kund idag som skulle acceptera att det hänger en sladd mitt i bilen.
Att "sno" ström från innerbelysningen är däremot inget alternativ.
henka35 skrev:Kan inte vara så bra eftersom de har så små öppningsareor samt tar strömmen ur bilen 12v uttag i bilen. Vill man ha bra ljus så behöver man riktiga lampor och inget svammel 8)
//Henrik
2 st Xenon behöver inte mera kräm.
Visst är det små reflektorer.
Men hur ofta ska du inte behöva putsa extraljusen som är monterad i grillen för att dessa ALLTID ska lysa optimalt?
Visst kan man jämföra i totalt ljusutbyte men det som borde vara relevant är den mängd som året runt, oavsett väderlek, är praktiskt använt.. eller?
Sitter vi fortfarande i sandlådan och mäter utan att tänka?
bjornw skrev:
Det räcker inte, om det är rayzer ni menar så kostar den 8000kr + montering. Å så suger den också. Klent ljus och krånglande mekanism. Det sitter en moj i motorrummet som via radio styr lamporna i bilen. En kollega hade en i några månader men efter två utbyten och flera turer till leverantören utan att de fick ordning på den åkte den ut. Tände och släkte sig själv. Av/på knappen inne på lampan bryter inte strömen så när den hänger sig går det inte att få av den, man måste ta loss skiten och ha den i knät...
Synd att det är så klent med förstahands berättelser här och överallt annars.
För mig låter detta som en krånglande "kill-switch" (strömbrytare som trycker mot rutan) och möjligtvis en felaktig montering till en bil med Xenon projektions strålkastare.
Dessa bilar har ofta en "ljustuta" (halogen) och här kan det def. bli MYCKET trassel om man inte följer anvisningarna till punkt och pricka.
Å andra sidan bör Rayzer fokusera på att producera en så lättinstallerad produkt som möjligt.
Men, DET BLIR SVÅRT om dom anvisningarna man tar fram inte följs.
Emiljonsson7 skrev:Tack för länken! Ja, har någon lite mer detaljerade bilder på monteringen på insidan och även erfarenhet från att använda dem så hade det varit kanon att veta mer. De är ju dyra men eftersom de sätts av/på med radiosignal så verkar enda kabeldragningen vara 12-voltsmatningen. De är ju enkla att flytta till nästa bil också.
Överflyttningen mellan bilar bör nog undvikas.
Men, det är möjligt. Se det så.
För överflyttning mellan fordon krävs...
1. Du behöver köpa en extra monteringsplatta till vindrutan. Pris kring 1000 kr.
2. Du måste mer el. mindre stå ut med att du har en sladd hängandes mitt i bilen (Dålig WAF på det).
Emiljonsson7 skrev:Hej!
Jag undrar om det finns någon som provat de extraljus som man monterar inne i kupén på V70II/S80II? Vet inte om det finns flera fabrikat men jag kan iaf se ett antal uppenbara fördelar. Mindre stöldrisk, ingen risk för stenskott, de hålls rena av bilens egna torkare, bättre höjd=bättre sikt etc, ingen extra bränsleförbrukning. Enligt artikeln nedan verkar de vara enkla att montera också. Och enkla att flytta från bil till bil. Är det någon som testat dem på V70II? Det står att de skall vara bra anpassade för Volvo och Saab men inte mer än så. Erfarenheter? Hur ser de ut monterade i kupén.
Grymt bra idé. Hade varit kul att se om den verkligen funkar i verkligheten.
http://www.aftonbladet.se/bil/article6423371.ab
Hej!
Fördelarna är du säkert medveten om och jag kan bara hålla med. Det är en grym idé!
Det finns dock lite smolk i bägaren.
1. Den stör lite av sikten.
2. Den stänger av sig efter ca 30 min pga. överhettning för att sen starta igång när den svalnat av.
3. Vissa onödiga barnproblem.
Jag har själv bara provat Rayzer som hastigast och därför förlitar jag mig mer till dom användare som jag har frågat ut och alla utav dessa är trots nackdelarna med överhettnings avstängningen och störningen av sikten, MYCKET NÖJDA.
Och här har vi både privatbilister och yrkesförare.
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att det är tråkigt att man helt utan relevant kunskap och erfarenhet, så lättvindigt sågar svenska företags uppfinningar utan att ens ha provat.
Priset är en faktor, ja. Men mtp. den produkten man får så tycker jag INTE att det är oskäligt på NÅGOT sätt.
Och i samband med ett nybilsköp skulle jag av estetiska skäl inte välja något annat.
I det längre perspektivet så ser jag heller inga stora fördelar för ett traditionellt montage.
Stenskott, parkeringsskador, stöld och allmänt nedsmutsning stora delar av året.
Till sist vill jag också tillägga att jag jobbar åt en ÅF för Volvo och INTE åt Visualeyes AB.
Tack och hej, leverpastej!