Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Falk skrev:Mina originalmunstycken spolar också strax över torkarna när bilen står still.

Jag ska åka förbi verkstan i morgon och prova med några XC60 varianter som eventuellt ska lösa problemet. :P
Jag rapporterar så snart vi testat. :-)-)

om det spolar så lågt så är det doligt tryck, laga då det fel du har på bilen istället för at laga symtomen !
av sorsj
Instämmer också. På min D5 my 10 åstadkommer spolaren bara en våt fläck ca 5 cm övanför torkytans understa kant. Innan fartvinden hunnit sprida den nämnvärt uppåt så går torkaren förbi i sitt första slag och så är det kört. Resultatet blir en grå hinna som täcker övre halvan av torkytan, ungefär där man har siktlinjen. Tillsammans med den allmänt usla torkarkonstruktionen är detta en plump i Volvos protokoll - annars är V70 faktiskt en suverän vinterbil.
Användarvisningsbild
av Falk
CarMan skrev:
Falk skrev:Mina originalmunstycken spolar också strax över torkarna när bilen står still.

Jag ska åka förbi verkstan i morgon och prova med några XC60 varianter som eventuellt ska lösa problemet. :P

om det spolar så lågt så är det doligt tryck, laga då det fel du har på bilen istället för at laga symtomen !

Jag tror faktiskt att det i första hand är den låga inställningen som är boven. Sedan skulle det givetvis vara bättre med lite större kapacitet på pumpen. Originalmunstyckena har väl ganska "stora hål", stort flöde, och då blir ju trycket lite lågt kanske, och det gör ju att strålen/dimman "blåser ner" lättare.

Verkstan tyckte inte att det flödar dåligt. Däremot håller de med om att sprutet träffar lågt... Även med jättehögt tryck och helt "raka strålar" skulle sprutbilden bli alldeles för låg med originalmunstycken/inställning.
Det funkar ju hur bra som helst med mitt hempulade fix med Biltemamunstycken. Bra "tryck" och rikligt med vatten. Strålarna sjunker inte mer i fart än på andra bilar med fyra strålar".
av sjolof
Inne på min 6:e V70 och jag blev faktiskt lite irriterad när jag upptäckte att det inte går att justera strålarna.
Samma problem som för övriga, strålarna träffar alldeles för lågt.

Jag kör för mycket för att detta ska vara acceptabelt. Ska kolla med verkstaden och ger inte det resultat så blir det en seriös ombyggnad. Så här går det faktiskt inte att ha det.
Har haft bilen i 2 veckor och kört 400 mil och redigt sur på detta.

Annars är det faktiskt en fantastisk bil :)
av AndS
CarMan skrev:

Du skriver att "laga då det fel du har på bilen". Men det är ju det som han försökt göra och med hjälp av en Volvoverkstad som inte har någon lösning på problemen, därav denna tråd och nödlösning.
Bara att läsa i texten att denna Volvoverkstaden inte fixar det och har du ytterligare konkreta förslag på vad som kan göras så ge dessa förslag istället.
Användarvisningsbild
av Falk
Nu har jag varit nere på verkstan på morgonen och monterat nya munstycken.
Som "turboari" skrev på förra sidan ska vara en variant från XC60. Vänster resp höger.
Det finns som sagt ett meddelande om detta från Volvo.

Bild
Art.nr. enligt bilden ovan.

Har bara testat som hastigast och lite finlir med inställningen återstår.

Det verkar fungera någotsånär bra. :-)-)

Edit: Ska kanske tillägga att "min verkstad" som är Bilia Alvik i Sthlm är fantastiskt bra och tillmötesgående. :P
Användarvisningsbild
av Gurra82
Jag som stört mig sen dag ett på detta problem sedan dag ett, haft min bil i snart två månader, fast har bara inte brytt mig om att försöka ändra mina munstycken, men kollade nu när jag körde till affären. Skall bums åka till Liljas bil i Växjö och försöka åtgärda detta problem. Hur kan detta inte åtgärdats på en bil av Volvo som funnits i snart tre år?
Användarvisningsbild
av Falk
Nu har jag kört lite med de "nya" munstyckena som erbjuder gamla hederliga högt riktbara strålar istället för modern high-tech lågsprutande dimma.
Min bedömning är att munstyckena med strålarna totalt fungerar mycket bättre.
Dock kan jag faktiskt tänka mig att det finns de som skulle föredra munstyckena med sprutdimma (även om de spolar lågt). De som bara gör av med 5 liter spolarvätska på en vinter och kör mest i stan i låga hastigheter, som högre värdesätter premiumkänslan som de modernare hightech munstyckerna skänker än rengöringsfunktionen...

Det finns många därute som tycker ballhetsfaktor är viktigare än funktion... Och hur balla kan inte spolarmunstycken vara? :P
av Amli
Spolar era för låg eller är det dåligt tryck? På min är det jättebra spridning om jag t ex står helt still. Men om jag kör så funkar det knappt. För lågt tryck med andra ord i mitt fall.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Min spolar oxå jättebra när jag står still, men katastrof när jag kör 95- 100 km/h, då blir halva rutan ren. Kör man i motorvägs fart 110- 120 km/h så blir en tredje del ren, den nedre delen av rutan alltså. För mig får gärna spolarna spruta på taket när jag står still, förstå mig rätt :D Jag vill att det skall funka när jag kör
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]