Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Någon som har varit med om fenomenet att "motorservice erfodras" tänd vid ganska precis 2300rpm när jag ligger på 5:ans växel ca 110km/h. Motorprestandan sänks och jag måste stänga av bilen för att det ska försvinna. Till saken hör att den går hur fint som helst när man accelererar, och kan dra bilen till 3000rpm utan att nått händer "1-4:ans växel" sen på 5:ans växel blir det fel vid 2300rpm.Det är bytt lmm, magnetventil vid luftburk, har t.o.m bytt turbon efter det att mekarna på volvo sa att den var slut. Bilen har 22000 mil. Alla slangar är hela. ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
om det står motorservice..... så fins minst en felkod, den kan vägleda dig i felsökninen

(ECM-F135)
Jo det har varit en massa felkoder angående laddtryck, därav allt som är bytt. Vad den exakta felkoden"nr" är vet jag inte mekarna sa bara att det är nått fel med laddtrycket. Har bara kvar att byta tryckreglerventilen som sitter under insuget få se om det ordnar sig. Har totallt tappat förtroendet för volvo´s mekaniker. :x
Användarvisningsbild
av CarMan
ta reda på vad du har för koder så ska du se att det ordnarsig.

man ska inte glömma bort att det siter en vanlig motor under huven, inte bara massa elektronik.

Men det är inte helt omöjligt att det är fel på den reglerventilen som sitter lite dolt bakom insugs slangen, montered på blocket.

men det blir ju bara gissningar om vi inte her felkoder
Användarvisningsbild
av CarMan
har ni kollat motorfästena & styrningen till dessa? (dom är vakumstydra)
Användarvisningsbild
av CarMan
Arne-Anka skrev:jopp nya motorkuddar, både fram & bak kudden. Har Även kollat slangarna till dessa.

Jag har inte detta i huvet (det skiljer ju lite på de olika årsmodellerna)
men jag tror du har en slang från vakumpumpen, som delarsig till 2, ena går till regleringan av motorkuddarna & andra till ventilen på motorblocket (den som troligen är trasig) den styr ju i sin tur VNT:n & om du har fel på regler solinoiten för motorkuddarna, eller att den är felkopplad, så finns inget vakum till den andra slangen.
Uppdatering.. Äntligen efter all felsökning har ja hittat felet, Testade idag att skruva lös avgasröret från turbon och köra bilen utan avgasrör.....Den går som en dröm, inga "motorservice erfodras" och den drar som en oxe genom hela registret..
Trasig eller igentäppt katalysator, köper en ny imorgon.. :D

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]