Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
Hej.

Jag går i tankarna på att sälja min 945-91 och köpa en volvo 850/55. Årsmodellerna som gäller då är ju 94 och uppåt.
Anledningen till att jag vill ha 94 eller nyare är att jag alltid har hört vilka problem bilarna från 92-93 är.
Men då kommer jag till nästa sak angående bilmodellen.
Och det är vilka motoralternativ som e något att ha(ej intresserad av turbo).
Alla som jag pratat med om detta säger att Glt 170hk 20ventilare är den bästa av dom, för dom andra 2,0 0ch 2.5 10 ventilare har en tendens till att bli gammla väldigt fort.
Så undrar om det är någon kunnig på forumet som kunde guida mig lite, och säga varför du tycker just den motorn är bäst eller sämst.

tacksam för svar

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Köp gärna en -95 eller senare. (Faceliften kom -95)

Tycker en GLT är värd att köpa. Piggare än 10 ventilaren och drar lite mindre bränsle. 2.0 är inte ens att fundera på :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av sidhabo
Vet inget vidare om skillnaden mellan 10/20 vent. Men att välja bort turbo är inte fel. Slipper du ett antal turbo "standard" problem ...... så kul var det inte med turbo :twisted:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
rüttner skrev:Anledningen till att jag vill ha 94 eller nyare är att jag alltid har hört vilka problem bilarna från 92-93 är.

Alla som jag pratat med om detta säger att Glt 170hk 20ventilare är den bästa av dom, för dom andra 2,0 0ch 2.5 10 ventilare har en tendens till att bli gammla väldigt fort.
Tänk att folk kommer ihåg att det va ett par bekymmer med 92 + 93, men ingen verkar komma ihåg återkallelserna och åtgärdandet av problemen. At hitta en 92 +93 som inte är åtgärdad är rätt svårt om man säger så.

2 liters 10V med 126hk är bland det sämsta motorer volvo gjort. Den är för folk som är fullständigt ointresserade av prestanda och aldrig drar släp. I en del importer finns det en 2 liters 140hk med 20V som är lite roligare. "2,5" 10V är väl ingen raket, men en rätt underskattad vardagsmotor. 170hk är ju den som ger mest, om man piskar den. Jag tycker ju glt'n är rätt trökig pga karaktären, men det är ju en ren smaksak.
av Redlös
2,5 10v tveklöst! Ingen märkbar skillnad mellan 10v och 20v under 4-4500 rpm. För "normal" körning är 10v en bra kompromiss mellan förbrukning och prestanda, jag tycker inte att min 10v är direkt trött. Om du drar släp regelbundet så är 10v rätt, den har nästan lika högt vrid som 20v (206 kontra 220 Nm) fast betydligt tidigare i varvtalsregistret.
Användarvisningsbild
av rüttner
Marlboroman skrev:
rüttner skrev:Anledningen till att jag vill ha 94 eller nyare är att jag alltid har hört vilka problem bilarna från 92-93 är.

Tänk att folk kommer ihåg att det va ett par bekymmer med 92 + 93, men ingen verkar komma ihåg återkallelserna och åtgärdandet av problemen. At hitta en 92 +93 som inte är åtgärdad är rätt svårt om man säger så.

2 liters 10V med 126hk är bland det sämsta motorer volvo gjort. Den är för folk som är fullständigt ointresserade av prestanda och aldrig drar släp. I en del importer finns det en 2 liters 140hk med 20V som är lite roligare. "2,5" 10V är väl ingen raket, men en rätt underskattad vardagsmotor. 170hk är ju den som ger mest, om man piskar den. Jag tycker ju glt'n är rätt trökig pga karaktären, men det är ju en ren smaksak.
Tack. då vet jag det om 2.0 10ventilare iallafall, tänkte att det måste vara en väldigt tråkig motor för det är ju en rätt tung bil den ska orka driva. har inte bestämt mig vad det ska bli för motor än, men lutar åt en glt.
av Lasse81
Redlös skrev:2,5 10v tveklöst! Ingen märkbar skillnad mellan 10v och 20v under 4-4500 rpm. För "normal" körning är 10v en bra kompromiss mellan förbrukning och prestanda, jag tycker inte att min 10v är direkt trött. Om du drar släp regelbundet så är 10v rätt, den har nästan lika högt vrid som 20v (206 kontra 220 Nm) fast betydligt tidigare i varvtalsregistret.

Intressant, har du några kurvor som styrker detta?

Annars gäller att GLT:n uppnår max vrid vid 3300 rpm (220 Nm) Samt att 10-ventilaren når sitt vid 3600 rpm (206 Nm)

Dvs 20 ventilaren uppnår max vrid tidigare.

Edit:
Ovanstående enligt instruktionsboken.

Rotortest säger så här om -97:ans motorer:
170 hk:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=347
140 hk:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=333

Dvs, vad jag kan se så ligger 20 ventilsmotorn högre genom hela registret.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]