Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
och sen är det en väsentlig skillnad på avgasrör från gasolköket! värmaren är ingen öppen låga, den har ett avgasrör kombinerad med ljuddämpare. mycket lika bilmotorns!
isak
jag jobbar med ATEX och EX produkter och en bensinmack är ett så kallat EX område, du kan se dessa skyltar på mackområderna.. och att en mobiltelefon ska antända gaser är nästintill omöjligt om du inte står och byter batteri mitt över ångorna... och dom filmerna på youtube när folk tankar och det börjar brinna är för att dem är uppladdade, det bästa man kan göra är att ta i dörren innan man tar i munstycket.. och om man sätter sig i bilen medans man tankar så var noga med att ta i dörren igen innan du tar ur munstycket, speciellt nu under vintertid då luften är torrare och man lättare blir uppladdad...
Användarvisningsbild
av isak
kloka ord robbinb.
samt den lösa jeepdunken som ska fyllas, håll i den samtidigt som ni sätter i tankmunstycket!
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
vad jag vet så får man inte ha gasolkylen i ehn husvagn igång på gasol drift när man är på en bensinstation. detta på grund av att det är en "öppen låga" i kylskopet. Men denna låga är ju inte öppen/synlig på samma sätt som i en gasol spis.
det borde vara samma "klassning" på den öppna lågan innuti en dieselvärmare.

(personligen så tror jag att risken att dieselvärmaren eller gasolkylen ska antända ångorna som skulle kuna förakoma på en bensinstation vid ett större lekage är extremt små)

en gasolkyl är "högt" monterad & har en låga som tar syre från omgivningen, så den har svårt att ta åtsig av ångorna (helt omöjligt att få tag i ångor i tilräckligt hög konsentration för att få antändning)
En värmare sitter lågt plaserat i våra P2 bilar & har en förbränningsfläckt som suger i sig luft, den borde löpa större risk att suga i sig bränsleångor i tillräckligt hög konsentration för att få and tänning.

jag håller med om att det är en konstig regel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
När har provkört värmare efter reparation har det faktiskt hänt att det kommer en gnista farande ur röret. Antagligen en sotflaga som har lossat. Så det KAN hända... Ljuddämpare är inte alla som har heller.

Och bensinångor är faktiskt som mest brandfarliga på vintern när det är kallt fick jag lära mig på Heta arbeten-kursen.
Sparkz skrev:När har provkört värmare efter reparation har det faktiskt hänt att det kommer en gnista farande ur röret. Antagligen en sotflaga som har lossat. Så det KAN hända... Ljuddämpare är inte alla som har heller.

Och bensinångor är faktiskt som mest brandfarliga på vintern när det är kallt fick jag lära mig på Heta arbeten-kursen.

Hmm..ok, ska vi tolka de två sista inläggen som att det kan vara farligt med Volvo D5 vid bensinpumparna vintertid? Med tanke på dieselvärmarens automatstart....

Skulle vara intressant att höra vad bensinbolagen och Volvo själva säger om detta. Typ ett expertuttalande :-)
Användarvisningsbild
av CarMan
Kat tror inte det är farligt med värmare på bensinstationen, men tror deet är ännu mindre ofarligt med ett gasolkylskop i en husvagn på bensiatinonen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag kan inte minnas att jag har hört/läst om nån brand på en mack öht, det är nog inget som är vanligt.
Och värmare är ju vanligast på dieslar.
Användarvisningsbild
av len
Robbinb skrev:jag jobbar med ATEX och EX produkter och en bensinmack är ett så kallat EX område, du kan se dessa skyltar på mackområderna.. ..............tycket, speciellt nu under vintertid då luften är torrare och man lättare blir uppladdad...
Nå, pratar vi vetenskap så bör det vara rätt. Nu när det är kallt är luftfuktigheten HÖGRE. just nu kanske 95% vid - 7 grader medan kanske knappt 30 % inne. Detta då kall luft inte kan hålla vatten lika bra som varm luft.
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
len skrev:
Robbinb skrev:jag jobbar med ATEX och EX produkter och en bensinmack är ett så kallat EX område, du kan se dessa skyltar på mackområderna.. ..............tycket, speciellt nu under vintertid då luften är torrare och man lättare blir uppladdad...
Nå, pratar vi vetenskap så bör det vara rätt. Nu när det är kallt är luftfuktigheten HÖGRE. just nu kanske 95% vif - 7 grader medan kanske knappt 30 % inne. Detta då kall luft inte kan hålla vatten lika bra som varm luft.

först säger du att luftfuktigheten är högre när det är kallare sen säger du att kall luft inte kan hålla vatten lika bra som varm luft??? nu får du väl ändå ta och bestämma dig...

sen har jag rätt, desto mer minusgrader desto LÄGRE blir luftfuktigheten... det är därför det är så attans TORR luft i norrland och i regnskogen är det VARMT och FUKTIGT i luften, ni som har katter tex kanske märker att det kan spraka lite gnistor om dem nu när det är kallt, detta beror på att luftfuktigheten är LÅG och man laddas upp fort som attan...

Denna bild visar antalet gram vatten per kubik. Så vart har du fått siffran 95% luftfuktighet på vintern vid -7 grader??? detta kan bara hända på sommaren när det är väldigt varmt...

Bild

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]