Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kjelleben
#376467
Allt började med att kupefläkten började jämra sig och skrika... och till sist dog den! Körde utan ett tag men upptäckte sedan att vänstra baklyset inte fungerade. Kollade säkringarna och bytte en trasig sådan... som gick sönder igen på en gång! Bytte några gånger till och sedan fungerade det. Tänkte att det hade med kupefläkten att göra... kortis, överslag eller nåt annat!

In på verkstad och bytte kupefläkt, på väg därifrån slocknar bakljuset igen. In på verkstaden som kliar sig i huvudet och säger att det kan vara svårt att felsöka sådana grejer! De bytte säkring och kollade lite men hittar ingenting och jag åker därifrån och nu fungerar bakljuset.

Några dagar senare börjar varningslamporna glimma och lysa svagt när motorn är igång... och några dagar senare tvärdör bilen när jag ska iväg. Får starthjälp och åker hem och kollar laddningen som är obefintlig. Får rådet att dra igång motorn och sedan lätta på batterikablarna för att kolla utgående ström från generatorn. Gör så och sen säger en annan vän (skriker) om att det är ju helt förkastligt... kan skada generatorn!. Meckar loss generatorn och byter regulatorn med kol och relä och får dit allt igen. Med fulladdat batteri vrider jag om tändningsnyckeln ett hack... inga lampor lyser... grrrrrr. Ingen laddning sker nu heller med motor igång... men bakljuset lyser... alltid något ;-)

Andra saker som kanske bör vara med i diagnostikbilden... instrumentbelysning är väldigt svag, takbelysningens ena läge (med lyse vid öppen dörr) fungerar bara med den vänstra dörren.

Är egentligen ganska trött på bilen men är också fobannat envis och vill fixa detta problem... men vet inte vad jag ska göra.

SENASTE NYTT 1 mars:
Har kollat alla tips och bytt säkringar som går lika snabbt igen.
Köpte en beg. generator och lät en verkstad byta den. Allt fungerade när jag hämtade ut bilen, batteriet laddades, varninglamporna tändes och släcktes som de skulle.. (GLÄDJE) men efter en dags körning slocknade baklyktan igen! :evil:
Senast redigerad av 3 kjelleben, redigerad totalt 0 gång.
#376475
åh fyfan...

De man kan göra generellt är att kolla så jordningen är okej, ja skulle kika på jordkabeln till motorblocket för utan den så laddar de inget. Men sannolikheten att den glappar ä liten... Annars vet ja inte, är ju aningen svårt att säga ;)
av rd350
#376520
Kolla säkringarna! Kolla dom noga, smörj upp och byta dem som är ergade, ställer till mycket skit! Kolla så laddningslampan lyser när du slår till tändningen. Helt riktigt att det är förkastligt att lyfta batterikablarna på en växelströmmare när motornär igång! Det gjorde man förr på likströmsgeneratorer!
av kjelleben
#376543
bensinskalle skrev:åh fyfan...

De man kan göra generellt är att kolla så jordningen är okej, ja skulle kika på jordkabeln till motorblocket för utan den så laddar de inget. Men sannolikheten att den glappar ä liten... Annars vet ja inte, är ju aningen svårt att säga ;)
Om det är den "flätade" platta kabeln mellan motorblock och plåt så verkar den vara ok. Ska ändå kolla den mer noggrant imorgon... tack för tipset.
av kjelleben
#376544
rd350 skrev:Kolla säkringarna! Kolla dom noga, smörj upp och byta dem som är ergade, ställer till mycket skit! Kolla så laddningslampan lyser när du slår till tändningen. Helt riktigt att det är förkastligt att lyfta batterikablarna på en växelströmmare när motornär igång! Det gjorde man förr på likströmsgeneratorer!
Ok. ska testa det imorgon. Tack!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#376811
Det är ju helt otroligt att det där med att lossa batterikablar för att kolla laddning har hängt med sen 60-talet när det fanns likströmmare. Jag har hört det en och annan gång också... Gör inte det.
av kjelleben
#376906
rd350 skrev:Kolla säkringarna! Kolla dom noga, smörj upp och byta dem som är ergade, ställer till mycket skit! Kolla så laddningslampan lyser när du slår till tändningen. Helt riktigt att det är förkastligt att lyfta batterikablarna på en växelströmmare när motornär igång! Det gjorde man förr på likströmsgeneratorer!
Har nu kollat säkringarna och mycket riktigt var det några av dem som såg ut att ha nån form av beläggning och de putsade jag till eller bytte ut. "Säkringskontakterna" smorde jag med 5-56 och körde lite sandpapper på. Men... inga varningslampor lyser!
av kjelleben
#376909
Sparkz skrev:Det är ju helt otroligt att det där med att lossa batterikablar för att kolla laddning har hängt med sen 60-talet när det fanns likströmmare. Jag har hört det en och annan gång också... Gör inte det.
Mmm... fick också rådet av en 40-talist så det kan ju stämma !
av volvogunnar
#376952
Hmm,låter jordfel tycker jag.Är i och för sig nybörjare på bilar men känner igen detta då ja för ett år sedan lånade en bil(ford).Helt plötsligt lägger all lyse av på en dåligt upplyst väg,får möte och då de inte ser mig slår de sönder min vänstra backspegel eftersom jag ej kan gå längre ut på höger sida,ruskig historia..I alla fall så tittade jag på startmotorn och drog fast några kablar så där var felet.Jordfel kan ju ge konstiga uttryck ibland.
En startkabel kan ju ibland vara bra att jorda med.Hade en vindrutetorkarmotor som trilskades på en långkörning,fick jorda torkarmotorn med godset i motorn så gick det.
Vänligen//Gunnar

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]