Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Ej att förglömma är att bränsleförbrukningen ökar, samt även slitaget motorn med en krånglande termostat.
En ny termostat är snabbt intjänad.
av N0RBERG
camaro69 skrev:Ej att förglömma är att bränsleförbrukningen ökar, samt även slitaget motorn med en krånglande termostat.
En ny termostat är snabbt intjänad.
Kan inte annat är hålla med. Min S40 drog mer och mer bränsle. Tempnålen la sig alltid ett halvt sträck under mitten. Tyckte att värmen i bilen var bra ändå. Men tänkte att jag ändå testar byta termostaten. Vilken enorm skillnad det blev. Bränsleförbrukningen sjönk som en sten, och värmen blev riktigt bra, och nålen står i mitten som den ska.
Så om tempmätaren inte går upp i normal arbetstemp; Byt termostat!
av Tartryffel
Både på min gamla S60 -01 och min nuvarande -04 har kupévärmen varit rejält mycket sämre när termostaterna varit trasiga. Och nålen har bara hängt lite åt vänster, inte mycket men det märks direkt.
Förstår inte riktigt StringerBells argument här. Det där att man skulle kunna få full värme långt innan nålen står rakt upp är helt felaktigt. Det är tvärtom så att värmepaketet inte tillåts nyttja värmen fullt ut innan bilen kommit upp i drifttemperatur. Både av bränsleekonomiska skäl, och för bilens välmående. Det är precis som Fred säger, värmepaketet stjäl värmen från kylvattnet som då sjunker i temperatur. Är kylvattnet redan för kallt (dvs inte fullvarmt, 90-92 grader eller vad det är i våra bilar) så släpps inte kupévärmen in fullt ut.
Kort sagt - bilen prioriterar en varm motor framför en varm kupé. Det är jag glad för.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vi måste tala förbi varandra på något sätt.

Ni känner väl ändå varm, om inte "brännande het", luft från ventilerna redan vid första eller andra pinnen. Eller?

Eftersom värmepaketet tillåts pytsa ut värme i kupén under motorns uppvärmning har antagligen kupén redan hunnit bli fullvarm (20-22 grader) när detta inträffar. Så är det definitivt i min diesel i alla fall.
av Fred
StringerBell skrev:Eftersom värmepaketet tillåts pytsa ut värme i kupén under motorns uppvärmning har antagligen kupén redan hunnit bli fullvarm (20-22 grader) när detta inträffar.
Onej, långt ifrån! Värmepaketet släpper igenom lite varmluft så fort motorn kommer upp i lite temperatur och då behöver det absolut inte vara 20-22 grader i kupén...det kan fortfarande vara minusgrader. Först när motorn kommit upp i normal arbetstemperatur drar ECC´n igång fläkten på riktigt för att värma upp kupén tills ECC´ns tempsensor registrerar att denna uppnått inställd temperatur. Detta hörs väldigt tydligt i bilen. Först låter inte ECC´n alls men när temperaturen stigit tillräckligt kan det nästan bli svårt att föra ett normalt samtal i bilen eftersom fläkten går för fullt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Fred skrev: Onej, långt ifrån! Värmepaketet släpper igenom lite varmluft så fort motorn kommer upp i lite temperatur och då behöver det absolut inte vara 20-22 grader i kupén

Jag skrev oklart. Det var det jag menade också. Jag menade att när motorn är fullvarm har det redan hunnit bli 20-22 grader i kupén av den successivt utpytsade värmen, och därför inträffar inte max blås med fullvarm motor.
Fred skrev:Först när motorn kommit upp i normal arbetstemperatur drar ECC´n igång fläkten på riktigt för att värma upp kupén tills ECC´ns tempsensor registrerar att denna uppnått inställd temperatur. Detta hörs väldigt tydligt i bilen. Först låter inte ECC´n alls men när temperaturen stigit tillräckligt kan det nästan bli svårt att föra ett normalt samtal i bilen eftersom fläkten går för fullt.
Då fungerar det annorlunda i min bil. Den går på fullt långt tidigare. Fast jag brukar inte ha på automatiken alltid. Startar jag från helt utkyld bil sätter ställer jag manuellt reglagen så att mera luft kommer rakt på kroppen så jag får lite av den värme som putsas ut precis i början av motorns uppvärmning. I Autoläget styrs alltför mycket upp mot rutan. Vill jag ha allt på rutan tar jag defrostinställningen; helt onödigt att programmeringen är sådan att den default kör upp allt i rutan så jag får sitta och frysa i onödan.
av Folka
Hittade min gamla fråga. Termostat bytt. Tempmätaren står rakt och fint. Värmen kommer snabbare. Kanske också att förbrukningen sjönk något lite.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Folka skrev:Hittade min gamla fråga. Termostat bytt. Tempmätaren står rakt och fint. Värmen kommer snabbare. Kanske också att förbrukningen sjönk något lite.
Där ser man värdet av att HA tempmätare.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]