Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
den är inte "fragdig" eller kolaskummande oljan alltså det har den varit förut men det var i vintras när jag gjorde mina 6 kilometers kallstarter till jobbet dagarna i ända.

inte tillstymmelse till fukt vid stickan eller motorn men jag skall rova "fiske grejen"

men egentligen om jag nu inte lyckats vara du i huvudet någon gång och fyllt å fel så måste väl något vara sönder för att det skall komma olja i kylarvattnet?
av T-rex
[quote="emwtur"]Hur ser automatlådeoljan ut ?
Rödaktig, mycket sliten olja, mörk röd.
Användarvisningsbild
av emwtur
T-rex skrev:
emwtur skrev:Hur ser automatlådeoljan ut ?
Rödaktig, mycket sliten olja, mörk röd.
Låter iallafall bra att den inte är grå !
då är det antagligen inte något problem med kylaren i fronten som orsakar olja i vattnet !

/emwtur
av Tim
om det är hårt tryck i expansionskärlet efter körning , (litet tryck är det alltid) så har du problem med topp/topplockspackningen
av simme
Har haft en 240 automat som börja växla konstigt,visade sig at olje kylaren till automaten ligger i stora kylaren.Den hade gått sönder och tagit in vatten i lådan,när lådan slutat fungera så tömdes det ut flera liter vatten,tror ni jag undra varför biljäveln tog vatten=Bilskroten. :cry:
Användarvisningsbild
av sidhabo
*pettson* skrev: Bilen går OK... olja i vattnet. Vattenkyld oljekyl. Provtryck oljekylen, se om tryckförlust uppstår i slingan. Alternativt koppla förbi oljekylen och byt kylvatten. Fortsätter problemet?
Hur långt vågar man köra med oljekylen förbikopplad ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
sidhabo skrev:
*pettson* skrev: Bilen går OK... olja i vattnet. Vattenkyld oljekyl. Provtryck oljekylen, se om tryckförlust uppstår i slingan. Alternativt koppla förbi oljekylen och byt kylvatten. Fortsätter problemet?
Hur långt som helst i princip bara man inte är ute och hatgasar en varm sommardag
Användarvisningsbild
av emwtur
Marlboroman skrev:
sidhabo skrev:
Hur långt som helst i princip bara man inte är ute och hatgasar en varm sommardag
Eller hänger på en släpvagn !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
OJDÅ, DETTA KOM I FEL TRÅD !!!
Var i denna jag tänkte lägga den
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 45#p376045

Ok, var ute och spanade lite i motor-rummet. Trycker ur i stort sett ren motorolja när jag lättar på expansions-locket. Verkar inte koka. Locket verkar tätt också. Jag har väl fyllt på en 5 l olja sistonde.
Vad är det som rasar mer när jag kör med i stort sett motorolja i kylen :roll:
Oljan i motorn verkar normalt svart. Inga tecken på vatten där.
Värmen funkar, bilen går som vanligt.

Verkar värt att prova byta kylen i hopp om att oljekylaren läcker.

A vart hittar man billigast ? Kanske inte ska chansa på skroten ....
B Måste man ta väck ICn eller AC kylen ?

Kollade anslutningarna för de 2 rören till motorns oljekylning. Nåt special-lås-grunk. Kan man få bort dom och sen återanvända dom tro ? Lossar man genom att vrida på den ??
Övre anslutningen
Bild
Undre anslutningen
Bild

Kan det vara kass vevhusvent som fått oljekylen att paja ?
Annars har jag en annan teori nedan. Inte så mycke teknik, mest förundran över människor :roll:

Åkte från jobbet i Torsdags. Lite halkigt. Stannade bakom en bil som väntade på grönt vid spårvägskorsningen. Grönt. Bilen körde. Mitt på spårvagns-spåret tvärnitade den. Jag fick precis stopp innan jag krockade den i bak ( ABS :mrgreen: ).
Nu började det roliga. Jag tror att personen trodde att en spårvagn som kom skulle ramma den, även fast vi fortfarande hade grönt :roll: Bilen BACKAR rätt in i min front. Vi får rött. Bilen drar iväg framåt igen bort från spåret. Spårvagnen kan köra förbi. Jag får grönt och tuffar över för att snacka med personen .... Denna är på väg bort UTAN att stanna. Hade osis att just missa längre fram ifall den körde höger eller vänster i en korsning. Jag chansade på höger men valde nog fel. Såg aldrig skymten av den.
Och inte kollade jag bilnumret när backade heller :-(O)
Kollade hemma och det var bara lite skrap på min nummerplåt. Var inte så värst hård krock. Shit happens, bara att glömma. Ingen större skada skedd.
Men nu slår det mig givetvis att det kanske var det som knäckte olje-kylen :-(O) :-(O)

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]