Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Nu har jag tröttnat på att vindrutespolningen inte fungerar. Munstyckena är fast inställda så att "sprutbilden" är alldeles för låg. I väntan på att Volvo på nå't sätt tar sitt ansvar och fixar detta blev jag tvungen att göra något åt saken.
Att köra utan fungerande spolning är väl inte bara farligt utan troligen även lagvidrigt... Jag vet inte hur lagtexten är utformad, om bilar bara måste vara utrustade med vindrutespolning eller om den faktiskt också måste fungera...

Är alla bilar drabbade av detta problemet? Enligt "min mek" är det i alla fall många som klagar.

Den temporära lösningen blev nu två reflexklämmor, lite silvertejp och två ställbara munstycken från Biltema. Premium!!
Nu kan jag spola rutan i hastigheter över 70km/h.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Har också märkt att munstyckena är för lågt ställda. Lägre än på min förra bil XC70 2008. Inställningen har alltså sjunkit på de här två åren. Bara inte detsamma gäller kvaliteten. :???:
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Diesel5
Går det inte att byta ut orginalmunstyckena mot dom som du köpt på biltema som e ställbara? Isf ser man ju ingen större skillnad mot orginal och man har ändå funktionen man önskar.... Jag vill då inte ha två reflekklämmor på min motorhuv :???:
Användarvisningsbild
av Falk
Diesel5 skrev:Går det inte att byta ut orginalmunstyckena mot dom som du köpt på biltema som e ställbara? Isf ser man ju ingen större skillnad mot orginal och man har ändå funktionen man önskar.... Jag vill då inte ha två reflekklämmor på min motorhuv :???:
:P

Jag har naturligtvis inga planer på att permanenta denna lösningen. Men jag vill inte göra någon åverkan eller ändring på bilen eftersom jag inte äger den (tjänste/leasingbil).
Detta är ett temporärt fix (som funkar bra) tills verkstaden förstått hur de ska komma tillrätta med problemet.
De justerbara munstyckena i Volvos sortiment som verkstaden har tillgång till passar inte, det har redan provats. Hålen i huven för munstyckena på V70II är ganska stora.

En lösning skulle helt sonika kunna vara att bocka plåten i huven för att vinkla upp munstyckena...

Märkligt är det i alla fall att det kan bli så här... :roll:
av turboari
Hej

Det man kan göra på enklaste sätt är att ta vä+hö munstycke till XC60 som passar på 70II enl Volvo dem e justerbara i höjd dock med två strålar som gamla Volvobilar!!
Användarvisningsbild
av Falk
turboari skrev:Hej

Det man kan göra på enklaste sätt är att ta vä+hö munstycke till XC60 som passar på 70II enl Volvo dem e justerbara i höjd dock med två strålar som gamla Volvobilar!!
Tips är välkomna... :-)-)

Jag får be verkstaden kolla upp det igen. Enligt vad de sa till mig är XC60'ins munstycken inte justerbara.
Vet att de beställde lite olika munstycken för att testa med, men att inget av dem passade i V70II'ns hål.
Ska kolla vilka munstycken som verkstaden hade provat med...
av turboari
Det finns från XC60 Volvos hotline säger att dem ska monteras på dem som klagar det finns TIE rapport med artnr på dessa munstycken
Falk skrev:
turboari skrev:Hej

Tips är välkomna... :-)-)

Jag får be verkstaden kolla upp det igen. Enligt vad de sa till mig är XC60'ins munstycken inte justerbara.
Vet att de beställde lite olika munstycken för att testa med, men att inget av dem passade i V70II'ns hål.
Ska kolla vilka munstycken som verkstaden hade provat med...
Användarvisningsbild
av Falk
turboari skrev:Det finns från XC60 Volvos hotline säger att dem ska monteras på dem som klagar det finns TIE rapport med artnr på dessa munstycken.
Kanon! Ska maila min tekniker om saken.
Tack för hjälpen! :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falk skrev:En lösning skulle helt sonika kunna vara att bocka plåten i huven för att vinkla upp munstyckena...
Utveckligen går verkligen frammåt :-DD :-DD :-DD :-DD
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte haft ett enda klagomål på dålig spolning på en V80II eller S80 (men har haft några på XC60)
Till XC60 finns lösning att montera, som även borde funka på en V70II

men då jag inte upplevt detta på en enda V70II så kanske du har ett annat fel (typ klämd slang eller nått som gör att trycket blir lägre)
så man bör undersöka din bil, innan man monterar en egen lösning
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]