Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wennerstrom
Har en volvo 855 93:a som börjat med några riktigt mystiska fenomen...
Började i början på Januari i den strängaste kylan med att man backade ut på vägen och skulle lägga i ettan, och vips INGEN växel funkade...Bogserade hem bilen och hade motorvärmare i ett par dagar och då funkade allt igen som vanligt....Körde i en månad tills i tisdags, då var det dags igen...Låg och åkte i ca 90 på femmans växel och motorn bara rusar. Samma sak, ingen växel men efter ca 45 min på tomgång så funkar det igen. Två gånger till på vägen hem händer det samma sak, men genom att bara byta växel så funkade det igen. Så idag var det samma visa igen då. Kom igång igen efter en kort stund. Har plockat isär och kollat drivknutarna, men där är det inget problem. Kan nämnas också att hastighetsmätaren funkade när jag varvade upp motorn trots att bilen inte rörde sig ur fläcken. Växelförarna och kopplingen fungerar också....Nån som har en aning om vad det kan vara så vore jag ytterst tacksam// Robert
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hastighetsmätaren reagerar = kronhjulet i lådan snurrar. Då är det bara rasad diff eller drivaxel kvar att välja på. Men det låter fantastiskt att nåt sånt kan hända utan att föra en massa oväsen. För att inte tala om att det lagar sig själv igen... :roll:
av wennerstrom
ja, mycket konstigt...Inte ett missljud hörs. Det enda som jag hör är att om jag har växeln i när det är "stillestånd" är ett litet ljud framme vid höger hjul så jag trodde ju att det kunde vara en drivknut trots allt, men efter isärplockning av den igår så syntes då inga fel. Enda var en liten spricka i damasken under låsklämman. Var dock fett kvar i den..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men om det är höger hjul kan du se om axeln snurrar innanför inre knuten.
av wennerstrom
Ok, menade vänster men kvitt samma....Bilen funkar ju just nu så det är ju svårt att veta, men axeln snurrade inte vid tillfället, men gjorde vissa tendenser till det. Skulle kunna ha varit ett glapp där axeln går in i lådan om den inte varit tillräckligt intryckt innan, men det verkar långsökt eftersom den kommer igång igen efter ett tag??? Gjort så hitills iaf...Är ju trist om man skulle åka lite längre och man blir stående...Tacksam för tipsen sparkz =)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw