Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Vilken lutning du klarar är ju inte så där jätte lätt att svara på.
När man står med växeln i så är det den komprimerade luften i en cylinder som gör att bilen står kvar. har du slitna kolvringar så rullar bilen lättare.
En diesel har ju högre komp, så den borde stå pall för en brantare backe, men utväxlingen på lådan & bilens tyngd spelar ju också in.

jag har ju en bil mad automat & en med manuel låda.
den med automat står altid på P-läget, men om den lutar "förmycke" så drar jag i handbromsen & lägger i neutralen tills bilen hänger på handbromsen, sen lägger jag i P-läger (för att inte få så stor påfrestning på låsklacken)

den lilla bilen har manuell låda o står faktiskt inge så jätte bra på växeln, rörsig en bra bit innan den står still, trots nästan plant underlag (det är ju en 1,3 liter 4:a i den )
Jag står sällan på handbroms då jag inte parkerar i några backer (mins inte sist jag tycket att jag behövde handbroms av den andledningen, men den andvänds ganska flitit vinter tid, då jag startar bilen o sen skrapar rutor)
Användarvisningsbild
av CarMan
en handbroms på en veteranbil kan frysa lätt då den har en stålvajer i ett stål hölje. Här kan vaten tränga in o is bildas i fickorna mellan de 2 olika tvinade stål konstruktionerna.
en mordern bil har ett stål hölje & en plast kläd vajer, som ofta he en damask tätning. det här plast höljet gör att damasken tätar såv aten inte tränger in & sen minskar det friktionen så vajern inte fryser fast även om fukt tränkt in.

sen så kan man råka ut för att bromsbandet rostar fast i trumman, detta är vanligt vintertid då det är fuktigare ute då. den konstruktion vi har i 850/v70 med fler så har vi separat trumma för handbromsen o då får vi inte upp tempraturen i bromsbacken, detta gör att fukt blir kvar o den rostar fast lättare (samma sak för trumman)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Stupid-Flanders skrev:Jag har, sen jag tog körkort, fått lära mig att inte använda handbromsen på vintern pga att den fryser fast. Har upplevt detta på en Audi jag hade tidigare.
Jag har av min far, -som jobbat med bilar under måååånga år- fått lära mig att alltid under alla förhållanden använda handbromsen, detta då i princip alla som lämnat in bilar för handbromsbekymmer är just de som väljer att inte använda hanbromsen vintertid.

Har därför alltid använt handbromsen varje gång jag ställer bilen och har därför heller aldrig haft bekymmer med handbromsen på någon bil jag ägt..
av rd350
Min teori har alltid varit att ju hårdare man drar åt handbromsen desto mindre risk att den fryser fast. (Det fjädrar tillbaka mer) Det är ju även så att allt kan gå sönder, så även ett tändningslås och slår starten in med växel i och ingen handbroms i.....Ett litet inlägg är att en trött kamrem kan stå och hoppa över kuggmed växel i och ingen handbroms, det var därför Volvo införde den lilla utslagsbegränsaren till remspännaren på 850/960 (plastbrickan)
Användarvisningsbild
av CarMan
Variosboy skrev:
Stupid-Flanders skrev:Jag har, sen jag tog körkort, fått lära mig att inte använda handbromsen på vintern pga att den fryser fast. Har upplevt detta på en Audi jag hade tidigare.
Jag har av min far, -som jobbat med bilar under måååånga år- fått lära mig att alltid under alla förhållanden använda handbromsen, detta då i princip alla som lämnat in bilar för handbromsbekymmer är just de som väljer att inte använda hanbromsen vintertid.

Har därför alltid använt handbromsen varje gång jag ställer bilen och har därför heller aldrig haft bekymmer med handbromsen på någon bil jag ägt..

ja så var det förritiden, i dag fryser inte vajern fast på samma sätt
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bara hänga på växel går ju inte. Helt tätt blir det aldrig i kolvringarna så kompressionen pyser ut sakta, och så rullar det ett halvvarv tills nästa cylinder komprimerar.
Det är därför morsans bil fick en buckla av min första bil... :roll:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Använder aldrig handbroms vintertid, undantaget om jag står med bilen igång då man måste ha neutralen i om man ska gå ut. Har aldrig varit med om att bilen rullat iväg.
Användarvisningsbild
av Variosboy
CarMan skrev:
Variosboy skrev:

ja så var det förritiden, i dag fryser inte vajern fast på samma sätt
Visst är det en helt annan konstruktion på nya bilar idag, men hur som helst så vidhåller jag att man ska använda saker för att de inte ska fastna..
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:Använder aldrig handbroms vintertid, undantaget om jag står med bilen igång då man måste ha neutralen i om man ska gå ut. Har aldrig varit med om att bilen rullat iväg.

så du menar att handbromsen vet om motorn är igång & kan då låtta bli att fasna?

Det är bara trasiga handbromsar som strulat & dom som är blöta när man drar åt o sen får stå övernatten tills dom rostar fast.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Om jag har motorn igång och kliver ur bilen då har man neutralen i. Då drar jag i handbromsen annars är det stor risk att bilen rullar iväg. (Jag är tvungen att använda den då)

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]