Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
VolvoBengan skrev:Det gäller alla bilhandlare, inte bara Volvo-handlare!

Jag hade 6 månader eller 1.500 mil, det som infaller först.

Det är det jag vet, kan nog inte svara på nån mer fråga i ärendet.

Vet att en del av er inte tror på deta, men slå upp det i lagboken så finns det där klart och tydligt.
Sen är det väl klart att en bilhandlare inte går ut med 6 månaders garanti när han inte behöver skylta med det.
Håller med. Jag har oxå 6 månaders MRF-garanti/1500 mil.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:
CarMan skrev: sen har man ju alltid gråzoner. har du slitna bromsklosdar, är det rätt eller fel? Räcker klossarna till nästa service, som är 12 månader efter förra servicen så är dom ju god tjända!
Under helgen färgade bromsok på bilen, för att det ska se lite finare ut fick plocka ut allt, för att slipa röst, ta bort smuts och mm, bromsklossar back såg rätt bra ut, däremot fram tyckte jag inte om.
Nu bilen har gått 12500mil, och nästa service är 14000. Tycker du att dessa se bild nedan räcker fram till 14000. När jag köpte bilen, gjorde de service enligt de 12000mils, borde de inte bytt bromsarna fram?

BildTryck på bilden för att se större ut.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Va då nästa service vid 14 000 mil...
Det är ju 2000 mil från förra serviccen eller ett år som gäller !!!
Användarvisningsbild
av VS60
Information från http://www.mrf.se

MRF-garanti -
bara hos MRF-handlare
Det finns all anledning att påpeka att det bara är företag som är MRF-medlemmar, som kan utfärda MRF-garanti. Andra företag kan givetvis lämna garantier av olika slag, men aldrig en MRF-garanti. Kom ihåg att det ni kommer överens om alltid ska finnas med i köpekontraktet. Du ska också se till att du får både garantisedel och varudeklaration med dig. Garantihandlingen visar garantins omfattning (villkorstexten finns under länken nedan) och varudeklarationen beskriver bilens skick. (Se under Varudeklaration nedan).

Vid köp av begagnad bil hos en MRF-handlare finns följande garantier (som lägsta nivå):

- Sex månaders MRF-garanti på bilar som är högst trettiosex månader och gått maximalt 5.000 mil.

- Tre månaders MRF-garanti på bilar som är högst 72 månader och gått maximalt 10 000 mil.

Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev: Va då nästa service vid 14 000 mil...
Det vad jag menar, när jag köpte bilen gjorde bilfirman 12000 mil service på min bil, i 12000mil ingår Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage, och nästa service som finns för min bil är 14000 mil. Du såg ju hur bromsklossar ser ut, borde de inte bytt ut dem vid 12000mil service, dessa klossar räcker väll inte fram till 14000 mil service.

Användarvisningsbild
av CarMan
VS60 skrev:
CarMan skrev: Va då nästa service vid 14 000 mil...
Det vad jag menar, när jag köpte bilen gjorde bilfirman 12000 mil service på min bil, i 12000mil ingår Broms-/bränsleledning: kontroll skador/läckage, och nästa service som finns för min bil är 14000 mil. Du såg ju hur bromsklossar ser ut, borde de inte bytt ut dem vid 12000mil service, dessa klossar räcker väll inte fram till 14000 mil service.

Jag var tveksam för det är inte ofta en bil gått exakt 12 000 mil när man gör 12 000 mila servicen.
Fick du nått service protokoll?
Byten ingår inte i servicen, men det ska stå på serviceprotokollet om klodsarna inte går till nästa service
Användarvisningsbild
av VS60
CarMan skrev: Jag var tveksam för det är inte ofta en bil gått exakt 12 000 mil när man gör 12 000 mila servicen.
Fick du nått service protokoll?
Byten ingår inte i servicen, men det ska stå på serviceprotokollet om klodsarna inte går till nästa service
Fick aldrig någon protokoll, det var ju inte exakt 12000 mil, på mätarställningen stådde 120100 km, när jag köpte den.
Fick service lampan släkt, och stämpel i boken, vad de gjorde med bilen är stor fråga. För jag bytte olja efter en månad, och den var kål svart.

Men det där med bromsar tycker jag inte om. De borde informera, att bromsarna klarar inte fram till 14000mil service.

Användarvisningsbild
av Raggz
Var och gjorde M-Test och knappt inget hittades.
Kanske inte va värt pengarna men nu vet man att bilen är OK.
Men några småanmärkningar blev det, och det var inget att oroas av... he he

1. Strålkastare: fel ljusbild: vänster. bytte lampa....
2. Dimljus: lågt inställda: inga problem, eller ?
3. Släpvagnskontakt: Korrosion/oxid. 5/56 fixade det..

Det var allt, inget som man kan gnälla på genom garantin va ??
Användarvisningsbild
av G-kraft
Nä , det var bara små fel, men jag tycker att oavsett om det inte blev några stora fel nu på bilen så är ett M-test värd vartenda krona...eller !?
Användarvisningsbild
av Raggz
ge_219 skrev:Nä , det var bara små fel, men jag tycker att oavsett om det inte blev några stora fel nu på bilen så är ett M-test värd vartenda krona...eller !?

jo, sant. det känns mycket bättre nu när man vet, så att säga
Användarvisningsbild
av G-kraft
Raggz skrev:
ge_219 skrev:Nä , det var bara små fel, men jag tycker att oavsett om det inte blev några stora fel nu på bilen så är ett M-test värd vartenda krona...eller !?

jo, sant. det känns mycket bättre nu när man vet, så att säga
Vad kostade testet om man får fråga....här i malmö går ett pris på ca 2200:-

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]