Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Alla har vi ju sett skyltarna som förbjuder Dig att tala i mobiltelefon eller att ha öppen låga vid pumparna på bensinmackarna i Sverige. Vi har väl alla också sett filmklippen på bilar som börjat brinna sedan någon klivit ur bilen med statisk elektricitet, talat i telefon och haft motorn igång samtidigt som tanken fyllls upp.

Men vad vi inte tänker på är alla dessa dieselbilar i Sverige (exempelvis Volvo) med inbyggd dieselbrännare som startar varje gång motortemperaturen är för låg och yttertemperaturen samtidigt är under 7 grader celcius.

Hur är det egentligen med denna sak? Tänk alla dieselbilar som står med motorn i gång och en brinnande eldslåga under motorn...varje gång Du tankat klart och ska starta bilen så tänds lågan igen.

Hur farligt är inte detta? Jag menar...man kan ju tänka sig att en öppen låga från en dieselbrännare är betydligt mer riskbetonad än vad Din mobiltelefon är. Ingen som tänkt på detta, eller är jag helt ute och cyklar i tankebanorna?
Användarvisningsbild
av isak
du överdriver!
om öppen låga på värmaren, i brännkammaren är den öppen inte utanför där är bara avgaser. är det säkert med mob-telefoner med?
isak skrev:du överdriver!
om öppen låga på värmaren, i brännkammaren är den öppen inte utanför där är bara avgaser. är det säkert med mob-telefoner med?
ja...alltså med tanke på att det aldrig hänt någon olycka vad jag vet, med dieselbrännarna under motorerna så borde det ju vara lungt. Men jag tycker att rent logiskt så borde en låga under motorn...det är ju i princip en fotogenbrännare/fotogenkök som sitter där i syfte att värma upp kupén och motorn. Den borde ju rimligtvis vara varligare än en mobiltelefon. Så varför är det då mobiltelefonförbud vid pumparna?
Vovlo_Henrik skrev:Tänk även på vad som händer inne i motorn när den är igång... Kanske ska rulla bilen sista biten innan macken :mrgreen:
Mmm...jo det har jag ju tänkt på ett antal gånger.

Men lågan från värmaren känns mer utsatt...sitter ju under motorn och är ju inte inkapslad på samma vis... med en vanlig motor är väl största risken just när man startar den, alltså när det kommer gnistor

Tycker att en öppen låga under bilen som brinner konstant borde vara värre än risken att prata i mobiltelefon vid pumparna. Men man ser ingen varning för bensin/dieselvärmare någonstans... de går ju att stänga av autostarten på nyare bilar.
Rådlös skrev:Öppen låga??? Vad har du för motorvärmare? Dieselångor hör knappast till det mer eldfängda.
Kör du motorvärmaren samtidigt som du har motorn igång? Det är väl att ta i?
Alla Volvobilar som säljs i norden med dieselmotor har en inbyggd brännare som liknar ett typ "multifuel-kök". Detta därför att i vårt kalla klimat så räcker inte värmen som bildas i nyare dieselmotorer till för att även ge tillräcklig värme inne i kupén. Det räcker inte ens till för att få upp lagom drifttemp på motorn. Så därför hjälper denna brännare till och den startar automatiskt, du hör den tydligt hur lågan väser, så fort motortemperaturen är för låg och utetemperaturen är max 7 grader celcius.

När motortemperaturen och övrig temperatur blivit tillräckligt varm går den ner på stand-by-läge. Och så startar den till och från beroende på när det behövs. Denna brännare kan man även få timerstyrd, så att den startar av sig själv utan att motorn är igång. Du ställer in ett klockslag och så startar värmaren i god tid innan dess, och när kylvattnet nått upp till lagom temperatur startar även en fläkt som skickar in varmluf i kupén.

Finns även bensindrivna värmare. Och som alla vet är ju bensin betydligt mer explosivt än diesel. Och om det är farligt att tala i mobil pga att det kan bli gnistor, så borde det ju definitivt vara farligt att ha en brännlåga igång under bilen när man tankar?
eccy243 skrev:Det blir samma sak i värmaren som i bilmotorn. Ett flöde av inerta gaser (avgaser) som tvingar bort bensinångorna. Så det kan inte ta sig in bensinångor "bakvägen".
Ok, intressant, men innan lågan kommit igång då? Den måste ju tändas först på något vis. Och med det resonemanget borde man alltså kunna ha ett gasolkök och koka mat på precis bredvid bensinpumparna utan någon som helst risk?
av LarsBd
Skillnaden är att dieselvärmaren är konstruerad för att användas i bilen även om den råkar befinna sig vid en dieselpump. En mobiltelefon eller gasolkök är däremot normalt inte konstruerade för att användas i närheten av ex klassat område.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)