- lör 06 feb 2010, 16:59
#376004
Alla har vi ju sett skyltarna som förbjuder Dig att tala i mobiltelefon eller att ha öppen låga vid pumparna på bensinmackarna i Sverige. Vi har väl alla också sett filmklippen på bilar som börjat brinna sedan någon klivit ur bilen med statisk elektricitet, talat i telefon och haft motorn igång samtidigt som tanken fyllls upp.
Men vad vi inte tänker på är alla dessa dieselbilar i Sverige (exempelvis Volvo) med inbyggd dieselbrännare som startar varje gång motortemperaturen är för låg och yttertemperaturen samtidigt är under 7 grader celcius.
Hur är det egentligen med denna sak? Tänk alla dieselbilar som står med motorn i gång och en brinnande eldslåga under motorn...varje gång Du tankat klart och ska starta bilen så tänds lågan igen.
Hur farligt är inte detta? Jag menar...man kan ju tänka sig att en öppen låga från en dieselbrännare är betydligt mer riskbetonad än vad Din mobiltelefon är. Ingen som tänkt på detta, eller är jag helt ute och cyklar i tankebanorna?
Men vad vi inte tänker på är alla dessa dieselbilar i Sverige (exempelvis Volvo) med inbyggd dieselbrännare som startar varje gång motortemperaturen är för låg och yttertemperaturen samtidigt är under 7 grader celcius.
Hur är det egentligen med denna sak? Tänk alla dieselbilar som står med motorn i gång och en brinnande eldslåga under motorn...varje gång Du tankat klart och ska starta bilen så tänds lågan igen.
Hur farligt är inte detta? Jag menar...man kan ju tänka sig att en öppen låga från en dieselbrännare är betydligt mer riskbetonad än vad Din mobiltelefon är. Ingen som tänkt på detta, eller är jag helt ute och cyklar i tankebanorna?